در شماره های قبل درباره اهمیت بازاریابی و برنامه بازاریابی براتون گفتم و به روش های بازاریابی اشاره کردم و درباره نکات مهم برای موفقیت در بازاریابی توضیحاتی دادم. در این قسمت می خواهم با چند جمله تأکید مجدد بر اهمیت بازاریابی داشته باشم.
به خدا 90درصد کسانی که امروز صاحب کسب و کار پررونقی هستند و پول و سرمایه خوبی دارند روز اول این جوری نبودند و خودشون برای کسب و کارشون بازاریابی می کردن. زندگی ایوب پایداری صاحب شرکت میهن و غلامعلی سلیمانی صاحب کاله و شاهرخ ظهیری مالک شرکت مهرام و بهروز فروتن صاحب شرکت بهروز و اسدالله جلیلی اهراب مالک شرکت آلیش گاز و احد عظیم زاده صاحب برند فرش ایرانی و ده ها و صدها کارآفرین بزرگ ایران رو بخون و ببین اینا چه جوری بازاریابی کردند. چه جوری برای خودشون مشتری جلب کردند. چقدر زحمت کشیدند و خون دل خوردند تا به اینجا رسیدند.
اگر تو هم می خوای تو کارت موفق بشی باید با یه برنامه درست و حسابی بازاریابی کارت رو پیش ببری، نه اینکه فکر کنی اگه وسایلی که مشتری ازت خرید تو تا دم ماشین براش ببری یعنی اینکه تو حمالی. نه همه می فهمن که تو کاسبی و آینده ات روشنه. می فهمن که تو به زودی در کارت پیشرفت می کنی. من کلاس دوم راهنمایی که بودم بغل مدرسه ما یه آقایی بود که زنگ تفریح به ما اسکیمو می فروخت. اسکیموهاش هم واقعا خوردنی بود و لذت بخش، اما اخلاق نداشت و بلد نبود بازاریابی کنه. بنده خدا هنوز داره بقالی می کنه، چون راه پیشرفت رو بلد نیست. زحمت می کشه اما هدر می ره.
به جرات می گویم که هر کسب و کاری بدون بازاریابی یعنی هیچ هیچ هیچ. تو زمانی می تونی ادعا کنی که داری پیشرفت می کنی که دارای برنامه بازاریابی باشی. تولید بدون بازار یعنی هیچ. خدمات بدون بازار یعنی هیچ. فروشگاه بدون بازار یعنی هیچ. برای اینکه کار و کاسبی ات رونق بگیره یه برنامه بازاریابی تهیه و تدوین کن و براساس اون حرکت کن. مطمئن باش ظرف چند ماه نتیجه اش رو می بینی.
ساختار بازار ایران مانند ساختار نظام اجتماعی در میانه سنت و مدرنیسم گرفتار است. از یک سو همچنان به بازار سنتی و رفتار های آن دلبسته است و از سوی دیگرخودشو وابسته رفتارهای مدرن می دونه. درحالی که خیلی آرزو دارن تا بتونن مثل دیجی کالا فضایی برای خریدوفروش اینترنتی راه بیندازن. خیلی از کاسبای ما این جور کار رو قرتی بازی می دونن و بلد نیستند یه کامپیوتر رو خاموش یا روشن کنن. این تضاد و دوگانگی در لایه های میانی جامعه بیشتر وجود داره.
کسی که علاقه منده یه کسب و کاری رو راه بیندازه باید اصول و قواعد جهانی اونو بدونه. باید در هر شرکتی یک یا چند تا مشاور بازاریابی و فروش باشه تا همیشه کارها رو رصد کنه. اما هنوز خیلی ها که تازه شرکت و کارخانه و فروشگاه دایر کردند با این موضوع کاملا غیر حرفه ای برخورد می کنن و فکر می کنن که اگر این کار رو بکنن سرمایه رو هدر دادند.
در ایران حال حاضر ده ها و صدها شرکت در حال فعالیته بدون اینکه از قاعده بازاریابی به شکل حرفه ای چیزی بدونه و من شک ندارم این شرکت ها در دهه های آینده با چالش های بزرگی در فروش روبه رو می شن. جامعه ایرانی هنوز در حال گذار از سنت به مدرنیسم است طبعا هنوز فروش سنتی در خیلی از جاها جواب می ده، اما به زودی با وجود رقبای بزرگ ایرانی و خارجی و پیشرفت تکنولوژی این شرکت ها نیاز به بازاریابی نوین دنیا دارن تا بتونن در بازار حرفی برای گفتن داشته باشن.
برای موفقیت در کسب و کارت هیچ وقت بازاریابی را فراموش نکن.
ادامه دارد...
کارشناس فروش