امروزه فناوری های حاضر در عصر ارتباطات امکان ایجاد ارتباط با طیف گسترده ای از مشتریان بالفعل و بالقوه را فراهم کرده و به همین خاطر است که بسیاری از شرکت های قدیمی و ریشه دار بازار برای عقب نماندن از رقبای جدید و تازه وارد خود، فعالیت های آنلاین شان را جدی می گیرند و بخشی از بودجه سالانه خود را به سمت اداره وب سایت ها و سایر ابزارهای آنلاین اختصاص داده اند تا از پتانسیل بالای فضای مجازی برای جذب مشتریان بالقوه استفاده کنند.
در واقع بازاریابی در فضای آنلاین، تنها به معنای مدیریت یک وب سایت و میزان بازدیدکنندگان آن سایت یا تبلیغات در سایت های پربازدید نیست. چراکه شبکه های اجتماعی مختلفی مانند فیس بوک، تلگرام، اینستاگرام و لینکدین و بسیاری دیگر از ابزارهای ارتباطی باعث شده اند ارتباطات جمعی در فضای مجازی بیش از فضای واقعی صورت پذیرد.
این ابزارهای ارتباطی، امکانی را فراهم آورده اند تا بتوانیم مشتریان بالقوه جدیدی برای محصولات و کالاهای خود پیدا و تبلیغات خود را بر آنها متمرکز کنیم، اما باید به شرایط خاص و تفاوت های موجود در نحوه استفاده هر یک از این ابزارهای ارتباطی توجه کرد. به طوری که در فیس بوک، اینستاگرام و حتی تلگرام بر خلاف لینکدین که دارای فضای رسمی، حرفه ای و شغلی است، یافتن بازاری برای معرفی و فروش محصولات و خدمات مصرفی، ساده تر است.
پس باید در انتخاب ابزار اصلی مورد استفاده خود در بازاریابی آنلاین دقت کافی داشته باشید و تلاش ها و تحقیقات خود را پیرامون آن شکل دهید. چراکه نوع محصولات و خدماتی که قرار است در هر یک از این ابزارهای آنلاین خود ارائه دهید، تعیین کننده آن است که کدام یک از مشتریان با کدام یک از روش های بازاریابی مربوط به آنها، بیشترین کاربرد و نتیجه را خواهد داشت.
البته هر یک از ابزارهای فضای مجازی می تواند بهترین نتیجه از تلاش ها و هزینه های شما را داشته باشند، از این رو می توانید ترکیبی از چند ابزار را مورد استفاده قرار دهید تا پس از آنکه چند راه را تا حدی امتحان و نتایج آن را بررسی کردید، روشی را پیدا کنید که برای شما و شرایط خاص شما بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. با پیدا کردن این روش، بخش قابل توجهی از تلاش های خود را بر آن متمرکز کنید تا بتوانید به طور کامل بر آن مسلط شوید. البته هرگز نباید سایر ابزارها و روش ها را فراموش کرد.
در پایان یک نکته مهم قابل تذکر است که راه اندازی یک کسب وکار آنلاین یا استفاده از ابزارهای آنلاین در فضای مجازی به طور حتم زمان بر خواهد بود و در خیلی از موارد مدیران ارشد در استفاده از این روش دلسرد شده و از ادامه کار منصرف می شوند. پس برنده این رقابت کسی خواهد بود که علاوه بر گذاشتن وقت و تمرکز روی این روش، بتواند مسیر درستی در معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان ارائه کند.
کارشناس ارشد کسب وکار