طبق گزارش هایی که اخیرا منتشر شده است، اینستاگرام ۵۸ بار بیشتر از فیس بوک امکان تعامل دنبال کنندگان (follower) و مخاطبان با برند را فراهم می کند و ۱۲۰ بار بیشتر از تعاملی را که توییتر به ازای هر دنبال کننده دارد، در اختیار برندها قرار می دهد. اینستاگرام علاوه بر آنکه پتانسیل ایجاد تعامل بالا با برند را دارد، فرصت منحصر به فردی نیز برای ارتباط شرکت با مشتریان فراهم می کند، از داستان سرایی های بصری و محتوایی که توسط مخاطبان ایجاد می شود گرفته تا ویدئوهای خلاقانه ۱۵ ثانیه ای. تردیدی وجود ندارد که برندسازی در اینستاگرام بهترین امکان و نقطه حساسی برای برقراری تعامل با مشتریان است.
اگر تازه کسب وکار خود را راه اندازی کرده اید یا به دنبال راهی برای غنی کردن استراتژی بازاریابی و استراتژی های برند خود هستید، در ادامه پنج نکته جهت برندینگ در اینستاگرام، بیان شده است.
۱- جهت برندسازی در اینستاگرام، یاری طرفداران تان در تعریف داستان برندتان
تمام اینستاگرام در مورد داستان سرایی بصری است، مردم در سرتاسر دنیا از طریق به اشتراک گذاری شوق و علاقه خود برای ثبت بهترین لحظات شان توسط عکس ها، با هم ارتباط برقرار می کنند. استراتژی اینستاگرام شما باید با داستان برندتان آغاز شود و تا جای ممکن در بین داستان سرایی های موجود به گردش درآید (یعنی توسط عده زیادی دیده شود)، حتی شاید از طرفداران تان درخواست کنید داستان شان را بازگو کنند.
برای مثال اگر شما یک مغازه جواهرفروشی دارید می توانید در ایام نزدیک به ولنتاین برای هر یک از محصولات خود داستانی تعریف کنید و در صفحه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، مطمئنا توجه افراد زیادی به داستان شما جلب می شود و چه بسا تصمیم بگیرند این داستان را در زندگی خود نیز پیاده کنند.
از محصولات عکس های زیبا و واضح بگذارید و سعی کنید رنگ زمینه را مبنی بر پالت رنگ برند خود انتخاب کنید. حتی می توانید از طرفداران تان بخواهید داستان های عاشقانه ای در قالب مثلا ۶ تا ۱۰ کلمه بگویند و با هشتگ# مرتبط که از قبل تعریف کرده اید، آن را به اشتراک بگذارند. برگزاری چنین کمپینی باعث می شود داستان های به خصوصی در هر دو وجه تعریف شود، یعنی هم داستان طرفداران و هم داستان برند که با توجه به موضوع انتخابی می تواند علاوه بر تأثیرگذاری بالا سبب شود برند شما با آن موضوع خاص در ذهن مشتریان تداعی شود.
۲- نکته کلیدی مهم برندسازی در اینستاگرام: اهمیت به کیفیت بالای تصاویر
مردم معمولا فقط چند دقیقه را صرف مرور مطالب اینستاگرام خود می کنند و فقط با محتوایی که توجه آنها را جلب کند، تعامل برقرار می کنند. لازم است برند شما عکس هایی با کیفیت، الهام بخش و مرتبط با برند را به اشتراک بگذارد تا با مخاطبان هدف تان تعامل برقرار کند و آنها با داستان برند شما ارتباط برقرار کنند.
کیفیت عکس ها و تصاویر می تواند معناهای گوناگونی داشته باشد، از عکس های حرفه ای و عکس های گرفته شده توسط دوربین گوشی تلفن همراه، گرفته تا ترکیبات و نماهای جذاب و موضوع انتخابی، تمام این موارد باید به دقت و درست انتخاب شوند.
۳- برای برندسازی در اینستاگرام هشتگ های مربوط به خود را جمع آوری کنید
استفاده از هشتگ ها روش بسیار خوبی است برای آنکه مشخص شود پست ها (و محتوای برندتان) مربوط به اینستاگرام است. اینستاگرام این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده تا بتوانند در هر پست حداکثر از ۳۰ هشتگ استفاده کنند، اما این به آن معنا نیست که شما مجبورید از ۳۰ هشتگ استفاده کنید تا تعداد لایک های بیشتری داشته باشید. اینستاگرام به برندها پیشنهاد می دهد که بر استفاده از هشتگ مناسب برای برندشان، تمرکز کنند.
از جمع آوری هشتگ های مرتبط که برندتان می تواند از آنها استفاده کند، شروع کنید. این مورد می تواند شامل هشتگ های علامت گذاری شده با برند مانند نام برند یا شعار برند، باشد. هشتگ هایی که به کار می برید باید نام کمپین برندتان را داشته باشند. می توانید از نام محصولات خود به عنوان هشتگ استفاده کنید یا حتی مکان مغازه های خود یا جایی را که عکس در آنجا گرفته شده مشخص کنید. می توانید شعار تبلیغاتی را برای برند خود انتخاب و کمپینی پیرو آن راه اندازی کنید و نام هشتگ را نیز متناسب با آن انتخاب کنید، به این صورت حرکتی عظیم در شبکه های اجتماعی پیرو کمپین شما شکل خواهد گرفت و به ساخت برند شما در اینستاگرام کمک می کند.
۴- حرفه ای عمل کنید: پیدا کردن طرفداران و تأثیرگذاران شبکه اجتماعی اینستاگرام
مطالعه اخیر Millennials این چنین گزارش می دهد: افراد به اطلاعاتی که از محتوای تولید شده توسط کاربران دریافت می کنند ۵۰درصد بیشتر از اطلاعات منابع رسانه ای از جمله تلویزیون، روزنامه و مجله، اعتماد دارند و در مورد تصمیم خرید، محتوای تولید شده توسط کاربران ۲۰درصد بیشتر از هر رسانه دیگری تأثیرگذاری دارد.
محتوای تولید شده توسط کاربران می تواند برای هدف شما قدرتمند باشد، اما همچنین روش خوبی است برای متشخص کردن طرفداران و تشویق آنها به تعامل با محتوای شما و محتواها و پست هایی که آنها در مورد برند شما منتشر کرده اند. شما می توانید میزبان یک مسابقه هشتگی# در اینستاگرام باشید و جهت ایجاد محتوای تولید شده توسط کاربران برای برند خود تلاش کنید، اما آسان ترین راه برای کسب محتوای تولید شده توسط کاربران آن است که خارج از صفحات خود به دنبال آن بگردید تا آن را بیابید. به دنبال هشتگ های معروفی که مربوط به برند شما است بگردید و عکسی را بیابید که در مورد برند شما صحبت کند و مخاطبان تان نیز از آن لذت ببرند. به صاحبان تصاویر دسترسی پیدا کنید و از آنها بخواهید مشخصه های تصاویر خود را در صفحه اجتماعی شما بازگو کنند و در پست های خود به آنها اعتبار ببخشید.
۵- یکپارچه سازی برای برخورد مؤثر
با استفاده از بازاریابی محتوا از طریق تمام محتواهای فوق العاده ای که خودتان ایجاد می کنید و یا از محتوای طرفداران تان برمی گزینید، قادر خواهید بود آنها را با وب سایت برندتان یکپارچه کنید که به عنوان روشی دیگر برای تعامل با مخاطبان تان در موقعیتی که آنها با برند شما در تعامل هستند، شناخته می شود. مشتریان از شبکه های اجتماعی و وب سایت ها در موقعیت های مختلف در چرخه عمر خرید خود استفاده می کنند، پس چرا توجه آنها را به پیام برند خود، آن هم از طریق کانال خود جلب نکنیم.