یکی از مؤثرترین روش های در حوزه معرفی و فروش محصولات روش تبلیغاتی کلامی یا WOM است. این نوع تبلیغات در تمام رده های سنی از نوجوانان تا افراد مسن از دسته عوامل تأثیرگذار در تسریع فروش محصول محسوب می شود.
روش های بسیار زیادی برای موفقیت این نوع تبلیغات وجود دارد که از تکنیک های متفاوتی در آن استفاده می شود، اما با قدرت نفوذ شبکه های اجتماعی و پیدایش افراد تأثیرگذار در آن با نام اینفلوئنسر یا اینستاگرامر، عملا ابزار جدیدی در این حوزه ایجاد شده است تا بتوانیم به تبلیغات کلامی بپردازیم.
اینفلوئنسر Influencer در لغت به معنای تأثیرگذار است و در حوزه بازاریابی به معنای افرادی هستند که کلام آنها در بین جامعه هدف مشخصی (فالوورهایش) از قدرت نفوذ بالایی برخوردار است.
با توجه به صحبتی که شد، به عنوان اولین نکته، در استفاده از اینفلوئنسر حتما به مخاطبان و فالوورهای وی دقت داشته باشید که فالوورهای آنان جزو مخاطبان کمپین بازاریابی یا کمپین تبلیغاتی شما باشند.
دومین نکته در هنگام استفاده از اینفلوئنسر، توانایی و قدرت نفوذ آن در بین هوادارانش است، یعنی تا چه حد بتواند ایجاد مشتریان بالقوه کند تا در این مرحله با یک نیاز سنجی ساده بتوان این افراد را به مشتریان بالفعل تبدیل کرد.
سومین نکته قابلیت اینفلوئنسر در ایجاد ارزش افزوده برای برند است. یک اینفلوئنسر واقعی باید به طور طبیعی ایجاد ارزش افزوده برای برند ایجاد کند، در غیر این صورت یکی از اصولی ترین نکات تبلیغات کلامی رعایت نشده است. زیرا اولین کاری که یک تبلیغ کننده برند در تبلیغات برند می کند ایجاد یک ترغیب در مخاطب برای خرید محصول است.
اما هرچند استفاده از اینفلوئنسر در تبلیغات ایران با رشد فزاینده ای روبه رو بوده است متأسفانه هیچ گونه آموزش یا تکنیکی در انتخاب آنها برای برندها مورد استفاده قرار نگرفته است.
هیچ کس از یک اینفلوئنسر توقع ایجاد یک کمپین دیجیتال یا طراحی تبلیغ مؤثر را ندارد، ولی از برند و صاحبان برند توقع می رود که حتما در کنار انتخاب اینفلوئنسر یک مشاور و طراح کمپین تبلیغاتی داشته باشند.
حتما در نظر داشته باشید تخصص یک اینفلوئنسر در کسب هوادار است، ولی تخصص مشاور بازاریابی حفظ هویت و شأن برند و تبدیل بالای نرخ تبلیغات به فروش است.