در شماره های قبل به محورهایی که باید در راه اندازی یک کار تولیدی توجه شود اشاره کردیم و مقدماتی هم در بابت کار خدماتی گفتیم. در این شماره می خواهم به دو موضوع مهم دیگر درباره موفقیت در راه اندازی کار خدماتی اشاره کنم.
چهارم: از امکانات مدرن استفاده کنید
برای اینکه کارت سرعت بگیره و بتونی با رقبات برابری کنی باید از یه سری امکانات مدرن برای بازاریابی خدمات شرکت استفاده کنی. امروز همه موبایل اندروید دارن و تو می تونی دهها پیام و خواسته ات را به شکل های مختلف به اطلاع مردم برسونی. از ایمیل و اینترنت هم استفاده کنی. یه سایت حرفه ای برای کسب و کارت راه بندازی.
همه اینا بهت کمک می کنه که مشتری بیشتری داشته باشی و بتونی پول بیشتری به دست بیاری. تو اگه خشکشویی داری می تونی با یه پیامک به اهالی محل بهشون اطلاع بدی که با آمدن فصل پاییز در مهر ماه لباس های زمستونه شمارا با 20درصد تخفیف خشکشویی می کنیم. این یه راه ارتباطی با اهالی محله.
هر چه قدر میزان استفاده تو از امکانات مدرن بیشتر باشه، مشتری بیشتری هم می تونی جمع کنی.
پنجم: خریدار و غیر خریدار نداریم
بعضی ها زود از کوره در میرن. مشتری میاد یه ساعت سوال می کنه و آخر هم چیزی نمی خره و می ره. نباید بگی تو که خریدار نبودی، چرا وقت منو گرفتی. وقت تو برای همین کاراست. بعضی ها فکر می کنن که وقت تقسیم می شه به زمانی که مشتریان خرید می کنن و زمانی که خرید نمی کنن. این جوری نیست. همه وقت ها ارزشمنده.
یه روز تعطیل داشتیم به اتفاق خانواده تلویزیون نگاه می کردیم. کارشناس خانمی اومد و کلی درباره مدیریت زمان حرف زد و آخرش گفت: مگه ما چند سال عمر می کنیم. اگه هفتاد و پنج سال عمر کنیم یک سوم که خوابیم یک سوم که مشغول خوردن و استراحت و حمام و رفت و آمد و مهمونی و اینا هستیم ما فقط 25 سال وقت داریم واقعا زندگی کنیم و پول در بیاریم. فقط 25 سال فرصت داریم. پسر کوچک من که الان دبستانه رو کرد به من و درحالی که داشت لقمه دهنشو قورت می داد گفت بابا مگه خوابیدن و خوردن جزو زندگی نیست؟ گفتم چرا بابا جون این خانمه فقط زمانی که کار می کنیم رو جزو زندگی می دونست. خوب این چه تحلیلی است که بعضی ها میان تو تلویزیون می کنن.
همین حرفو یه جور دیگه فروشنده خدمات بیمه داره می گه که تو وقت منو گرفتی. مگه وقت تو قراره در چه زمینه ای خرج بشه. همه که نباید به خرید منجر بشه. این هم جزیی از کار فروش شماست. مثل خوابیدن که جزو زندگیه.
کار خدماتی دارای استاندار یکسانی نیست. بر خلاف کار تولیدی که همه بایست یه استاندارد لازم را رعایت کنن در کسب و کار خدماتی هر کی که بتونه ارتباط بهتر و قوی تری با مصرف کننده برقرار کنه موفق تره. الان در شهرهای مختلف ایران شرکت های مختلف خدمات اینترنتی می دن، اما همه اونا یه اندازه مشتری ندارند. نوع خدمات و سرویس دهی، پاسخگو بودن، مسئولیت پذیری، رفتار حرفه ای و. . . می تونه در موفقیت یه کسب و کار خدماتی مؤثر باشه.
کارشناس فروش