امروزه تمام کسب و کارها نیازمند ارائه تصویر روشنی از خود نزد افکار عمومی هستند. در این مسیر باید از علم روابط عمومی کمک گرفت. روابط عمومی به معنی مدیریت ارتباط بین سازمان و مخاطب است. روابط عمومی یعنی تلاش برای کسب همکاری مردم و گروه هایی که برای ادامه حیات کسب و کار اهمیت دارند. روابط عمومی یعنی تسهیل کننده ارتباط و پیوند بین سازمان، رسانه و مردم؛ هنر کاربرد خردمندانه از رسانه های جمعی برای نفوذ در افکار عمومی.
ارتباطی که به بدترین وجه ممکن بین مردم و مجموعه ی چسب هل اتفاق افتاد. روابط عمومی یا Public Relations جزء فراموش شده سازمان های کشور ما است که حتی غیبت آن نیز احساس نمی شود. این در حالی ست که یکی از عناصر مهم ساخت و حفظ برند، روابط عمومی است.
اتفاقاتی که در هفته های گذشته و ظرف مدت چند روز برای یک مجموعه تولیدی با سابقه مانند چسب هل افتاد، نمونه واضحی از سوء مدیریت در بخش روابط عمومی سازمان است. البته جدی نگرفتن تأثیر شبکه های اجتماعی (به عنوان یکی از نقاط تماس مصرف کنندگان با کسب و کار) نیز قابل چشم پوشی نیست.
اظهارنظرهای نسنجیده و شتاب زده مدیر ارشد یک مجموعه، هزینه های سنگینی را در بر خواهد داشت. همچنین، فرافکنی و سعی در کتمان حقایق مرتبط با قوانین داخلی که تصاویر آن در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، مشکل را دوچندان کرد.
در مجموعه ذکر شده، مختصات اطلاعات خروجی سازمان به مخاطب، سنجیده و برنامه ریزی شده نیست و نه تنها ارتباط دوسویه را رقم نمی زند بلکه در سطحی مبتدی قرار گرفته و به شعور مخاطب توهین می کند.
چنین است که در کمتر از ۴۸ساعت، وجهه چندین ساله یک کسب و کار در معرض هجوم انتقادات قرار می گیرد و تا مرز نابودی پیش می رود. سرگذشت کسب و کارها و برندهای کشورمان غم انگیز است.
مرهم تصویر مخدوش شده چسب هل چیست؟
چسب هل به جای تبلیغات (که این روزها در صدا وسیما شاهد پخش ویدئو های تبلیغاتی آن هستیم) باید با طراحی کمپین های روابط عمومی، رعایت صداقت و فروتنی با پذیرش اشتباهات گذشته به تغییر چهره ای که از برندش در اذهان مخاطبان نقش بسته تلاش کند. البته که ویرانی تصویر برند هل، کمتر از ۴۸ ساعت رخ داد اما بازسازی آن قطعا زمانبر خواهد بود.
کسب و کارهای دیگر می توانند از این اتفاق به درستی درس گرفته و لزوم برقراری ارتباط مؤثر با مخاطب (یا مشتریان بالقوه) را بیش از پیش مهم قلمداد کنند.
کارشناس ارشد مارکتینگ