آیا دوست دارید کارآفرین اجتماعی باشید؟
هرکسی می تواند پروژه ای را آغاز کند که علاوه بر کسب درآمد، راه حلی برای برطرف کردن مشکلی ایجاد کند و تأثیر مثبتی هم بر جامعه اش بگذارد. کارآفرینان اجتماعی موفق در سرتاسر جهان، در هر صنعتی که فعالیت می کنند-صرف نظر از موقعیت یا نوآوری شان- ویژگی های مشابهی دارند.
به گزارش مدیر اینفو، توجه داشته باشید که موفقیت همیشه بخشی از کارآفرینی اجتماعی نیست؛ مانند هر کسب وکار دیگری، شروع کسب و کار اجتماعی می تواند با پیشرفت یا حتی سقوط همراه باشد. کارآفرینان اجتماعی می دانند که باید قبل از رسیدن به نقطه ای از موفقیت، مراحل بسیاری را طی کنند. درعین حال می دانند که پشت سرگذاشتن این مراحل برای ایجاد تفاوتی مثبت، لازم است.
در ادامه مطلب به بیان پنج ویژگی مشترک از کارآفرینان اجتماعی موفق می پردازیم.
1- توجه به جامعه
کارآفرینان اجتماعی موفق، رهبرانی پرشور برای ایجاد تغییر هستند. آنها به وضعیت فعلی راضی نیستند و با دیدگاه «هر چیزی که وجود دارد باید به همان شکل باقی بماند» مخالفند. تمایل کارآفرینان اجتماعی به بهبود زندگی همسالان و جامعه شان، آنها را به ادامه کار تشویق می کند. تعریف جامعه گسترده است. تأثیر بر جامعه می تواند به معنای ایجاد راه حلی ساده برای مشکلی در منطقه، شهر یا کشورشان باشد و با توجه به تکنولوژی جهانی، بیشتر جهان می تواند بخشی از جامعه به حساب آید!
کارآفرینان اجتماعی مشکلات را به عنوان فرصتی برای خلاقیت در نظر می گیرند.
2- خلاقیت و نوآوری
کارآفرینان اجتماعی متفاوت از دیگر افراد به شرایط موجود نگاه می کنند. احتمالا بعضی از افراد مشکلات را مفهومی حل نشدنی می دانند، اما برعکس، کارآفرینان اجتماعی مشکلات را به عنوان فرصتی برای خلاقیت در نظر می گیرند. آنها مشکل را حل می کنند. از طریق نوآوری سعی در ایجاد محصول یا خدمتی جدید و رویکردی برای غلبه بر موانع موجود دارند. کارآفرینی اجتماعی مفهومی است که با هم زمان شدن خلاقیت و عمل نمود پیدا می کند.
3- درک کسب وکار
این مفهوم درعین حال که هیجان انگیز است، بسیار مهم تلقی می شود. کارآفرین اجتماعی موفق فقط دارای ایده ای خوب نیست، بلکه او از دانش کافی برای تبدیل ایده اش به کسب وکاری موفق برخوردار است. کارآفرین اجتماعی برای یافتن راه حلی که بتواند موجب بهبود شرایط و کمک به دیگران شود، باید به مواردی از جمله تقاضای بازار، امور مالی، منابع و محدودیت ها و فرصت ها در جامعه توجه داشته باشد.
این افراد اهمیت داده ها را می دانند و در هر مرحله به جمع آوری اطلاعات مشغولند. آنها دائما به دنبال درک تأثیر این اطلاعات بر کسب وکارشان و جامعه هستند، همچنین روش هایی را برای بهبود این تأثیر جست وجو می کنند.
4- می دانند که چگونه شبکه سازی کنند
کارآفرینان اجتماعی می دانند که در ایجاد نوآوری نمی توان به تنهایی پیش رفت. موفقیت پروژه ها تنها در گرو وجود رهبری قوی نیست، بلکه تیمی که با آن کار می کنیم نیز بسیار مهم است. مفهوم شبکه سازی می تواند شامل همکاری با جوانان و پیدا کردن مربی باشد. در نگاهی وسیع تر می تواند توانایی جذب و اقناع صاحبان ایده، دولت ها، مؤسسات مالی کوچک و. . . تعریف شود. کارآفرینان اجتماعی اغلب شهروندانی جهانی هستند که با دیگر کارآفرینانی که مشتاق و موفق بوده اند، به منظور به اشتراک گذاشتن و بهبود راه حل های شان ، ارتباط برقرار می کنند.
5- عزم و اراده
کارآفرینان انتفاعی و کارآفرینان اجتماعی هر دو به یک میزان نیازمند عزم و اراده هستند. کارآفرینی اجتماعی به معنی قبول ریسک های منطقی است که البته گاهی اوقات می تواند منجر به شکست نیز بشود، اما کارآفرینان موفق می دانند که شکست گامی ضروری برای رسیدن به موفقیت است. کارآفرینان اجتماعی به جای ناامید شدن، پذیرای انتقاد بوده و بازخورد را می پذیرند، درنهایت آن قدر تغییر می کنند تا بهتر شوند.
آنها می دانند در هنگام مواجهه با چالش های دیگر ازجمله بوروکراسی، کمبود سرمایه و فقدان حمایت جامعه و خانواده، عزم و اراده ای قوی برای تصمیم گیری موردنیاز است.