همزمان با روز جهانی زن در سال ۲۰۱۶، بانک ANZ استرالیا با همکاری Whybin\TBWA در ملبورن کمپینی اجتماعی برای نشان دادن تبعیض درآمدی در استرالیا آغاز کرد.
به گزارش ام بی ای نیوز، در ویدئوی کمپین از خواهرها و برادرها خواسته شده بود تا وظایفی مشابه را در منزل به عهده بگیرند و آنها در ازای این کارها، پول توجیبی دریافت می کردند. در پایان کار اما، دخترها و پسرها پول توجیبی یکسانی نمی گرفتند و سهم پسرها بیشتر بود و دخترها چندان راضی به نظر نمی رسیدند.
در این مجموعه ویدئوها که پول توجیبی نام داشت، سعی شده بود نابرابری مالی زن و مرد در دنیای بزرگ ترها به زندگی روزمره خانواده ها وارد شود؛ «اگر برای انجام کارهای خانه به دخترمان پول کمتری پرداخت کنیم، چه حسی خواهد داشت؟»
استراتژی کمپین، مطرح کردن حقایقی ناخوشایند در مورد نابرابری سیستماتیک جنسیتی در استرالیاست.
ویدئوها با هشتگ #equalfuture در شبکه های اجتماعی برند به اشتراک گذاشته شد و بازخورد قابل توجهی داشت.
در این ویدئوها از بی گناهی و صداقت کودکان که هنوز وارد مناسبات اجتماعی نشده اند، استفاده شده است. یکی از کودکان که از نابرابری پول توجیبی خود به ازای کار برابر، آزرده شده می گوید: «این روند باید به سرعت غیرقانونی اعلام شود. شوخی هم نمی کنم و حتی غیرمنطقی هم نیستم.»
یکی از پسرها می گوید که وقتی بزرگ شد حتما این مسئله را تغییر خواهد داد، البته اگر تا آن موقع در خاطرش بماند... و با این جمله دل هر بیننده ای را آب می کند.
ANZ در این کمپین از شعار همیشگی اش استفاده می کند؛ «سیستم برای موفقیت زن ها طراحی نشده است.»
آنها به گفته خودشان در هر موقعیتی که مربوط به درآمد و پرداخت نابرابر براساس جنسیت باشد، وارد می شوند و سعی در تغییر سیستم دارند.