«کارمندان شما یکی از بزرگ ترین دارایی های شما هستند بنابراین از آنها کمال استفاده را ببرید.»ما روزها و گاهی هفته ها و ماه ها برای انتخاب، توسعه و بهبود محتوای پیام های تبلیغاتی خود وقت صرف می کنیم. شعار و طرح های مختلف را آنالیز و بررسی می کنیم. اینکه برای یک مورد جزئی مانند تعیین رنگ تجاری شرکت ساعت ها اضافه کاری کنیم، برای کسب وکارها زیاد غیرطبیعی نیست.
اگرچه همواره جزییات و بخش هایی از کار وجود دارد که در مرحله برنامه ریزی برای ایجاد یک شرکت جدید یا بازسازی شرکتی قدیمی معمولا فراموش می شود. این حوزه همان حوزه آموزش کارمندان برای ایجاد ادراک کافی از شعار و پیام تبلیغاتی شرکت است.
از کارمندان خود شروع کنید
بازاریابی از داخل به بیرون آغاز می شود. آیا کارمندان شما به محصول و خدماتی که شما عرضه می کنید باور دارند؟ آیا آنها از ارزش های شرکت تبعیت می کنند؟ این مسئله مهم است که کارمندان شما از نوآوری ها و راهبردهایی که در شرکت شما رخ می دهند مطلع و در آن شریک باشند. اگر کارمندان شما قادر به حمایت از تلاش های بازاریابی شما نیستند یا اینکه رغبتی برای انجام آن ندارند، این مسئله می تواند نتایج زیان باری به همراه داشته باشد.
میان شخصیت، ارزش ها و فرهنگ شرکتی خود هماهنگی ایجاد کنید
خب سوال این است که شما چگونه کمپین برندسازی داخلی در شرکت خود ایجاد کنید. پاسخ اولیه این است که گروه بازاریابی شما باید در کنار تیم مدیریت منابع انسانی مشغول به کار باشند تا بتوانند از هماهنگی ارزش های مشترک شرکت چه داخلی و چه خارجی اطمینان حاصل کنند. تنها نحوه برخورد کارمندان شما با مشتریان بازار هدف سازمان نیست که اهمیت دارد، بلکه چگونگی تعامل کارمندان با یکدیگر نیز بسیار اثرگذر است.
سعی کنید کارمندان تان از نام تجاری شما حمایت کنند
معیارهای استخدام و پاداش کارمندان تان را متناسب با اعتبار و ارزش نام تجاری خود انتخاب کنید. به دنبال مهارت ها و استعداد های مناسبی باشید که جلوه تأثیرگذاری از برند شما باشند. گاهی نمونه های رایگان از محصولات شرکت را برای مصرف در اختیار کارمندان تان قرار دهید. از کارمندان خود افرادی بسازید که به کار شما باور دارند. سلیقه شخصی خود را درخصوص محصول و یا خدمتی که ارائه می دهید به کارمندان خود انتقال دهید تا آنها نیز به محصولات شرکت احساس نزدیکی بکنند. زمانی که افراد به محصول یا خدمت ارائه شده باور داشته باشند، هیجان بیشتری برای فروش آن نشان خواهند داد.
بر ارزش نام تجاری خود بیفزایید و مکررا در این خصوص توضیح دهید
در ارتباط های فردی خود با کارکنان فروش برای توضیح ارزش ها و رفتارهایی که بازتاب اهداف برند شما هستند زمان بگذارید. آنقدر این کار را ادامه دهید که وارد ضمیر ناخودآگاه آنها بشود، البته در این راه به افراط و زیاده روی روی نیاورید. شما که قصد ندارید کارمندان تان به هنگام سخنرانی شما برایتان چشم نازک کنند یا شما را نادیده بگیرند و به شما گوش ندهند؟ به جای پرحرفی گاهی از اشاره های کوتاه از قبیل نشان دادن انگشت شست خود به نشانه موفقیت استفاده کنید. آنها متوجه منظور شما می شوند. این تکیه کلام ها و اشاره ها را هرگز جلوی چشمان مشتری ها به آنان منتقل نکنید. آنها نباید فکر کنند که این برخورد ها تصنعی است.
نتیجه این زحمات را اگر به ظرایف کار دقت کنید به چشم خواهید دید.
نتیجه نهایی
اگر فکر می کنید که فرآیند مشارکت دادن کارمندان تان امری بی اهمیت است، این نکته را در نظر بگیرید: کارمندان شما همواره با توجه به شخصیت و سبک خاص خود، با مشتریان به طرق مختلفی برخورد احوال پرسی و به آنها کمک می کنند. آنها جلوه ظاهری برند شما هستند. کارمندان خود را از ابتدای کار دخیل کنید و به تشویق آنها بپردازید. بر کارمندان خود تمرکز کنید، چراکه در انتها کسی بهتر از آنها از مشتریان شما شناخت ندارد. با این کار، نه تنها از حمایت آنها برخوردار می شوید، بلکه ممکن است از ایده ها و دیدگاه های آنان استفاده کنید که در غیر این صورت از آن محروم می شدید. کارمندان شما می توانند بزرگ ترین دارایی شما باشند، پس از آنها نهایت استفاده را ببرید و آنها را مطلقا نادیده نگیرید.