ما در حیطه برند سازی بیشتر درمورد بایدها اطلاع کسب می کنیم تا نبایدها. بهتر نیست علاوه بر ساخت یک برند قوی، از برند خود حفاظت کنید؟
ذهن خود را مشغول مسائل بی اهمیت نکنید. اغلب هنگامی که حرف برند سازی به میان می آید، شرکت ها خودشان را درگیر انتخاب شعار تبلیغاتی می کنند. از خود می پرسند که آیا برندشان به اندازه کافی تأثیرگذار، برجسته و جالب است؟ شعار تبلیغاتی شما باید با اقناع مصرف کننده به خرید بینجامد. پیام تبلیغاتی باید واضح، مؤثر، هوشمندانه و متفاوت باشد، اما اگر از این ویژگی ها هم برخوردار نبود، مادامی که پیام تبلیغاتی شما به آگاهی دیگران از هویت برند شما ختم شود، جای نگرانی وجود ندارد.
پنج کاری که نباید در برندسازی انجام دهید عبارتند از:
1- خود را اسیر رقابت ها نکنید. برند شما بی همتاست. شرکت شما چه چیزی را دنبال می کند؟ این به تنهایی کافی نیست که چشم به رقیبان تان بدوزید و آنها را به سخره بگیرید یا تخریب کنید. برای اینکه به چشم بیایید باید قدرت را در هویت خود جست وجو کنید.
2- این فکر اشتباه را از سر خود بیرون کنید که برندسازی تنها درمورد لوگو است. یک برند خوب فراتر از این تعاریف است. برندسازی نشان دهنده شرکت و اهداف آن بوده و به روزرسانی لوگو یک ظاهر سازی مثل پوشش تزیینی روی کیک است. لوگو مشکلات موجود در برندسازی را حل نمی کند. باور کنید یا نه، لوگو به ندرت تاثیرگذار است و تنها بخشی از یک تصویر بزرگ تر است.
3- وقتی حرف از فروش منحصر به فرد شما در میان است، سعی کنید دروغ نگویید. داستان های دروغین، کمکی به شما نخواهند کرد. باید واقعی و اصیل باشند. باید کیفیت محصول یا خدمات، شما را نیرومندانه به چالش بکشند. شما باید به محصولات خود اعتماد کافی داشته باشید. محصولات شما آنقدر باید قوی باشند که بدون توضیح از جانب کسی، معرف کیفیت برند شما باشند.
4- فراموش نکنید که باید امر آموزش و ارتقای محصول را از داخل شرکت تان آغاز کنید. مهم است که کارمندان تان برند شما را درک کنند. این بدین معنا نیست که آنها حتما باید از برند شما حمایت کنند بلکه باید آن را درک کنند و بدانند که نشان دهنده چیست. آنها باید فروش منحصر به فرد شما را باور داشته باشند و بتوانند برند موردنظر را به طور واضح به مشتریان عرضه کنند. برندسازی از درون شرکت آغاز می شود.
5- انتظار نداشته باشید یک شبه نتیجه بگیرید. ساختن یک برند خوب سال ها طول می کشد. ساختن برند امری زمانبر است پس شما باید صبور باشید. اگر برند شما برندی پایدار و به یاد ماندنی است که فروش بی همتایی داشته و کارمندان تان نماینده شرکت شما هستند، برند شما رشد خواهد کرد اما این امر سریع صورت نمی پذیرد. صبر را پیشه خود کنید و به چیزی که ساخته اید ایمان داشته باشید زیرا به آن احتیاج دارید. تسلیم نشوید.