در دو شماره قبل به دو رمز موفقیت در کسب و کار یعنی عشق به کاری که داری انجام می دی و سختکوشی را براتون توضیح دادم. در این شماره به سومین اصل یعنی آشنایی با مبانی تکنولوژی می پردازم.
سوم: آشنایی با مبانی تکنولوژی
در عصر جدید به کارگیری تکنولوژی می تونه در پیشبرد کسب و کار موثر باشه. امروزه با استفاده از تلفن همراه، ایمیل، فضاهای اجتماعی و گروهی، وبلاگ، سایت، اینستاگرام و تلگرام و . . . به فضای کسب و کار رشد و توسعه داده. تو هم برای رشد کسب و کارت مجبوری از این فضا استفاده کنی چون رقبای تو دارن این کار رو می کنن. پس باید حداقل اطلاعاتی از این فضا و امکانات موجود داشته باشی.
فروش در عصر جدید فقط در کوچه و خیابون نیست. تو مجبور نیستی صدها و هزاران کیلومتر بری تا به مشتری برسی. مشتری در همه زمان ها در خانه توست. تو باید بلد باشی چه جوری از این مهمان پذیرایی کنی. چند سال قبل برای مشاوره فروش یک کارخونه تولیدی غذایی دعوت به کار شدم. برای تغییر و تبدیل فضای بازاریابی و فروش یکی از پیشنهاد های من ایجاد یه فضای مجازی و معرفی کالا به مشتریان در این فضا بود، اما مدیرعامل کارخونه خیلی صمیمانه گفت: من از این قرتی بازی ها خوشم نمیاد این گوشی هم که دست من می بینی فقط از دکمه خاموش و روشنش استفاده می کنم.
گفتم: یعنی شما استفاده از فضای مجازی و اینترنت و کامپیوتر و اینا رو قرتی بازی می دونید؟ قرتی بازی یعنی چی. رقبای شما دارن دنیا رو فتح می کنن ولی تو هنوز چشم اندازت تو محله و منطقه خودته و همین مسئله می تونه عامل مهمی در رکود فروش محصولات تو باشه. این مدیر محترم پس از هفته ها سر و کله زدن قانع شد که یه سایت اختصاصی داشته باشه، اما چون بازم باور نداشت حاضر نبود برای این کار سرمایه گذاری حرفه ای کنه.
کسب و کار در روزگار ما متحول شده و تا ده بیست سال بعد بسیاری از شیوه های فروش سنتی از بین می ره. الان در شهرهای بزرگ مثل تهران خیلی ها خریداشونو از طریق اینترنت انجام می دن. دیجی کالا روزانه بیش از چند هزار کالای مختلف از طریق سامانه خودش می فروشه، اما هنوز برخی از مدیران فکر می کنند در عصر ناصرالدین شاه زندگی می کنن.
تو برای اینکه در فضای رقابتی حضور داشته باشی ناگزیری که دانش حداقلی در زمینه اینترنت و کامپیوتر و امکانات موبایل داشته باشی تا بتونی با دیگر رقبا همراه بشی. تو اگه حتی یه سوپر مارکت هم داری می تونی یه سایت فروشگاهی هم داشته باشی تا همسایه ها و افراد محله کالاهای روزانه رو از تو خرید کنن و تو دم منزل تحویل شون بدی.
سایت 4050 با همین شیوه الان به فروش خوبی رسیده و خیلی از سایت های دیگه. بچه خواهرم وقتی می خواست برای نوزادش لباس کودک بخره تو فضای مجازی گشت و گشت تا یه فروشگاه خوب با تخفیف خوب پیدا کرد. الان چند ساله از طریق اینترنت می خره و دم منزل تحویل می گیره. تازه کسی که لباسا رو میاره چند تا مدل و جنس دیگه هم میاره و در زمان تحویل کالا اونا رو هم پرزنت می کنه که گاهی همون جا می فروشه.
پس اگه بهت گفتن این کارا قرتی بازیه اگه گفتن وقتت تلف می شه اگه گفتن هزینه بی خودیه اگه گفتن برای کسب و کار من که نتیجه ای نداشت اگه گفتن مردم اعتماد نمی کنن و . . . تو به حرفاشون گوش نکن. تو کارتو بکن. در کنار کار و کاسبی ات از فضاهای مجازی اینترنتی استفاده کن و شرکت یا فروشگاه و کالاهاشو معرفی کن.
من منظورم راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیست. چون اون کار اصول و قاعده خودشو داره، اما در کنار کسب و کار سنتی باید از این فضا هم به شکل مناسبی استفاده بکنی.
اگه تو یه کار و کاسبی راه انداختی بیا و از فضا های مجازی مثل تلگرام و اینستاگرام و پیامک و اینترنت و ایمیل درست و حسابی استفاده کن تا رقم درآمد و فروشت بره بالا. مثلا اگه گل فروشی داری می تونی یه برنامه به کامپیوتر بدی و روز تولد مشتریاتو بهشون تبریک بگی و بازم بگی اگه مایلی که برای شما در روز تولد مثلا پسرتون دسته گلی به منزل بفرستم یا آماده کنم شما تشریف بیارید ببرید میزان فروش تو بالا می ره و این افزایش مدیون دنیای مجازی و امکانات دنیای جدیده که تو رو به جلو میندازه.
ادامه دارد. . .