برند سازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارت آپ ها، مدیران برند و بازاریابی است که می تواند کسب وکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسب وکار تبدیل کند.
برند های زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شده اند که بعضی موفق بوده اند و برخی از گردونه رقابت حذف شده اند. یکی از دلایل مهم شکست کسب و کار های کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعمل های علمی برند سازی است.
در این مطلب به نقل از نوپانا به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برند ینگ کسب وکار، دانستن آنها ضروری است، می پردازیم.
راهبرد چندبرندی
در این راهبرد، یک شرکت به جای استفاده از یک برند، از چندین برند مختلف در بازار استفاده می کند. هدف این شرکت ها از پیش گرفتن این راهبرد، ایجاد رقابت داخلی برای به حداکثر رساندن بهره وری منابع، ایجاد تمایز، پوشش دادن بخش های مختلف بازار و کسب بهترین نتایج از برند های موفق است. برای مثال، برند کد بری Cadbury محصولات غذایی (شکلات و شیرینی جات) مختلفی را تحت نام های مختلف به بازار عرضه می کند، همچنین شرکت یونیلور Unilever هم محصولات مختلف شوینده - بهداشتی خود را به همین نحو روانه بازار می کند.
راهبرد چندبخشی
با پیش رو گرفتن این راهبرد، شرکت ها بخش های متفاوت و متمایزی از بازار را پوشش می دهند. این شرکت ها برای هر کدام از این بخش ها، آمیخته بازاریابی متفاوتی عرضه می کنند که به آن راهبرد چندبخشی می گویند.
نام برند
بخشی از یک برند است که شامل کلمه یا کلمات، حروف یا اعداد می شود. زمانی که این عبارت در قالب یک علامت تجاری ثبت می شود، نام اصلی یک برند شکل می گیرد. نام یک برند باید متناسب با جوهره برند انتخاب شود، به گونه ای که متمایز از نام دیگر برندها باشد. وجه شباهت میان نام یک برند و برندهای دیگر موجب سردرگمی مخاطب در هنگام انتخاب محصولات و یا خدمات از یک برند می شود.