در روابط عمومی موفق پنج گام ابتدایی وجود دارد و جدای از اینکه آیا سردبیر روزنامه محلی یا یک نشریه سراسری را هدف گیری کرده باشید یا نه، باید اینها را بیاموزید و پیگیری کنید. این موارد به نقل از هورموند به شرح زیر است.
1- کار را برای سردبیران، گزارشگران و مدیران برنامه ها راحت کنید. اطلاعات را در قالبی مناسب بفرستید و به گونه ای باشید که بتوانند با شما به راحتی تماس بگیرند.
2- به وقت روزنامه نگاران احترام بگذارید. آنها افرادی پرمشغله و تماما زمان بندی شده هستند. نسخه رسانه ای خود را برای شان بفرستید و یک هفته بعد با ایمیلی آن را پیگیری کنید. همه ماجرا همین است. آنها را تعقیب نکنید و برای شان مزاحمت ایجاد نکنید.
3- بیاموزید که سردبیران و روزنامه نگاران به چه چیزی نیاز دارند. با نشریه ها و شبکه رادیو و تلویزیون محدوده خود آشنا شوید. بدین ترتیب خواهید فهمید که معمولاً روی چه نوع مواردی کار می کنند. درنهایت برای شان تنها چیزهایی بفرستید که به آن نیاز دارند.
4- ارزش خبرسازی داشته باشید. یک نوع کسب وکار، یک محصول یا خدمت جدیدی ایجاد کنید؛ چیزی که پوشش ارزش خبری را داشته باشد.
5- متفاوت باشید. روزنامه ها هر هفته ده ها یا صدها نسخه آماده برای انتشار در رسانه ها و بسته چاپی به دست می آورند. بعضی از آنها سنتی و کسل کننده اند و در خاطر نمی مانند. راهی بیابید تا بدون اینکه غیرحرفه ای به نظر برسید، توجه یک سردبیر را جلب کنید.
سرانجام، همه آنچه هر سردبیر و تولیدکننده برنامه های رادیو و تلویزیونی می خواهد، این است که یک گزارش خوب باشد و بتواند در کمترین زمان و به راحتی ضبط شود. اگر بتوانید به طور مستمر چنین گزارش هایی را فراهم کنید، بدانید که مهم نیست چه کسی هستید چون مطمئنا پوشش داده خواهید شد.