زمان بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا مردم یافتن شغل را ماموریتی غیرممکن تصور می کردند. در این دوره اگر کاری در دسترس بود، خیل عظیمی از افراد متقاضی اش می شدند. به طور طبیعی صحبت از تخصص گرایی در چنین جوامعی چندان معقول به نظر نخواهد رسید. خوشبختانه امروزه مردم دامنه انتخاب وسیع تری دارند. کارمندان امروز به خوبی از توانایی های شان آگاهند. برهمین اساس در خلق و بهره برداری از فرصت های شغلی سنجیده تر عمل می کنند.
در حال حاضر دیگر افراد نیازی به قبول آنی پیشنهادهای کاری ندارند. در واقع برای بسیاری از افراد چنین عملی نشانه دوری از جو حرفه ای کسب وکار است. به همین دلیل اهمیت پرسش های کارمندان روز به روز بیشتر می شود. فرقی نمی کند مدیر یک مجموعه باشید یا کارمندی که در آستانه همکاری با سازمانی مشخص قرار دارد؛ طرح و پاسخ به پرسش ها، اتفاقی معمولی برای شما در آستانه همکاری های تازه خواهد بود.
اگر با درخواست همکاری تازه ای مواجه هستید، جین هارست، نویسنده برتر FastCompany در این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا پرسش های کاربردی به منظور آگاهی از شغل جدیدتان را طراحی کنید. در ادامه به مراحل مختلف این فرآیند خواهیم پرداخت.
بدون سود هرگز
آگاهی از سود و منافع بسته پیشنهادی هر شرکتی اهمیت بالایی دارد. اگر منافع ارائه شده با حداقل ها و انتظارات شما هماهنگی ندارد، پیش از هرگونه بحث دیگری آن را رد کنید. در واقع مشکل بسیاری از کارمندان در محل کار جدیدشان، قبول قرارداد همکاری بدون توجه به محتوا و جزییاتش است. توصیه می کنم با مدیر بخش در مورد جزییات بیمه سلامت و درمان، مرخصی های باحقوق، شرایط اضافه کار و همچنین الگوریتم تشویق های ماهانه گفت وگو کنید.
با توجه به اینکه هزنیه های درمان و بهداشت به سرعت در حال افزایش است، پوشش بیمه کاری یکی از عناصر مهم در مقایسه پیشنهادهای گوناگون محسوب می شود. برهمین اساس بخش بیمه سلامت و درمان را در اولویت صحبت های تان با کارفرما قرار دهید. نکته مهم در اینجا عدم تعهدتان به طرف مقابل است. در واقع تا پیش از استخدام شما از موضع فردی برابر و نه کارمند طرف مقابل به گفت وگو می پردازید و آزادی عمل وسیعی دارید.
امنیت دستمزها، مسئله مرگ و زندگی
تجربه طراحی قراردادهای استخدامی مختلف در طول 15 سال فعالیت حاکی از نبود معیاری ثابت در این حوزه است. به عنوان مثال شرکتی مانند نایک ممکن است حقوق ثابتی را به کارمندانش ارائه کند اما اپل تعریف مشخصی از حقوق و مزایا در قراردادهای خود نگنجاند. اگر عضو آن دسته از افرادی هستید که دریافت مبلغی مشخص در پایان هر ماه برای تان اهمیت دارد، صحبت در این خصوص و آگاهی از گنجاندش در قرارداد اهمیت فراوانی خواهد داشت.
صرف نظر از بحث حقوق ثابت، باید میزان انعطاف طرف مقابل در مورد تغییر حقوق را نیز جویا شد. به عبارت دقیق تر همه کارمندان مایل به افزایش دستمزدشان در قرارداد هستند. به این ترتیب با مدیربخش در مورد نرخ افزایش سالانه دستمزد گفت وگو کنید و در صورت نیاز وارد مذاکره برای افزایش نرخ افزایش دستمزدتان شوید. چنین مذاکره هایی پیش از استخدام نتیجه بهتری در مقایسه با عصر پسااستخدام خواهد داشت.
تعطیلات و مسئله اضافه کاری
همانطور که در ابتدای بحث اشاره شد، ما دیگر در عصر بحران اقتصادی سده 20 اروپا نیستیم. برهمین اساس و با توجه به بهبود رفاه کلی جامعه افراد اهمیت بیشتری برای اوقات فراغت و تعطیلات شان قائل هستند. شاید گمان کنید که صحبت در مورد وضعیت تعطیلات آن هم درست در زمان عقد قرارداد وجهه شما را در برابر کارفرما مخدوش سازد. با این حال بهترین زمان برای بررسی این موضوع درست پیش از امضای قرارداد است. در واقع باتوجه به اهمیتی که الگوی تعطیلات در تصمیم گیری افراد دارد، آگاهی دقیق از آن کاملا حیاتی است.
همچنین برخی شرکت ها زمان های تعطیلات را جزو حقوق اصلی شما و بنابراین همراه با حقوق می کنند و برخی دیگر از چنین کاری امتناع می ورزند. بر این اساس گمان می کنم انتخاب گزینه دارای حق تعطیلات به همراه حقوق مطلوب ترین انتخاب ممکن باشد؛ اگرچه در دنیای واقعیت مواجهه با چنین گزینه آرمانی بسیار نادر است، برهمین اساس در مورد تعطیلات کاملاً آرمان خواهانه برخورد نکنید. تنها توجه به اینکه زمانی مناسب برای استراحت در اختیار داشته باشید کافی است.
ذهنیت سایر کارمندان
به اعتقاد بسیاری از افراد، بهترین مرجع برای ارزیابی وضعیت فعالیت در یک شرکت کارمندان فعلی و سابقش هستند. در هر صورت آنها در متن آنچه شما از بیرون تنها مشاهده می کنید، قرار دارند. به طور معمول مدیرعامل شرکت یا مسئول بخش انسانی مشکلی با ارائه شماره تماس کارمندان فعلی و سابق شرکت به شما ندارد. با این حال در برخی موارد افراد از ارائه اطلاعات تماس خودداری می کنند. در چنین شرایطی حق دارید که اندکی نسبت به روندهای جاری در شرکت موردنظر مشکوک شوید. با این حال توجه کنید که در برخی کشورها ارائه اطلاعات کارمندان نیز مانند مشتریان خلاف قانون و جرم محسوب می شود. بر همین اساس صحبت با کارمندان در فضای خارج از شرکت گزینه مطلوبی به نظر می رسد.
سرانجام فرآیند گفت وگو با کارمندان شرکت روشن است؛ اگر آنها از فعالیت در آن مجموعه خوشحال و راضی هستند، عقد قرارداد با اطمینان بیشتری امکان پذیر خواهد بود. با این حال توجه داشته باشید که در نهایت این شما هستید که باید شرایط را درک و تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.
ماموریت های کاری و قضیه امکانات
ماموریت های کاری امری رایج در بسیاری از کسب وکار هاست. گمان نمی کنم نیازی به توضیح جزییات این امر باشد. نکته مهم در این میان آگاهی از فرآیند پرداخت حق ماموریت و همچنین محل اقامت طی انجام وظیفه است. اگرچه شرکت نسبت به تمامی هزینه های شما در طول ماموریت مسئولیت ندارد، اما حداقل هایی مانند محل اسکان و اضافه حقوق ماموریت بر عهده اش خواهد بود. مزیت های اقدام داوطلبانه در انجام ماموریت ها باید مورد بحث قرار گیرد. در برخی شرکت ها قانون نانوشته ای مبنی بر ضرورت حضور در ماموریت ها برای ارتقای جایگاه وجود دارد. توصیه می کنم جزییات چنین شرایطی را در نخستین مراحل گفت وگو با طرف مقابل مورد واکاوی قرار دهید.
فرصت های تحصیلی
بسیاری از سازمان ها به منظور بهبود عملکرد پرسنل شان امکان بازگشت به مدرسه یا دانشگاه را برای کارمندان خود فراهم می کنند. شاید منافع چنین کاری تنها با داستان بهبود عملکرد کارمندان توضیح پذیر نباشد. در واقع یکی از اهداف بلند مدت هر شرکتی جذب کارمندان برای برهه های طولانی است. به این ترتیب ارائه موقعیت های آموزشی معمولاً همراه با الزام فعالیت بیشتر در شرکت خواهد بود. البته این جزییات از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. برهمین اساس اهمیت مذاکره و گفت وگو پیرامون چنین موضوعی بارز است. همچنین باید مدنظر داشت که برخی شرکت ها هزینه تحصیل کارمندان را نیز پرداخت می کنند و این امر انگیزه مضاعفی به افراد می دهد.
گام نهایی، نگارش متن قرارداد
پس از بررسی جوانب مختلف پیشنهاد کاری نوبت به امضای قرارداد می رسد. در قانون کار بسیاری از شرکت ها حق مذاکره در مورد مفاد و شیوه نگارش قرارداد برای دوطرف تضمین شده است. برهمین اساس بهتر است از این حق تان برای نگارش هرچه منصفانه تر قرارداد استفاده کنید. این امر از آنجا اهمیت دارد که معمولاً شرکت ها متن واحدی را برای همه کارمندان به کار می برند.
در مورد مذاکره بر سر شیوه نگارش قرارداد باید به یاد داشت که این امکان تنها در مورد کارمندان سطح بالا مورد توجه شرکت ها قرار می گیرد. براین اساس به عنوان یک کارمند ساده یا نیمه ماهر صحبت از مشارکت در نگارش قرارداد کار چندان معقولی نیست و مورد پذیرش طرف مقابل نیز قرار نخواهد گرفت.