یافتن یک مزیت رقابتی یا عامل تمایز برای شرکت های خدماتی کار ساده ای نیست. به گزارشibazaryabi، در این بین برخی از شرکت ها هم هستند که با تمام توان تلاش می کنند یک مزیت رقابتی برای خود پیدا کنند که در واقع موجب تمایز آنها نسبت به رقبا هم نمی شود.
عامل تمایز چیست؟
عامل تمایز یا مزیت رقابتی خصوصیتی از محصول یا بنگاه تجاری شماست که شما را از رقبای کلیدی خودتان جدا می کند و برای شما یک مزیت ادراک شده ویژه در نظر مخاطبان هدف خودتان ایجاد می کند.
چطور یک عامل تمایز را ارزیابی کنیم؟
برای موفق شدن، یک عامل تمایز باید دارای سه ویژگی مهم باشد:
- باید درست و واقعی باشد. عامل تمایز ساختنی نیست.
- باید برای مراجعان بالقوه مهم باشد. اگر نباشد، چه فایده ای دارد؟
- باید قابل اثبات باشد. اگر نتوانید درست بودن آن را اثبات کنید، باورش نمی کنند.
واقعیت تلخ در این رابطه این است که اغلب عوامل تمایز حداقل در برابر دو مورد از این شاخص ها ناموفق ظاهر می شوند. اما در این بین مزیت های رقابتی موفق زیادی هم وجود دارند.
فهرستی از 21 مزیت رقابتی برتر برای شرکت های خدماتی
فقط به یاد داشته باشید که شما می توانید چندین مزیت رقابتی یا عامل تمایز را برای خود داشته باشید. حتی می توانید تعدادی از این مزیت های رقابتی را در کنار هم قرار داده و ترکیب آنها یک مزیت رقابتی بهتر و برتر را ایجاد کنید.
1- در یک صنعت تخصص داشته باشید
2-در ارائه یک نقش خاص در سازمان مشتری تخصص داشته باشید
3- در ارائه یک خدمت خاص تخصص داشته باشید
4- یک فناوری یا فرایند واقعا منحصر به فرد را ارائه دهید
5- بر شناخت یک مخاطب هدف خاص تمرکز داشته باشید
6- به ارائه خدمت به مجموعه ای از مراجعین با اندازه و اعتباری خاص تخصص داشته باشید
7- همه کارکنان شما باید یک خصوصیت یا اعتبار ویژه مشترک داشته باشند
8- در رابطه با مراجعینی دارای تخصص باشید که خصوصیت یا ویژگی مشترکی دارند
9- بر حل و رفع یک چالش خاص کسب وکارها تمرکز داشته باشید
10- افرادی را به عنوان کارشناس در اختیار داشته باشید که در حوزه خودشان شناخته شده باشند
11- یک مدل کسب وکار منحصر به فرد ارائه دهید
12- تمرکز جغرافیایی خاص و ویژه ای داشته باشید
13- دسترسی به مجموعه منحصر به فردی از اطلاعات را پیشنهاد دهید که از طریق منابع دیگر قابل دسترس نباشد
14- دسترسی به مجموعه منحصر به فردی از افراد یا روابط را پیشنهاد دهید که از طریق منابع دیگر به راحتی قابل دسترس نباشد
15- با سطح متمایزی از خدمات به کسب وکار بپردازید
16- خودتان را بر اساس مشتریان و مراجعین متمایز کنید
17- روی اندازه شرکت و بنگاه خود تمرکز کنید
18- بر رابطه خود با یک شریک یا بنگاه مادر تأکید کنید
19- بر یک موفقیت قابل توجه و مهم تمرکز کنید
20- بر تولید یک نتیجه بسیار با ارزش یا منحصر به فرد تخصص داشته باشید
21- در مقایسه با تمامی رقبا خود نگاه و رفتاری متفاوت داشته باشید.