با ایجاد ارتباط براساس اعتماد، به پنج نشانه که با حروف اختصاری T. R. U. S. T نشان داده می شود، می توانید اتکا کنید.
در ادامه به نقل از هورموند، پنج راهکار برای جلب اعتماد مشتریان توسط فروشندگان بیان شده که اگر مرتب این پنج نشانه را به ارباب رجوع منتقل کنید، آنها حرف شما را بیشتر قبول خواهند کرد.
1- وقت شناسی
آنچه بیشتر یک فروشنده در مورد آنها حرف می زند، برنامه کار و آرزوهایش است. درنتیجه، ارباب رجوع درباره جزئیات محصولات باید به رجزخوانی طولانی گوش دهد که البته ممکن است برای بعضی مهم و برای دیگری مهم نباشد. با مشتریان تماس های تلفنی می گیریم که انتظار آن را ندارند، اما زمانی که قول می دهیم با آنها تماس بگیریم، این کار را نمی کنیم. تمام این کارها نشان می دهد که وقت فروشنده باارزش تر از وقت مشتری است.
اگر اعتماد مشتریان را می خواهید جلب کنید، هرگز تصور نکنید که آنها برای صحبت با شما وقت زیادی دارند. برنامه خود را طوری زمان بندی کنید که فقط درباره آنچه لازم است، صحبت کنید. فقط زمانی با مشتری تماس بگیرید که منتظر تماس شماست و هرگز تصور نکنید که او مایل است بدون پرسیدن هیچ سوالی به حرف های شما گوش کند.
2- برقراری ارتباط
در دنیای فروش «این محصول به چه درد من می خورد» سوالی بسیار رایج است که در ذهن بیشتر مشتریان مطرح می شود؛ چه آن را به زبان بیاورند یا نه. برای جلب اعتماد مشتری، هرگز با این پیش بینی که می دانید مشتریان چه می خواهند، دست به فروش نزنید. اجازه دهید به شما بگویند چه چیزی برای شان مناسب است. زمانی که با مشتریان روبه رو می شوید، ابتدا باید به حرف های شان گوش دهید. سپس با اجازه آنها و براساس آنچه به شما گفته اند (نه براساس آنچه خود فرض می کنید) در مورد نیازهای شان راه حل های پیشنهادی خود را ارائه دهید.
3- درک کردن مشتری
زمانی که با نقش بازی کردن سعی می کنید چیزی بفروشید، تمام تمرکز و توجه شما به نحوه ایفای نقش تان معطوف می شود، اما زمانی که نقش بازی کردن مطرح نباشد ناچارید به نیازهای مشتریان پی ببرید تا بتوانید معرفی جالب و گیرایی از محصول خود داشته باشید. اگر مشتریان بفهمند که شما پیش از اینکه چیزی به آنها بفروشید سعی دارید موقعیت شان را درک کنید، به طور یقین از شما خرید می کنند.
4- صداقت
اگر در موقعیت های فروش نمی توانید خودتان باشید، نباید شغل فروشندگی را انتخاب کنید. هیچ کس آدم دروغگو و متظاهر را دوست ندارد. اگر زمانی که یک فروشنده گستاخ به حریم شما تجاوز می کند، این کار او را نمی توانید تحمل کنید، چرا فکر می کنید دیگران از این کار لذت می برند؟ (البته اگر شما به طور ذاتی آدم گستاخی هستید، مشکل دیگری است که در دنیای فروش حل نمی شود.) برای موفقیت در حرفه فروش باید تظاهر را کنار بگذارید و با مشتریان خود رفتاری محترمانه داشته باشید.
5- کامل بودن
در اینجا باید صداقت و مهارت را باهم داشت. برای جلب اعتماد مشتری باید وظایف خود را با تعهد و عالی انجام دهید. همیشه انتظارهای مشتری را برآورید. هرگز آنها را مجبور نکنید منتظر بمانند تا شما برای فروش مجدد دوباره با آنها تماس بگیرید. طوری رفتار کنید که مشتری دنبال شما باشد. هرگز کاری نکنید که در مورد آخرین اخبار پیشرفت تان از شما سوال کنند. تا جای ممکن، هر کاری می توانید برای آنها آنجا دهید.تمام نیازهای شان را برآورده کنید تا پشت سر هم و بدون معطلی سفارش ها و معامله های بیشتری با شما انجام دهند.
این کار گستاخی نیست، مهارت است. هیچ چیز بیشتر از احساس مسئولیت و دقیق بودن باعث نمی شود که ارباب رجوع و مشتریان شما از توانایی تان برای برآوردن نیازهای شان مطمئن شوند؛ خواه این کار توضیح درمورد قرارداد باشد یا برقراری یک تماس تلفنی برای پیگیری روند یک سفارش.