یک تیم زمانی کارآمد و سازنده است که احساس لذت از کار کردن را در اعضای خود برانگیزاند و همه افراد از حضور در تیم راضی باشند. با انجام کارها به صورت تیمی، تولید افزایش مییابد و اعتماد بیشتری نیز ایجاد می شود و با افزایش رضایتمندی بین افراد، موفقیت و بهرهوری نیز افزایش یافته و در نتیجه یک تیم کارآمد و سازنده به آسانی به اهداف خود دست پیدا می کند. حال سوال این است که چقدر کار تیمی در محیط کسب وکار میتواند سازنده باشد؟
به گزارش ویوان نیوز، از آنجا که انسانها خودمحور هستند و موجودات خودخواهی نیز هستند و میخواهند حتماً به موفقیت دست پیدا کنند، اگر به تیم خود متعهد شوند، این خودخواهی باعث می شود اعمال آنها تیم را به سمت موفقیت ببرد. باید به این نكته توجه داشت كه موفقیت یک تیم در دستیابی به یک هدف مشترک قرار دارد.
اما آیا کار تیمی و کسب موفقیت در جهان مدرن با کار از راه دور یا کار مجازی هم قابل اجرا است؟ البته که این طور است. مشخص شده که تعداد کسبوکارها و تیمهای مجازی در حال افزایش است. گزارش مطالعات مؤسسه تحقیقاتی سیسکو در سال 2009 اعلام کرد که تیمهای مجازی برای انجام بسیاری از کارها گزینه بهتری هستند. این رویكرد با امكان به اشتراكگذاری اطلاعات باعث بهبود شرایط كار می شود، اما این نوع كار گروهی نیز با موانعی روبهرو است، مانند کار در دفتر کاری معین كه در حال حاضر با کمک اینترنت و پلت فرمهای اَبری تسهیل شده است.
در این رویكرد در دسترس بودن بدون محدودیت مکانی یکی از امکانات جدید است. به علاوه در انجام كار تیمی به صورت مجازی نیز باید این نكته را در نظر گرفت كه كاركرد تیمهایی که متشكل از کارمندان زن و مرد هستند بسیار موفقتر از تیمی که افراد همسان دارند، خواهد بود.
به طور كلی 7 استراتژی مهمی كه در موفقیت یك كار تیمی - چه به صورت سنتی و چه مجازی - بسیار تأثیرگذار خواهند بود، عبارت است از:
1- تعهد: همه انسانها در تجربههای روزمرهشان آموختهاند که اگر خود را متعهد به چیزی کنند، نیمی از راه موفقیت را طی کردهاند. آدام کریک، برنده مدال طلای المپیک کانادا میگوید: «تعهد اعضا تعیین کننده برنده یا بازنده بودن تیم است.» او معتقد است که برای کارآمد بودن یک تیم، اعضای آن باید منافع شخصی خود را رها کنند و اگر ایدههای شان مورد قبول جمع نبود بتوانند خود را کنترل کنند. در واقع، تغییر نگرش و استانداردها و روال کاری و حتی اخلاق کاری، کار سختی است. تعهد به تیم به معنی استقبال از نگرشها و آرمانها و روال کاری تیم است و فعالیت اعضا باید به رشد آنها و هدف مشترک تیم نزدیک باشد.
2- برقراری ارتباط: از لحظه تولد به اشتراکگذاری و درک اطلاعات متقابل شروع می شود. هنر گوش دادن و پاسخ دادن در DNA ما حک شده است. هوش تجاری، مهارت های ارتباطی خوب و انگیزه پیشرفت تأثیر مثبت بر فرهنگ كار تیمی در سازمان میگذارد. ارتباطات در فضای مجازی هم به خوبی ارتباطات شفاهی به کار می رود، به خصوص زمانی که میخواهیم تغییرات مورد نظر را سریع به افراد تیم اطلاع دهیم.
3- همکاری: همکاری همان برقراری ارتباط است که به صورت روزمره آن را انجام میدهیم. همكاری هنگامی که تبدیل به یک مهارت شود، میتوان از آن برای اداره کارهای توسعه یافته و سپردن کارها به افراد دیگر در تیم استفاده کرد. همکاری اعضای تیم را کنار هم جمع می کند و اعضا میتوانند از پلت فرمهای مبتنی بر همکاری برای انجام برخی کارها استفاده كنند. برای اینکه همکاری نتایج مثبت به همراه داشته باشد، استراتژی پشت آن باید به خوبی برنامه ریزی شده باشد.
4- تعیین نقش و احترام به آن: نقشها به عنوان راهنما عمل می کنند و قوانین و تعهدات براساس جایگاه شغلی تعیین می شوند. بدون قوانین و تعیین نقشها هرج و مرج به وجود میآید. هیچ کس رئیس یا کارمند به دنیا نمیآید. با تعیین نقشها همه در کنار هم و با کمک هم میتوانند کارها را به انجام برسانند. تقسیم نقش میتواند موقتی یا دائمی باشد. تعیین نقشها تصمیمی است که همه افراد تیم باید بگیرند.
5- سازش و توافق: چه تیمی که از پلت فرمهای اَبری استفاده می کنند و چه تیمی که در یک محیط کاری حضور دارد، باید زمانی را برای رسیدن به توافق و سازش در نظر بگیرد. اگر بعد از یك جلسه سازش همه اعضا از آن راضی نباشند، افراد انگیزه و تعهدشان را از دست میدهند. ارائه راهحل راهی برای رسیدن به توافق است و آن به این معنی است که نظر همه اعضا شنیده و در تصمیمها در نظر گرفته می شود. همه با هم گفتوگو می کنند و به یک تصمیم واحد میرسند. در چنین تیمی که به همه افراد اهمیت داده می شود، تعهد به تیم وجود دارد.
6- چالش: بهترین روش غلبه بر موانع، روش تیمی است. چالشها میتوانند انگیزه ایجاد کنند، اما اگر چالشها زیاد شوند میتوانند تهدیدآمیز نیز باشند. ما همانطور که به همکاری و ارتباط نیاز داریم به زندگی کردن در یک تیم و انجام کارها به صورت تیمی هم نیاز داریم. در همکاری با یکدیگر، با نقاط قوت و ضعف تیم آشنا می شویم. این فرصتی را برای ما فراهم می کند تا عكس العمل همکاران مان را در زمان چالش ها ببینیم که آیا در این زمان همیاری و كمك می کنند یا راهحل بهتری درنظر دارند. همچنین، با دانستن عیبهایشان، قدرت پیشبینی در زمان بحران را خواهیم داشت و به سرعت میتوان روند کار و عملکرد را بهبود بخشید.
7- مشارکت: اعضا در هر مرحله از کار به یک اندازه نقش و مسئولیت نخواهند داشت؛ با این حال یک چیز مسلم است، همه به همدیگر کمک خواهند کرد. در محیط کسبوکار آنلاین نقشها در اشتراکگذاری دانش و اطلاعات تعریف شده اند و به دنبال رسیدن به بالاترین استانداردهای عملکرد و همچنین کمک در استفاده از زمان و منابع خواهند بود.