روابط عمومی (PR)، فرآیند توسعه ارتباطات بین بازاریابان و مخاطبان هدف با کمک ابزارهای رسانه ای نظیر چاپی، تلویزیون و اینترنت است. روابط عمومی برای یک سازمان یا یک فرد چیزی به جز تأثیرگذاری بر مخاطب جهت خلق تصویر مثبت برای ایشان، درست مانند تبلیغات اما در سبک و شیوه های متفاوت است.
امروزه روابط عمومی نقش بسیار مهمی را در برندسازی و پروموشن (Promotion) شرکت هایی که جهت ترویج برند، خدمات و افزایش تصویر خود در بازار از آژانس روابط عمومی استفاده می کنند، ایفا می کند. روابط عمومی را با تبلیغات اشتباه نگیرید؛ روابط عمومی شاخه ای مجزا از بازاریابی است که منحصرا برای مدیریت تصویر، برندسازی، تعاملات رسانه ای، روابط رسانه ای، توسعه بازار، مدیریت بحران و پوشش رویدادها طراحی شده است.
شرکتی که با انگیزه گرفتن بخشی در روزنامه، مجله یا تلویزیون آژانس تبلیغاتی استخدام می کند، مقدار قابل توجهی را برای رسانه جهت خرید زمان و فضا هزینه می کند. درحالی که روابط عمومی در بازاریابی و پروموشن هیچ گونه شکل پرداختی ندارد و آژانس روابط عمومی برای مشتریان استراتژی هایی را طراحی می کند تا با تأیید نهایی یک ژورنالیست تمام ابعاد موردنظر پوشش داده شود. متخصصان روابط عمومی برای اینکه برای یک برند توجه رسانه ای مثبتی را ایجاد کنند، تاکتیک های متعددی را طراحی و پیاده سازی می کنند که به مخاطب هدف کمک می کند نسبت به شرکت و برند و بازاریاب به درک و آگاهی برسد.
اما تبلیغات و روابط عمومی به شکلی مشابه عمل می کنند؛ بدین گونه که هردو یک پیام را به مشتری و مخاطب هدف می دهند، اما این کار را با استراتژی ها و تاکتیک های مختلف انجام می دهند. متخصصان روابط عمومی به شما کمک می کنند پیام تان را از طریق کانال های مختلف نظیر کانال های رسانه اجتماعی به مخاطب هدف برسانند. برای اینکه محدوده وسعت هدف تان را افزایش دهید باید از کانال هایی استفاده کنید که مشتریان فعلی بالقوه در حال استفاده و لذت از آن هستند. بنابراین برای اینکه یک رهبر باهوش در کسب وکار باشید، باید تفاوت بین تبلیغات و روابط عمومی را درک کنید تا متوجه شوید کدام رویکرد از نظر هزینه مقرون به صرفه تر و موردپسندتر برای کسب وکارتان است.
به تنهایی ممکن است روابط خوب یا بد داشته باشید، اما با استفاده کارا از روابط عمومی، شما روابطی بسیار قوی ایجاد می کنید و به معروفیت مناسبی در همه اعصار و موقعیت ها نائل خواهید شد. در حقیقت اینکه مشتریان، تأمین کنندگان، کارکنان و ذی نفعان خدمات شما را بخرند یا نخرند، به تصویر بازار و معروفیت و خوشنامی شما وابسته است. روابط عمومی شما را از رقبای تان متمایز می کند و برای شما مزیت رقابتی به همراه دارد.