نامش را بیاورید تا لرزه بر اندام تبلیغات بیفتد (!)، روابط عمومی (Public Relations) یا همان PR، مفهومی که خیلی ها عقیده دارند با آمدنش، باید با تبلیغات خداحافظی کرد. حتی کتابی معروف در این زمینه نوشته شده است به نام «سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی».
به گزارش modir. tv ساده ترین تعریف روابط عمومی این است: مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: 1- افکار عمومی 2- سازمان شما، به صورت دوسویه.
روشن تر بگوییم، چیزی که درباره روابط عمومی (PR) باید حتماً بدانید این است که دوسویه بودن رابطه در PR بسیار مهم است. «شما باید بتوانید بازخوردهایی را که از روابط تان با مشتری به دست آورده اید، به راحتی ارزیابی کنید».
اتوبان تک لاین و دو لاین
تبلیغات یک ارتباط یک طرفه ا ست. در تبلیغات شما می توانید با مشتری رابطه برقرار کنید؛ ولی او نمی تواند چیزی بگوید، اما قهرمان داستان ما (روابط عمومی) هدفش پُر کردن این خلأ موجود در تبلیغات است. (با خواندن «تبلیغات چیست؟»، روشن تر راهنمایی می شوید.)
القاب روابط عمومی
1- چشم سازمان
2- گوش سازمان
3- زبان سازمان
4- آیینه تمام نمای سازمان
5- وکیل مدافع سازمان
6- تصویرسازی سازمان و...
از ریل های آمریکا تا بشکه های نفتی ایران
اصطلاح روابط عمومى (Public Relations) براى نخستین بار در اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و در ایران هم نخستین بار، در شرکت نفت از آن استفاده شد و حتی دفترى به این منظور در آن شرکت ایجاد شد.
تعاریف بزرگان از روابط عمومی
ببینیم بزرگان این علم، روابط عمومی را چگونه تعریف کرده اند. ابتدا سراغ رکس هارلو می رویم: روابط عمومی، دانشى ا ست که به وسیله آن، سازمان ها آگاهانه مى کوشند تا به مسئولیت اجتماعى خودشان عمل کنند، برای اینکه بتوانند تفاهم و پشتیبانى کسانى را که براى توسعه کسب و کارشان اهمیت دارند، به دست آورند.
انجمن روابط عمومى آلمان نیز روابط عمومی را این گونه تعریف می کند: روابط عمومى، تلاشی آگاهانه و قانونى است که به منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، می تواند با تحقیق علمى و عملى صحیح و مستمر، میسر شود.
سراغ اصل داستان هم که برویم (!)، انجمن جهانى روابط عمومى (IPRA) را می بینیم که از نظر او PR یعنی: روابط عمومى (PR) بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى مداوم و برنامه ریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمان ها مى کوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سر و کار دارند، به دست آورند.
خلاصه اینکه با روابط عمومی سعی می کنید تا:
- شروع: افکار عمومی درباره برندتان را رصد کنید.
- سپس: فرصت های مناسب را شناسایی کنید.
- سپس: رسانه های مناسب را پیدا کنید و با آنها تعامل دائمی برقرار کنید.
-در پایان: افکار عمومی را تغییر دهید.
از نظر جایگاه یا چارت سازمانی، روابط عمومی را زیرمجموعه ای از واحد بازاریابی یک سازمان باید دانست.
روابط عمومی به نحوی پل ارتباطی بیرون سازمان با درون سازمان است.
روابط عمومی و برندینگ
روابط عمومی باید برند جدید را خلق کند و تبلیغات، پس از آن به ثبات و دوام آن برند کمک خواهد کرد.
با توجه به افزایش پیام های تبلیغاتی و معمولاً یکسویه بودن این پیام ها در حال حاضر، روابط عمومی با استفاده از:
- خلق پیام های جذاب
- متفاوت
- باور پذیرتر برای عموم
- و پیام های غیر مستقیم
بسیار کارآمدتر و کم هزینه تر از تبلیغات می تواند محصول یا خدمتی جدید را در افکار مخاطبان جای بدهد.