«رادار»، نام یکی از پروژه های بزرگ گوگل در زمینه روزنامه نگاری دیجیتال است که در اروپا به فعالیت می پردازد. روزانه میلیون ها محتوا در اینترنت منتشر می شود؛ از مطالب آموزشی گرفته تا خبر های روز که هر یک از آنها به ارزش فضای اینترنت می افزاید. گوگل یکی از پرچمداران اینترنت در دنیا با درک این موضوع سعی در افزایش میزان تولید محتوای باکیفیت در اینترنت دارد تا جایی که این شرکت برای تولید محتوای خبری خود دست به دامن روبات های اینترنتی شده است.
حتما ببینید: ارزش آفرینی با کلمات حرفه ما است.
به گزارش نوپانا، برای همین کار گوگل پروژه «رادار» را راه اندازی کرد؛ پروژه ای که با حمایت مالی ۸۰۷ میلیون دلاری گوگل برپا شد و توانایی تولید ۳۰ هزار محتوای خبری در طول یک ماه را دارد. رادار یکی از پرو ژه های سنگین گوگل در زمینه روزنامه نگاری دیجیتال است که در اروپا انجام شده است.
نحوه کار رادار این گونه است که ابتدا اخبار محلی را رصد کرده، سپس محتوایی در خصوص آن تولید می کند و در اختیار خبرنگاران قرار می دهد. خبرنگاران پس از ویرایشی جزئی خبر را منتشر می کنند.
طبق مفاد موجود در پروژه، انجمن مطبوعات انگلستان با همکاری استارت آپ اوبرزمدیا که در زمینه داده کاوی مشغول به کار است، رادار ۳۰هزار خبر را برای پورتال های خبری مختلف تولید خواهد کرد.
پیترکلیفتون، سردبیر روزنامه پی ای PAمی گوید: «خبرنگاران به کمک هوش مصنوعی می توانند خبر های با ارزش و کم ارزش را دسته بندی و بهترین آنها را برای ساخت و پرداخت انتخاب کنند. این کار سرعت و دقت خبرنگاران را به شدت افزایش می دهد و کیفیت محتوا را کاملا تحت تأثیر قرار داده است.»
البته در این پروژه مهارت روزنامه نگاران همچنان حرف اول را می زند و روبات ها تنها تولید کنندگان محتوای اولیه به حساب می آیند. البته ابزار جانبی که در خدمت این روبات قرار دارد به آن کمک می کند که با مقایسه محتوای خود با محتوای نهایی که خبرنگار تولید کرده، کیفیت کار خود را به مرور به خبرنگاران نزدیک کند.