شرکت های فعال در عرصه فناوری در شرایطی نیمی از 10برند برتر در فهرست بهترین برند های جهان را به خود اختصاص می دهند که Apple و گوگل برای پنجمین سال متوالی در جایگاه های نخست قرار گرفته اند.
به گزارش ام بی ای نیوز، فیس بوک در پی ارتقای درجه، به هشتمین برند با ارزش جهان تبدیل شد و برای نخستین بار به فهرست 10 برند برتر دنیا راه یافت.
این نتایج بخشی از گزارش مؤسسه اینتربرند با عنوان «بهترین برند های جهان» را تشکیل می دهند که روز 25 ستامپر منتشر شد.
گزارش فوق نشان می دهد که در این فهرست فناوری، بخش غالب است. حفظ جایگاه نخست به وسیله Apple به عنوان ارزشمند ترین برند جهان برای پنجمین سال متوالی یا تداوم رتبه دوم گوگل برای مدت زمان مشابه این حقیقت را ثابت می کند. با 4.2 درصد رشد نسبت به سال 2016، ارزش 100 برند برتر جهان امسال در مجموع به یک میلیارد و 872 میلیون دلار رسید.
ارزش برند Apple تا مرز 3درصد رشد پیدا کرد و به رقم 184 میلیون و 200 هزار دلار دست یافت. در ادامه ارزش برند گوگل نیز تا 6درصد افزایش را تجربه کرد و به 141 میلیون و 700 هزار دلار رسید. مایکروسافت در پی معامله جایگاه خود با کوکاکولا موفق به حفظ جایگاه سوم خود شد و یکی از 16 برندی نام گرفت که به رشدی دو رقمی دست یافت. کوکاکولا در این فهرست مقام چهارم را کسب کرد و آمازون، سامسونگ، تویوتا، فیس بوک، مرسدس بنز و IBM نیز به ترتیب پس از آن در رتبه های بعدی قرار گرفتند.
این رده بندی براساس سه عنصر مختلف شکل گرفت که به ارزش کلی برند کمک می کنند؛ عملکرد مالی محصولات و خدمات با نام یک برند خاص، نقش برند در تأثیر گذاری روی انتخاب مشتری و قدرت برند که باید قیمت اصلی یا درآمد های امن برای شرکت مورد نظر را مشخص کنند.
فیس بوک با افزایش 48درصدی ارزش خود، شاهد بیشترین رشد در سال گذشته بود. پس از آن ارزش برند آمازون 29درصد، Adobe 19درصد، آدیداس 17درصد و Starbucks 16درصد رشد یافت.
به گفته جز فرامپتون، مدیر اجرایی جهانی Interbrand، ما در یکی از هیجان انگیزترین، اجتماعی ترین، تکنولوژیکی ترین و صنعتی ترین دوران تغییر در طول تاریخ زندگی می کنیم که البته این موضوع جنبه های مختلف تجارت و زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد. در چنین محیطی که مدام در حال تغییر است، افزایش میزان چالش برانگیز بودن روند رشد، از دلایل نیاز بیش از همیشه کسب و کار ها به برند های مختلف به شمار می رود. بهترین برند های جهان این موضوع را درک می کنند که برند ها پلتفرم رشد هستند.
ورودی های جدید شامل Netflix (رتبه 78)، فراری (رتبه88) وsalesforce.com (رتبه84) می شوند. نیمی از 10 نام برتر فهرست، برند های فعال در حوزه فناوری به حساب می آیند. در مقایسه با آن، این رقم در سال 2016، 40 درصد بود. به هر حال، صنعت خودرو همچنان با 16 برند، بیشترین سهم را در میان 100 برند برتر لیست فوق به خود اختصاص داده است.
آنها در زمینه کسب تجارب گوناگون به مهارت فراوانی دست یافته اند که این عامل خود ارزش برند را بالا می برد. نزد هر 10 برند برتر، هیچ چیز بی هدف اختراع نشده است. نوآوری های تازه که به شکل یکپارچه در اکوسیستم تجارب دیگر ادغام می شوند، کاملا اطراف برند های خود تمرکز خواهند کرد.