وقتی لیست وظایف روزانه ما زیاد و شلوغ می شود، به جای اینکه هم زمان خودمان را به چندین کار مشغول کنیم، بهتر است وقت مان را به طور بهینه برنامه ریزی کنیم.
به گزارش زومیت، کری دایرسیو، نویسنده و مؤسس شرکتBroodingYAHero، در پاسخ به این پرسش وب سایت کورا که «روش های موردعلاقه شما برای مدیریت زمان چیست؟» خوانندگان را با شش روش ساده آشنا می کند:
به عنوان یک نویسنده و فردی که در یک شغل تمام وقت هم فعالیت می کند، چند نکته آسان را به شما یادآوری می کنم:
- صبح زود از خواب بیدار شوید. بله، می دانم که همه همین حرف را می زنند، ولی باور کنید که زود بیدار شدن کمک زیادی به شما می کند. وقتی زود به محل کارتان برسید، نه تنها مقدمات وظایف روزانه خود را آماده می کنید، بلکه ذهن تان هم کمی آرامش پیدا می کند، چون مجبور نیست در طول روز بین انجام کارها و پروژه های مختلف سرگردان بماند. پس یک صبحانه خوب بخورید، نوشیدنی صبح تان را انتخاب کنید و پیش از اینکه خورشید طلوع کرده باشد، خودتان را برای یک روز کاری آماده کنید.
- از تایمر استفاده کنید. با استفاده از تایمر، برای وظایف تان زمان مشخصی تعیین کنید. من از برنامه ۳۰/۳۰ استفاده می کنم که به هر گزینه در لیست کارهایم، ۳۰دقیقه زمان می دهد. مادامی که تایمر زنگ نزده، سراغ کار دیگری نمی روم. به این ترتیب از انجام هم زمان چندوظیفه که اغلب اوقات به اجرای ناقص آنها منجر می شود، پرهیز می کنیم.
- وای فای را خاموش کنید. بله، دقیقا باید این کار را انجام دهید. حتی برای پاسخ دادن به ایمیل ها، می توانید متن ایمیل را به صورت آفلاین تایپ کنید و بعدا آن را ارسال کنید. قبول کنید که واقعا سخت است وقتی مدام توئیت های دوستان تان را چک می کنید یا نگران پیام های متنی و چت های خود هستید، روی کارتان متمرکز باشید.
- بین وظایف مختلف کمی استراحت کنید. اگر ذهن تان را کمی تازه کنید، سرعت تان در اجرای وظایف بعدی بیشتر می شود. قبل از اینکه دوباره به کار برگردید، چند دقیقه موسیقی گوش بدهید و بگذارید چشم های تان استراحت کنند.
- سلامتی خود را نادیده نگیرید. ممکن است راحت تر باشد که هر روز ناهارتان را از بیرون سفارش بدهید، ولی عادات غذایی ضعیف و ناسالم، سلامتی شما را به خطر می اندازند و هیچ کس در دوران بیماری، بازدهی بالایی ندارد.
- راه هایی برای صرفه جویی در وقت تان پیدا کنید. مثلا می توانید خریدهای روزانه را آنلاین انجام دهید و وقت کمتری را به رفت وآمد بگذرانید.
و در نهایت، جشن بگیرید! شاید به نظر احمقانه بیاید، ولی وقتی مدام از یک پروژه به پروژه بعدی مشغول می شوید، فراموش می کنید بابت تکمیل کارها، از خودتان قدردانی کنید. وقتی به موفقیت می رسید، کمی زمان بگذارید و خودتان را تحسین کنید. بعد دوباره کارهای تان را از پی بگیرید.