نگاهی به روندهای جاری به خوبی بیانگر تمایل فزاینده افراد به استفاده از ابزارهای اتوماتیک است. به هر حال این ابزارهای خودکار، امور مختلف را با سرعتی بسیار بالا انجام داده و ضریب خطا را به شدت کاهش می دهند. اگرچه در تولید و توان بازدهی سیستم های خودکار شکی وجود ندارد، با این حال آیا این فرآیند به نتیجه مطلوب ختم می شود؟ شاید باید کمی صریح تر بود و چنین پرسشی را مطرح کرد: آیا روبات ها توانایی جایگزینی کامل با انسان را دارند؟
استفاده از ابزارهای خودکار در زمینه بازاریابی امروزه یکی از گزینه های وسوسه برانگیز پیش روی هر شرکت و همچنین بازاریابی است. در این مقاله این موضوع بر اساس یک آزمایش واقعی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در پایان نتیجه کار تحت عنوان توصیه هایی کاربردی در اختیار مخاطب قرار گرفته است.
منظور از مخاطب جذب شده چیست؟
معنای اصلی اصطلاح مخاطب جذب شده افرادی هستند که نسبت به پست های شما در شبکه های مجازی حساسیت نشان می دهند. شاید با در نظرگیری این پرسش بهتر به اهمیت مخاطب جذب شده پی ببریم؛ مدیریت اکانت تجاری که به طور کامل از سوی مخاطب های بی علاقه به کسب وکارتان دنبال می شود، چه فایده ای دارد؟ بدون شک این فالوورها به دلیل عدم علاقه جذب به برندتان تمایلی به خرید از شما نیز نخواهند داشت.
اگرچه اجرای استراتژی های تأثیرگذاری روی مخاطب با جست وجویی ساده در اینترنت امکان پذیر به نظر می رسد، با این حال تشخیص فالوورهای جذب شده و علاقه مند از دیگر دنبال کنندگان به این راحتی امکان پذیر نیست. در این آزمایش منظور از مخاطب جذب شده آن دسته از فالوورها یا مخاطب هایی هستند که پست های شما را لایک می کنند، نظرات شان را نسبت به پیام های شما به صورت کامنت بیان می کنند و در نهایت نمای کلی برندتان را زیر نظر داشته و از پل های ارتباطی خصوصی تر نظیر چت خصوصی استفاده می کنند. کار ویژه شما در برخورد با مخاطب هایی با چنین ویژگی هایی، فراهم سازی بسترهای مناسب به منظور تبدیل شان از مخاطب جذب شده به مشتری ثابت است.
آزمایش بزرگ؛ انسان در برابر روبات
این آزمایش در برگیرنده دو اکانت کاربری اینستاگرام با پست های مشابه است. در این دو اکانت من خود را به عنوان یک کارشناس حوزه دیجیتال معرفی کرده ام. اکانت نخست با مدیریت شخصی من اداره می شود و اکانت دوم تحت هدایت کامل روبات مدیریت خودکار است.
قوانینی که در این آزمایش مدنظر قرار گرفته است، عبارتند از:
- استفاده از محتوای یکسان برای هر دو اکانت
- بارگذاری محتوا در ساعت و تاریخ دقیقا یکسان برای هر دو اکانت
- استفاده از هشتگ ها و لوکیشن های یکسان در هر دو اکانت.
برهمین اساس نتایج این آزمایش پس از 30 روز مورد بررسی قرار گرفته است.
نتیجه آزمایش
پس از 30 روز تیم تحقیقاتی با نتیجه عجیب و دور از انتظاری روبه رو شد. معیار جذب مخاطب که براساس ترکیبی از معیارهای پایه از قبیل لایک و کامنت های دریافتی، میزان افزایش فالوورها و همچنین تحلیل بازخوردهای مخاطب ها اندازه گیری شد، حکایت از برتری اکانت تحت مدیریت انسان داشت. در واقع اکانت من سه برابر سریع تر از نمونه اتوماتیک پیشرفت کرد. اکانت اتوماتیک تنها 44.05 درصد در طول این مدت در جذب مخاطب موفق عمل کرد. این درحالی بود که اکانت من رکورد خارق العاده 124.51 درصد را به ثبت رساند. همچنین من موفق به دریافت 2000 کامنت بیشتر نیز شدم.
یکی از معیارهای مهم در اثبات جذب مخاطب انسانی، اندازه گیری تعداد اکانت های خصوصی (Private) که هرکدام از صفحات را فالو کردند، بود. بر این اساس 47.8 درصد فالوورهای اکانت من را کاربران شخصی تشکیل می دادند. این رقم در برابر 35.8 درصد اکانت اتوماتیک موفقیت نسبتا خفیفی محسوب می شود. در زمینه موفقیت در جذب مخاطب بومی اما اکانت من برتری کاملا محسوسی داشت. 28 درصد فالوور آمریکایی در برابر تنها 8.9 درصد کاربر بومی اکانت اتوماتیک بدون شک موفقیت بزرگی است.
نکته مهمی که باید در اینجا مد نظر داشت، تعداد بازخوردهای دریافتی است که در قالب کامنت ها و پیام های خصوصی نمایانگر می شود. در این زمینه اگرچه سیستم خودکار موفقیت انکارناپذیری به دست آورد، اما یک موضوع مهم باعث عدم تأثیرگذاری مطلوب این موفقیت شد. در واقع سیستم هوشمند مدیریت اکانت توانایی پاسخگویی به مخاطب را نداشت. برهمین اساس بازخوردهای کاربران بدون اظهارنظر باقی می ماند. این مشکل ابزار خودکار، امکانی را برای من فراهم کرد تا بهترین بهره ممکن را ببرم. برهمین اساس من پاسخ اغلب پیام های کاربران را می دادم که همین امر تأثیر مستقیمی در افزایش بازخوردها داشت.
آنچه از این آزمایش می توان آموخت مدیریت اتوماتیک و جذب اندک
مقایسه ساده 799 فالورر اکانت اتوماتیک یا 621 فالوور اکانت من شاید در ابتدا حکم به پیروزی سیستم هوشمند در جذب مخاطب دهد. با این حال باید توجه داشت که مخاطب های کمتر من سطح بسیار بالایی از جذب شدگی را یدک می کشند. نتیجه این بحث آن است که سیستم های اتوماتیک اگرچه بسیار سریع تر فالوورهای شما را بالا می برند، اما مخاطب های یافت شده کمتر جذب برندتان می شوند.
در این مورد نباید جذب مخاطب را تنها در تعداد فالوور و لایک ها خلاصه کرد. میزان بازخورد مخاطب و همچنین نحوه تعامل شما با آنها یکی از المان های مهم این عرصه است.
سیستم های خودکار بیشتر یکدیگر را پیدا می کنند
طی تحلیل نتایج آزمایش جذاب مان متوجه یک نکته بسیار مهم شدیم؛ اکانت های تحت هدایت سیستم های اتوماتیک بیشتر یکدیگر را دنبال می کنند. این بدان معناست که به رغم تعداد بالای فالوورهای اکانت های هوشمند، این سیستم ها در جذب مخاطب های واقعی عملکرد چندان موفقی ندارند. این امر بدان معناست که بسیاری از کامنت های دریافتی از سوی این اکانت ها نیز ماهیتی از پیش برنامه ریزی شده و غیرواقعی دارند.
به منظور درک بهتر این موضوع نگاهی به کامنت های کاربران واقعی و اکانت های هوشمند مفید به نظر می رسد. درحالی که اکانت های خودکار از الگوریتم های نسبتا ساده ای شامل عبارت های «بسیار زیبا»، «جذاب» و «دیدنی» استفاده می کنند، اکانت های واقعی عبارت های طولانی تر و آمیخته به احساسات عمیق تر را منتقل می کنند.
جذب مشتری وفادار در سیستم های انسانی طولانی اما امکان پذیر است
نکته مهمی که باید مدنظر داشت، ناتوانی سیستم های اتوماتیک در جذب مشتری است. به این ترتیب به طور طبیعی مسئله جذب مشتری دائمی و وفادار نیز امکان ناپذیر می شود. همچنین باید توجه داشت که جذب مخاطب مشهور یا با تعداد فالوور بالا در اکانت هایی با مدیریت عالی انسانی بیشتر به چشم می خورد. به هر حال مدنظر داشته باشید که در تعاملات انسانی سیستم های خودکار با سطح واکنشی در حد کامنت های یک کلمه ای توانایی اقناع مخاطب را ندارند.
راهکار چیست؟
به منظور کسب نتیجه مطلوب از مدیریت یک حساب در شبکه مجازی باید حداقل روزی سه یا چهار ساعت وقت صرف کنید. برای بسیاری از صاحبان کسب وکار این امر مقدور نیست. برهمین اساس همکاری با ادمین هایی که کارشان مدیریت صفحات مجازی است، مطلوب به نظر می رسد. کارهایی که این فرد باید انجام دهد عبارت است از پاسخ به کامنت های دریافتی، لایک پست های مرتبط با کسب وکارتان، طرح پرسش هایی در صفحه تان به منظور جذب هرچه بیشتر مخاطب و در نهایت تحلیل عملکرد ماهانه.
اگر کارهایی را که در بالا بیان شد، به خوبی انجام دهید، به احتمال فراوان در جذب مخاطب موفق عمل خواهید کرد. با این حال این امر بستگی به نحوه تهیه محتوای تان نیز دارد. با این حال در تحلیل کلی استفاده از این روش حداقل بازخوردی مطلوب تر از رویکرد خودکار دارد.