کاربران گوشی های هوشمند طی تعطیلات کریسمس و سال نوی میلادی تاکنون مبلغ ۱۹۶ میلیون دلار را برای خرید اپلیکیشن های پولی، خریدهای درون برنامه ای و اشتراک در اپلیکیشن های مختلف در دو فروشگاه اینترنتی و آنلاین اپ استور اپل و پلی استور گوگل هزینه کرده اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد یک رشد و افزایش ۱۲.۳ درصدی بوده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت تک کرانچ، این اطلاعات که از سوی موسسه سنسور تاور منتشر شده است گویای این حقیقت است که امروزه کاربران فضای مجازی حاضرند به منظور به روز ماندن و استفاده از اپلیکیشن های محبوب و موردنظر خود پول هزینه کنند. البته این آمار با اینکه درآمد اندروید در کشور چین را که بخش بزرگی از استفاده از اینترنت را شامل می شود، در نظر نگرفته است اما همچنان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که تقریبا ۱۷۴ میلیون دلار بود، افزایش بی سابقه ای داشته است.
این گزارش علاوه بر اینکه نشان می دهد اپلیکیشن های مختلف بازار رو به رشد و پتانسیل بالقوه ای برای توسعه دهندگان دارند، همچنین حاکی از آن است که اپلیکیشن های غیربازی دارای رشد بالاتری نسبت به اپلیکیشن های بازی در میان کاربران گوشی های هوشمند داشته اند و این بدان معناست که شاید زمان محبوبیت گوشی های هوشمند تنها به دلیل آنکه دارای بازی های پیشرفته تری بودند، به سر آمده است و بازار آن تبدیل به رقابت بر سر سایر اپلیکیشن های کاربردی تر و حیاتی تر نظیر پیام رسان ها شده است.
البته هنوز هم بازی ها درآمد بسیار بالایی را برای سازندگان و توسعه دهندگان خود به ارمغان می آورند. برای مثال درآمد اپلیکیشن های بازی در سال ۲۰۱۶ از مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار به ۱۵۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرده است. در همین حال، درآمد حاصل از فروش اپلیکیشن های غیر بازی از ۱۴ میلیون دلار به ۲۴ میلیون دلار و درنهایت به ۳۸ میلیون دلار رسیده است.
کاربران گوشی های همراه در سال ۲۰۱۷ میلادی، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد بیشتر بر روی برنامه ها و اپلیکیشن های مربوط به سرگرمی و بازی هزینه کرده اند. بنابراین برآورد می شود که ۹.۵ میلیون دلار از ۳۸ ملیون دلاری که خرج اپلیکیشن های غیربازی شده است، مربوط به برنامه های مرتبط با سرگرمی و تفریحی بوده است و همین امر نسبت به سال گذشته یک افزایش ۴.۸ میلیون دلاری را نشان می دهد.
از برنامه های پردرآمدی که در زمینه سرگرمی فعالیت می کنند، می توان به نت فلیکس، اسپاتیفای و پاندورا اشاره کرد. این موسسه همچنین پیش بینی کرده است که تعداد دانلودها در سراسر جهان تا سال ۲۰۲۱ میلادی به عدد ۲۴۰ میلیارد بار خواهد رسید و میزان درآمد حاصل از دانلود و خرید این نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایلی نیز به مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد شد.