تجارت الکترونیک همواره در حال تغییر است. در شرایطی که دنیای دیجیتال و دستگاه های آن دائماً پیشرفت می کند و روز به روز کاربردی تر می شوند، یک فروشگاه اینترنتی باید بتواند پا به پای آن حرکت کند تا با تکنولوژی روز سازگار باشد و مشتریان خود را حفظ کند.
در این مطلب به بررسی 9 نکته درباره تجارت الکترونیک می پردازیم که به شما کمک می کنند تا فروشگاه آنلاینتان را به روز نگه دارید و کسب و کارتان را بهینه تر کنید. با ما همراه باشید:
در برخورد اول تأثیر مثبتی بگذارید
در نگاه اول، تنها نیم ثانیه طول می کشد که یک کاربر تصمیم بگیرد که از یک سایت خوشش آمده است یا نه و در صورتی که آن را نپسندد، به سختی می توان نظرش را تغییر داد. به همین دلیل باید سعی کنید که سایت شما تا حد امکان خلاقانه و جذاب باشد.
برداشت اول می تواند تا سال ها در ذهن افراد باقی بماند و باعث شود مشتریان وفاداری به دست بیاورید. سعی کنید بهترین طراحی ممکن را برای سایتتان انتخاب کنید. یک سایت خوب می تواند تجربه خوشایندی برای کاربران به وجود بیاورد و باعث بالا رفتن فروشتان بشود.
مشتری محور باشید
بزرگ ترین ایراد تجارت الکترونیک این است که خریداران نمی توانند محصولات مد نظرشان را از نزدیک ببینند و بررسی کنند. در حال حاضر راهی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما می توانید این ایراد را با بهبود سایر بخش های کسب و کارتان جبران کنید.
با ارائه قیمت های مناسب، امکان ارسال رایگان و آسان کردن فرآیند سفارش و پرداخت، می توانید کاربران را به سایت خود جذب کنید و مشتریانی دائمی به دست بیاورید. این موارد کمک می کنند که مشتری با سایت شما ارتباط آسان تری برقرار کند و به خرید محصولاتتان تمایل پیدا کند.
همچنین اگر فرآیند ارسال کالا سازگار با محیط زیست باشد، به افزایش محبوبیت برندتان کمک می کند. خریداران علاقه دارند که از شرکت هایی که کارهای خوبی می کنند، حمایت کنند و مشتریان شما هم از این فرصت استقبال خواهند کرد.
مطلب مرتبط: 4 اشتباه رایج در تجارت الکترونیک
مطمئن شوید که سایت شما در موبایل به درستی نشان داده می شود
پژوهش جدیدی از سوی mobileinsurance.com نشان داده است که افراد به طور میانگین روزانه 100 دقیقه با تلفن همراهشان کار می کنند. آیا وب سایت شما با مرورگرهای موبایل سازگاری دارد تا در این 100 دقیقه به شما هم سر بزنند؟
اگر در تجارت الکترونیک خود به سازگاری با موبایل توجه نکنید، ممکن است تا پنج سال دیگر کسب و کارتان شکست بخورد. همواره سعی کنید که همراه مشتریانتان باشید. اگر آنها بر روی موبایل هایشان هستند، شما هم باید آنجا و در کنار آنها حضور داشته باشید.
از شبکه های اجتماعی کمک بگیرید
یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای تجارت الکترونیک خود انجام بدهید، دوری از شبکه های اجتماعی است. در واقع، شبکه های اجتماعی نقش قلب کسب و کارتان را دارند و به شما اجازه می دهند که نگاهی به زندگی مشتریانتان داشته باشید. با حضور در این شبکه ها، از نیازها و خواسته های مشتریان باخبر می شوید و می فهمید که برای پیشرفت تجارت الکترونیکتان چه تصمیماتی باید گرفته شود.
یکی از برنامه هایی که برای بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی توصیه می شود، OrangeTwig است. این برنامه تصاویر محصولاتتان را در قالب هایی آماده و حرفه ای قرار می دهد و آنها را به طور خودکار و با توجه به زمان بندی از پیش تعیین شده، در شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، پینترست و تامبلر به نمایش می گذارد. همچنین به شما کمک می کند که بهترین هشتگ ها را برای پست خود انتخاب کنید تا بازدید بیشتری از آن صورت بگیرد.
اینستاگرام اخیراً در بیانیه ای اعلام کرد که یک تیم 50 نفره در حال تلاش برای بهبود ویژگی های تجارت الکترونیک این برنامه است. اگر می خواهید از شبکه های اجتماعی بهره ببرید، زمانی بهتر از الان و شبکه ای بهتر از اینستاگرام پیدا نخواهید کرد!
این 3 نکته را همواره به خاطر داشته باشید:
به طور پیوسته پست بگذارید: 3 تصویر در روز، استوری های روزانه و لایو هفتگی.
برای فالوئرهای رقیبان خود کامنت بگذارید و لایکشان کنید.
فالوئرهای رقیبان خود را فالو و آنفالو کنید.
از تصاویر بیشتری استفاده کنید
تصویر 60 هزار برابر سریع تر از متن در ذهن انسان پردازش می شود. یکی از بهترین راه ها برای رساندن یک پیام به مشتری از طریق محتوای تصویری است، پس سعی کنید در سایت خود تصاویر بیشتری قرار دهید.
تعجبی ندارد که احتمال ریتوییت شدن توییت های دارای تصویر، 94درصد بیشتر از توییت های متنی است. از تصاویری استفاده کنید که در ذهن کاربران باقی بماند، چرا که هر تصویر به اندازه هزار کلمه ارزشمند است.
سئو را فراموش نکنید
با رشد سریع تجارت الکترونیک، به مرور زمان کسب و کارهای بیشتری وارد این عرصه می شوند. حتی اگر به هزار نکته درباره سئو اشاره کنیم، باز هم برای ارتقای رتبه سایتتان در موتورهای جستوجو کافی نخواهد بود.
در سال 2013، 2/2 تریلیون جستوجو در سایت گوگل انجام شد که از میان آن ها، 90درصد کاربران تنها بر روی 3 گزینه اول نتایج کلیک کردند. اگر سایت شما جزو نتایج انتهایی جستوجو است، باید به 10درصد کاربر باقی مانده اکتفا کنید.
سعی کنید عناوین، توضیحات و URL سایت را بهینه کنید، محتوای تازه و مفیدی تولید کنید، زمان بارگذاری سایت را بهبود ببخشید و آن را در وب مستر تولز گوگل و بینگ ثبت کنید. ایجاد یک سایت بدون در نظر گرفتن سئو مانند ساخت یک جاده بدون جهت است.
از گفتوگوی زنده بهره ببرید
گفتوگوی زنده به خریداران کمک می کند که سریع تر تصمیم خود را بگیرند. امروزه تجارت الکترونیک بسیار قدرتمند و در حال پیشرفت است، اما هیچ چیز نمی تواند جای خالی یک فروشنده را پر کند. باید کاری کنید که خریدار حس کند با یک فرد دیگر در ارتباط است و نه یک ماشین. گفتوگوی زنده به سایتتان ویژگی های انسانی اضافه می کند.
گفتوگوی زنده باعث می شود کاربر حس کند که در یک فروشگاه فیزیکی حضور دارد و یک کارمند به تمام سؤالاتش پاسخ می دهد. دکمه گفتوگوی آنلاین باید در هر زمانی در معرض دید قرار داشته باشد. برای اینکه از اهمیت گفتوگوی آنلاین مطمئن شوید، به این آمار توجه کنید. 21درصد خریداران آنلاین به خرید از سایتی که گفتوگوی آنلاین دارد تمایل پیدا می کنند، 46درصد معتقدند که گفتوگوی آنلاین بهترین درگاه ارتباطی است و 62درصد کاربرانی که از این ابزار کمک گرفتند، احتمال دارد که دوباره از سایت خرید کنند.
با آنها صحبت کنید، نگذارید حس کنند که با یک روبات در ارتباط هستند.
از جذاب بودن دکمه های خرید و ثبت نام مطمئن شوید
از فرم های ثبت نام طولانی و خسته کننده دوری کنید. در تجارت الکترونیک نیازی به آدرس، شماره تلفن یا شغل خریدار ندارید. تمام چیزی که برای ثبت نام می خواهید ایمیل و رمز عبور است.
دکمه های ثبت نام و خرید را طوری طراحی کنید که به چشم بیایند. به اندازه، رنگ، فونت و موقعیت آنها توجه کنید. این دکمه ها باید واضح باشند و نباید در پس زمینه سایت غرق بشوند.
مطلب مرتبط: تجارت الکترونیک؛ هر روز محبوبتر از دیروز
اطلاعات شما نزد ما امن است
تا زمانی که از امنیت اطلاعات شخصی و مدیریت محتوای مناسب برخوردار نباشید، نمی توانید سایت تجارت الکترونیکتان را کامل بدانید. باید به کاربران اطمینان بدهید که سایت شما یک سایت معتبر است که با ویژگی های به خصوصش از حریم شخصی آنها مراقبت می کند و می توانند با خیال راحت خرید خود را انجام بدهند.
با استفاده از تکنیک هایی مانند انتخاب یک پلتفرم امن، استفاده از SSL، پیگیری تمام سفارش ها، پذیرفتن پسوردهای قوی و انجام آزمایش PCI، می توانید ریسک کلاه برداری آنلاین را کاهش دهید.
جمع بندی
زمانی که مشتریانتان نمی توانند با شما ارتباطی فیزیکی داشته باشند و نمی توانند فروشگاه تجارت الکترونیکتان را از نزدیک ببینند و لمس کنند، تنها این امکان را دارند که از عملکرد سایت و ویژگی هایی که در اختیارشان است بهره ببرند. نکاتی که در بالا ذکر شد می توانند وب سایتتان را کاربردی تر کنند و بهترین امکانات را به کاربران ارائه دهند تا ارتباط مطمئنی میان شما و مشتریانتان برقرار شود.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز