معنا و مفهوم واقعی فروش یعنی متقاعد کردن یک یا چند نفر جهت انجام یک کار و فعالیت که این فعالیت می تواند ترغیب یک کودک جهت انجام تکالیف شب، ازدواج یک نفر با شما یا مبادله یک خدمت یا کالا و هزاران مثال دیگر باشد. به طور کلی همه انسان ها به خصوص در قرنی که در حال حاضر در آن زندگی می کنیم روزانه بارها و بارها درگیر فروش هستند، بی آنکه به آن فکر کرده باشند. ما از زمان تولد تا زمان مرگ ناخواسته درگیر خرید و فروش هستیم. من در این مطلب تلاش کرده ام واژه فروش و فروشنده را از معنای ترسناکی که این روزها پیدا کرده، دور کرده و کاربرد آن را در زندگی اجتماعی و فردی افراد نمایان سازم و روش های فروش مؤثر یا بهتر بگویم ارتباط مؤثر را بیان کنم.
زمانی که روی این کلمه و مفهوم آن دقیق و ریز می شویم، متوجه می شویم از زمانی که متولد می شویم درگیر خریدوفروش هستیم؛ درگیر متقاعد کردن اطرافیان خود به انجام کاری که ما می خواهیم، این درحالی است که کمتر کسی در جامعه به دنبال یادگیری این امر مهم و کسب مهارت های فروش و مذاکره است، درحالی که تنها یک غارنشین می تواند ادعا کند این تکنیک ها و مهارت های مذاکره و ارتباط مؤثر در جریان زندگی به او کمکی نمی کند.
اگر آقای جری ریچاردسون عنوان معجزه ارتباط مؤثر را برای این امر انتخاب کرد نباید بگوییم که مبالغه ای صورت گرفته زیرا بسیاری از انسان ها در قرون مختلف در ساده ترین مسائل و موضوعات روزمره زندگی خود از جمله ارتباط با همسر، فرزندان، خانواده، دوستان، کارمندان، مدیر و حتی مشتری خود با مشکلاتی مواجه بوده و هستند، پس مسلما روش و تکنیک هایی که این مشکلات را حل کند کمتر از معجزه نیست.
دانشگاه شیکاگو و اتحادیه مدارس جوانان مسیحی در سراسر آمریکا تحقیق کرده اند تا ببینند جوانان در حقیقت به آموختن چه چیزی بیشتر اشتیاق دارند. این تحقیق طی دو سال و با هزینه 250هزار دلار صورت پذیرفت. نتیجه این تحقیق بسیار جالب بود؛ بیش از هر چیزی برای مردم سلامتی مهم بوده است و در مقام دوم علاقه به رابطه برقرار کردن با دیگران و طریقه ای که آنها بتوانند بهتر دیگران را درک کنند و بیشتر توسط اطرافیان دوست داشته شوند برای شان مهم بوده است. اما متأسفانه هیأت مدیره این تحقیق متوجه شدند هیچ کتابی تا آن زمان که متناسب با این خواسته باشد به چاپ نرسیده و حتی کلاسی در مدارس و دانشگاه ها برگزار نشده است.
متأسفانه به تناسبی که انسان طی قرون در زمینه های مختلف رشد و پیشرفت کرده است در موضوع ارتباط مؤثر مذاکره، فروش و تکنیک هایش کودک مانده است. ما باید بدانیم هر لحظه با هر فردی که به عنوان طرف مقابل ارتباطی برقرار می کنیم در جلسه فروش هستیم و باید مانند یک فروشنده حرفه ای عمل کنیم.
کارشناس بازاریابی