تا الان در خصوص تعاریف اولیه فروش و ضرورت ها و اهمیت آن به صورت کلی صحبت کردیم و با چند مثال ساده برخی اشتباهات روزمره در ارتباط مؤثر را بیان کردم، حال می خواهم تعریف کلی از ارتباط مؤثر را برای تان بیان کنم و چند راه حل ساده برای نفوذ در دیگران را برایتان بیان کنم.
به طور خلاصه ارتباط مؤثر یعنی:
1- نفوذ در دیگران
2- متقاعد کردن دیگران
3- مدیریت مقاومت و اداره کردن مقاومت دیگران
تعریف و تمجید کردن:
باید بدانیم یکی از مهم ترین نیاز های بشر، نیاز مهم بودن یا به قول فروید تمایل به بزرگ بودن است. در این خصوص دانشمندان، فلاسفه و روان شناسان زیادی صحبت کرده اند. عطش مهم بودن و بزرگ بودن از زمان کودکی همراه انسان است و جالب تر اینکه یکی از بزرگ ترین و قوی ترین احساسات انسان است و به قول دیل کارنگی همین عطش است که باعث می شود ثروتمندان خانه ای بخرند که بیش از حد نیازشان است و همین عطش است که ما را وادار می کند به دنبال مد باشیم، بهترین ماشین ها را بخواهیم و در خصوص هوش و نبوغ کودکان مان در جمع سخن بگوییم. چه بسا افراد زیادی هستند که برای رفع این عطش دست به کار های نامتعارفی می زنند: از کودکی که شروع به جیغ زدن می کند، از همسری که قهر می کند، از کسی که خود را به دیوانگی می زند، لباس های عجیب و غریب می پوشد، یا حتی قاتلین زنجیره ای می شوند تا بگویند به من توجه کن یا من نیز مهمم!
حال بیایید از زاویه دیگری به این عطش نگاه کنیم و ببینیم تا به حال برای رفع و ارضای این عطش در اطرافیان مان چه کارهایی انجام داده ایم؟ اگر دقت کنیم اگر هم کاری انجام دادیم به صورت غریزی بوده است.
تشویق کردن دیگران و تمجید آنها یکی از بهترین راه ها برای ارضای حس مهم بودن در آن هاست. ویلیام جیمز می گوید: «عمیق ترین اصل در طبیعت انسان عطش بی پایان او به تقدیر شدن است» و اما باید بدانید هیچ چیز به اندازه انتقاد و ایرادگیری موجب کشته شدن انگیزه و تلاش انسان ها (حس مهم بودن شان) نمی شود. هنوز هیچ دانشمند یا روان شناسی تأیید نکرده است که انسان تحت فشار انتقاد و ایراد بهتر و خلاق تر از زمانی که تشویق می شود کار می کند. تشویق کردن دیگران حس مهم بودن آنها را ارضا می کند و باعث می شود اطرافیان مان با ما احساس دلگرمی بیشتری پیدا کنند و مقاومت شان در برابر خواسته های ما کمتر شود.
در یکی از تحقیقاتی که انجام شد علت قهر و ناراحتی در همسران «مورد توجه قرار نگرفتن» اعلام شد. آنها اعلام کردند اقدامات ما اصولا نادیده گرفته می شود یا ناچیز و بی ارزش قلمداد می شود در برخی همسران نیز اعلام شد کار های ما را بر حسب وظیفه می دانند و هیچ گاه آنگونه که باید مورد تقدیر نیستیم. بیاید از امروز شروع کنیم تقدیر و تشکر کردن از دیگران کاری نه چندان دشوار است و با این کار ما می توانیم یک گام بزرگ در ایجاد ارتباط مؤثر برداریم.
راه حل: بیشتر ما در هنگامی که مشغول فکردن هستیم (نه به یک مشکل خاص) 95درصد وقت مان را صرف فکر کردن به خودمان می کنیم حال بیایید برای مدتی تمرین کنیم به جای خود به جنبه های مثبت دیگران فکر کنیم تا بتوانیم به صورت صادقانه آنها را تمجید کنیم. بیایید تلاش کنیم جنبه های خوب دیگران را پیدا و از آنها صادقانه تمجید کنیم. یادمان باشد یافتن عیب آسان تر از پیدا کردن حسن است. شک نکنید تمجید صادقانه چنان قوی است که دیگران آن را ارج می نهند و در تمام زندگی خود تکرار می کنند حتی زمانی که خود ما نیز آن را فراموش کرده ایم.
یک شعر قدیمی است که می گوید: یک بار بد کردم همواره شنیدم، دوبار خوب کردم و هرگز نشنیدم.
کارشناس بازاریابی