در شماره های قبل درباره اهمیت بازاریابی و برنامه بازاریابی براتون گفتم و به روش های بازاریابی اشاره کردم و درباره مهم ترین نکات برای موفقیت در بازاریابی توضیحاتی دادم.
در این قسمت می خواهم بگم تو هر کسب و کاری رو با هر سرمایه ای شروع کردی اینا رو رعایت کن:
سرمایه بازاریابی
تو هر کاری رو که شروع کردی بخشی از سرمایه مالی اولیه رو برای بازاریابی کنار بگذار برای اینکه در بازار سهمی داشته باشی و سهمی از مشتریان به سمت محصول و خدمات تو بیان تو ناگزیری سهمی از سرمایه خود رو به این موضوع اختصاص بدی. اگر کسب و کار کوچک داری یا کسب و کارت خیلی بزرگه فرقی نداره. تو باید برای اینکه سهمی در بازار واقعی داشته باشی هزینه کنی و این هزینه باید به صورت مدام و مستمر باشد. اما شکل های بازاریابی در مقاطع مختلف و بر حسب شغل های مختلف می تونه متفاوت باشه.
بازاریابی روزانه
هر روز باید در شرکت و مغازه تو یه فعالیت بازاریابی انجام بشه، حتی اگه خیلی کوچک باشه. برای اینکه به خودت ثابت بشه که بازاریابی برای کسب و کارت مهمه یه دفترچه انتخاب کن و هر روز برنامه بازاریابی رو توش بنویس. مثلا بنویس امروز می خواهم برای مشتریان ثابت یه پیامک تبریک بدم یا بهشون اطلاع بدم روزهای شنبه تا دوشنبه این هفته محصولات فروشگاه من تا 20درصد تخفیف داره. یا دم در مغازه روی مقوای بزرگی بنویسم به کسانی که از این فروشگاه تا سقف 50هزار تومن خرید کنن یه بن خرید هدیه داده می شه و در قرعه کشی ماهانه تور گردشگری شیراز شرکت داده می شه. تو برای اینکه سهمی در بازار داشته باشی مجبوری هر روز یه فعالیت بازاریابی بدی.
خرید ایده بازاریابی
به شکل رسمی اعلام کن که هر کس ایده و طرح خوبی برای بازاریابی داره ازش استقبال می کنیم و حتی اون ایده رو می خریم. این پیشنهاد رو می تونی از طریق رسانه های آنلاین و آفلاین اعلام کنی تا کسانی که ایده تازه ای برای بازاریابی کالا و خدمات تو دارن بهت کمک کنن و تو هم در قبالش به اونا پول بدی.
برنامه نویسی بازاریابی
یه برنامه بازاریابی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت تهیه کن تا بدونی در هفته اول برای بازاریابی چه کارایی باید انجام بدی و در هفته ششم چه کارای دیگه ای باید انجام بدی.
با کمک یه مشاور بازاریابی برای بازاریابی شرکت یا فروشگاهت یه برنامه بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدت تهیه کن تا بدونی که در کوتاه مدت چه کارایی باید انجام بدی و در درازمدت چه فعالیت هایی باید انجام بدی.
مشاور بازاریابی
مشاوران بازاریابی بهترین کسانی اند که می تونن به تو در زمینه بازاریابی کالا و خدمات کمک کنند. اونا براساس استراتژی و اهداف سازمانی و بر پایه مطالعات و تحقیقات بازار برات برنامه بازاریابی مشخصی می نویسن و تو می تونی اونا رو اجرا کنی. اگه به موفقیت و کسب ثروت بیشتر در کار و کاسبی فکر می کنی و می خوای کسب و کار پولسازی راه بندازی باید یه برنامه مشخص بازاریابی داشته باشی.
شناسایی محصول و خدمات برای بازاریابی لازمه
بازار محصوات و خدمات رو شناسایی و روی اونا کار کن. برای اینکه در بازار نفوذ کنی باید کالا و خدمات خودت را کاملا بشناسی. اگر خدمات بیمه عمر می دی باید از این موضوع کاملا مطلع باشی و به همه سوالا جواب بدی. اگر نتونی به مشتری جواب درست بدی اون دیگه به دفتر تو مراجعه نمی کنه. اگر شرکت فیلمسازی داری باید اصول و قواعد فیلمسازی رو بدونی و با خم و چم های کار آشنا باشی تا بازار بهت برای سفارش اعتماد کنه. اگر کارگاه مبل داری باید اوستای کار باشی و بازار مبل ایران و منطقه رو بشناسی و بدونی که صنعت مبلمان ایران چه سهمی در بازار ایران داره. مشتریان بازار محصولات و خدمات رو شناسایی کن و برای اونا برنامه بنویس. اگه تو کار لباس عروس و مزون هم هستی باید یه برنامه خوب برای جوونا و عروس و داماد داشته باشی تا موفق بشی.
بازار جدید
در کنار بازار اصلی که رقبا حضور دارند یه بازار جدید پیدا کن یا بساز. این خیلی مهمه که بتونی یهه بازار تازه برای کالا یا خدماتت درست کنی. شاید خیلی ها ندونن که کردستان عراق یکی از مناطقی است که می شه خیلی از محصولات رو اونجا فروخت. یا کشورهای جنگ زده منطقه یکی از مناطق خوب برای سرمایه گذاری و فعالیت در زمینه ساخت و ساز است. یا مدارس خوب کشور یکی از بازارهای خوب برای فروش تخته وایت برد هوشمند است. شاید تا چند سال قبل کسی به این موضوع فکر نمی کند. اما الان می تونه این بازار خیلی هم پر رونق باشه. پس یکی از کارات می تونه کشف بازار جدیدی باشه برای کالا یا خدماتی باشه که تو ارائه می کنی.
ادامه دارد...
کارشناس فروش