گوگل در واکنش به اخبار و شایعه های اخیر، خبر راه اندازی اپلیکیشن گوگل مپ اختصاصی برای چین را تکذیب و رد کرد.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت CNBC، در سال های گذشته همکاری های نزدیک میان گوگل با چین تحت تاثیر مخالفت گوگل با خود سانسوری و فیلترینگ درباره نتایج بدست آمده از موتورهای جست وجو، به حداقل رسیده بود اما پس از آن دوباره این غول تکنولوژی آمریکایی حضور پررنگ تری را در چین برای خود رقم زد.
حالا اخبار و شایعه هایی در چند روز اخیر به گوش می رسید که حاکی از آن بود که گوگل می خواهد با همکاری چین اپلیکیشن نقشه ( گوگل مپ) خود را برای کشور چین به طور اختصاصی ارائه دهد.
این گزارش ها توسط خبرگزاری نیکی ( Nikkei) ژاپن منتشر شده بود که نشان می داد گوگل پس از سالها می خواهد اپلیکیشن گوگل مپ خود را در دسترس چینی ها قرار بدهد. این درحالیست که چینی ها تاکنون تنها از طریق نسخه وب (دسکتاپ) گوگل به قابلیت های نقشه گوگل مپ دسترسی داشتند و از دسترسی به اپلیکیشن آن محروم بودند.
البته در این گزارش آمده بود که گوگل در ابتدا تنها قصد داشته نسخه iOSاپلیکیشن گوگل مپ را به طور اختصاصی برای مردم و کاربران چینی ارائه دهد و سپس درصورت استقبال و موفقیت آن، نسخه های دیگری را نیز به طور اختصاصی برای چین فراهم کند.
اما حالا شرکت آلفابت - شرکت مادر گوگل - در بیانیه ای روز سه شنبه اعلام کرد که این شرکت هیچ گونه تغییری در سیاست های پیش روی خود در قبال چین نداده است و پلت فرم های گوگل در چین همچنان در وضعیت پیشین خود به سر می برد. این شرکت در ادامه تمامی گزارش های مربوط به راه اندازی اپلیکیشن اختصاصی گوگل مپ برای چینی ها را رد کرد و این ادعا را بی اساس خواند.
جمهوری خلق چین بسیاری از سرویس های مختلف گوگل و همچنین برخی از شبکه های اجتماعی را فیلتر کرده و مردم و شهروندان خود را از دسترسی به بسیاری از اطلاعات جهانی محروم کرده است. این کشور بسیاری از اپلیکیشن ها، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی را گسترش و توسعه داده است تا بتواند به راحتی اطلاعات رد و بدل شده کاربران را تحت نظارت کامل خود قرار بدهد.
گوگل در ادامه این بیانیه اعلام کرده است که نسخه وب و دسک تاپ سرویس نقشه گوگل (گوگل مپ) همواره در دسترس کاربران چینی بوده است اما اپلیکیشن آن توسط دولت چین غیرقابل دسترس شده بود.
از سال ۲۰۱۰ میلادی که گوگل تحت تاثیر درخواست چین به خودسانسوری در قبال نتایج موتورهای جست وجو همکاری و حضور خود را در چین محدود کرد، تاکنون میان این دو چندان میانه خوبی برقرار نبوده است اما طی یکی دو سال اخیر به نظر می رسد این روابط اندکی رو به بهبود بوده است به گونه ای که سال گذشته اپلیکیشن گوگل ترنسلیت (مترجم گوگل) در دسترس چینی ها قرار گرفت و تورنمت GO نیز در این کشور برگزار شد.
اخیرا هم خبرهای جدیدتری به گوش می رسد که حاکی است این غول تکنولوژی قصد دارد اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مجهز به هوش مصنوعی را در چین گسترش دهد.