10سال پیش شما در چه جایگاهی قرار داشتید؟ در سال 2007، من حدودا شش ماه بود که در یک استودیوی طراحی در نیویورک مشغول به کار بودم. یعنی قبل از آنکه من، همسر و فرزندانم از زندگی در آپارتمان منحصر به فرد خود در چلسا لذت ببریم. در همین خانه بود که من تصمیم گرفتم اولین صفحه فیس بوک خود را راه اندازی کنم.
10 سال پیش لگو (Lego) حتی در فیس بوک نیز مطرح نبود. امروزه لگو اولین برند جذاب در دنیا محسوب می شود. در واقع سودآوری لگو از مجموع Hasbro و Mattel نیز بیشتر است. لارس سیلبربوئر، مدیر ارشد رسانه های اجتماعی در لگو، یک پلتفرم جهانی را ایجاد کرد که القا کننده همگرایی اجتماعی، تصویر و تحقیق بود. این چارچوب در واقع انتقال دهنده داستان هایی بود که مردم می توانستند با آن ارتباط برقرار کنند.
می توانیم بگوییم که ما در «زمانه پلتفرم ها» قرار گرفته ایم. امروزه شما خواسته و ناخواسته تصمیماتی درباره ساختارهای تان می گیرید و شفافیت استراتژیک و هدف پلتفرم شما در طول مسیر یکی از دستورالعمل های لازم برای موفقیت شماست. این همان چیزی است که به لگو کمک کرد تا خودش را احیا کند و به مرتبه ای برسد که اکنون بر آن تکیه زده است.
اگر شما هم می خواهید پلتفرم بیزینس خود را از نو بسازید یا از روش های جدید برای ساخت پلتفرم استفاده کنید تا به این ترتیب تمام داده های گذشته خود را یکپارچه سازید، بهتر است آن را یک سیستم اجرایی ببینید که طراحی مناسب آن می تواند به افزایش نوآوری، سرعت و چابکی منجر شود. اگر این مسیر را به درستی طی کنید، هم بهره وری خوبی خواهید داشت و هم پس انداز خوبی عایدتان می شود. پلتفرم ها هم به عملکرد داخلی کمک می کنند و هم به عملکرد خارجی. به لحاظ داخلی، از آنها می توان برای به اشتراک گذاشتن دانش، جمع آوری منابع و حتی رقابت های داخلی برای افزایش انگیزه کارکنان یا برجسته کردن نقش و تلاش آنها استفاده کرد.
به لحاظ خارجی، شما می توانید با توجه به اندازه و مقیاس سازمان خود، یک پلتفرم جهانی را طراحی کنید. این پلتفرم می تواند بسیاری از کارها را به طور هوشمند و به صورت خودکار انجام دهد تا دیگر وقت کارکنان تان برای انجام کار های پیش پا افتاده هدر نرود. همیشه این دو قانون طلایی را دنبال کنید.
1- پلتفرم های قدیمی را کنار بگذارید.
2- بدانید چه زمانی کارها را تمام کنید.
روی نیاز های اجتماعی تمرکز کنید و برای کارکنان و مشتریان خود ارزش قائل شوید. کلید موفقیت انجام این کارها در زمان درست است. اگر شما یک بازاریاب هستید، باید داشبورد منظمی داشته باشید. سه گزینه منتخب Domo، Tableau و Sisense هستند.
وقتی از آنها استفاده می کنید، از تمام داده هایی که تا به حال جمع آوری و آماده کرده اید استفاده کنید تا بتوانید تصمیم های آگاهانه تری در مورد کسب و کارتان بگیرید. به این منظور، نرم افزارهایی مانند ListenFirst می توانند کمک کننده باشند.
گوش دادن به اجتماع هم بد نیست. با Brand Mentions شروع کنید. همه موارد را بررسی کنید تا وقتی به بحث روابط عمومی و گسترش تولیدات رسیدید، به جای منفعل بودن فردی فعال باشید. این گونه حتما سال 2018 را با موفقیت سپری خواهید کرد.