اگر مهندس برق هستید همه از شما انتظار دارند قراضه ترین وسایل برقی شان را هم تعمیر کنید؛ اگر دامپزشک هستید اقوام و فامیل، دور شما جمع می شوند و درباره نادرترین گونه های خرس قطبی سوال می کنند؛ اگر مدیر روابط عمومی هستید، همه انتظار دارند کار شما چیزی شبیه پخش تراکت های تبلیغاتی، بازاریابی و… باشد، البته همه این تصورات اشتباه است و انصافا در بیشتر موارد پاسخگویی به این انتظارات عجیب و بی ربط ما را کلافه می کند.
این موضوع درباره روابط عمومی حتی سخت تر و پیچیده تر هم است چون با عنوان کردن مشاغل دیگر حداقل تصویری کلیشه ای موجود است اما روابط عمومی و مشاغل مربوط به آن برای اغلب افراد ناشناخته و مبهم است. اما روابط عمومی چیست و اصلا هدفش چیست؟ در پاسخ باید گفت روابط عمومی تلاش برای معرفی ارباب رجوع، محصول، شرکت و حتی فردی حقیقی است.
اما بر خلاف تبلیغات، تأثیرگذاری بر مخاطب در روابط عمومی غیرمستقیم صورت می گیرد. خط مشی اصلی در روابط عمومی، اعتمادسازی است. توضیح اینکه روابط عمومی چیست کمی دشوار است، اما در ادامه این مقاله که توسط سایت chetor ارائه شده، مطالبی بیان شده است که به شما کمک می کند برای این سوال، پاسخی واضح داشته باشید.
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی، در واقع به مفهوم متقاعد کردن آدم هاست. برای اینکه ایده یا محصول خود را بفروشید یا از حسن اعمال و اقدامات شرکت تان به دیگران بگویید، باید مخاطب را متقاعد و توجیه کنید. جامعه روابط عمومی آمریکا (PRSA) روابط عمومی را این طور تعریف می کند: «روابط عمومی، فرآیند ارتباطات راهبردی است که میان جامعه و سازمان ها روابط سودمند دوسویه ایجاد می کند.» کارمندان بخش روابط عمومی مهارت خوبی در داستان سرایی دارند زیرا آنها باید توان روایت کردن اوضاع سازمان را برای سایرین داشته باشند.
روابط عمومی برای حفاظت و افزایش حسن شهرت کسب و کار و سازمان تلاش می کند و این کار را از طریق رسانه های گوناگون و شبکه های اجتماعی پیش می برد. امروزه شبکه های اجتماعی همه چیز را به شدت تحت تأثیر قرار داده اند و روابط عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. نیروهای روابط عمومی باید تمام کانال های ارتباطی با سازمان را تحت نظر داشته باشند و با یافتن نکات و نظرات منفی از محیط خارج و مخاطبان، کاستی ها و نارضایتی ها را به درون شرکت و سازمان انتقال دهند و با پیدا کردن نکات و نظرات مثبت، از آنها برای تبلیغات مؤثر استفاده کنند. در حقیقت روابط عمومی نماینده ای برای ارتباط سازمان با محیط خارج است.
متخصصان روابط عمومی وظیفه ایجاد وجهه و تصویر مناسب برای سازمان را بر عهده دارند. شغل آنها ایجاد ذهنیت مثبت از سازمان در بین مردم، آگاه سازی جامعه از فعالیت های درون سازمان، توضیح سیاست ها و مدیریت کنترل کمپین های سیاسی است. گستره فعالیت روابط عمومی بسیار وسیع است. این گستره می تواند از مدیریت ارتباط با مشتریان تا ایجاد ارتباط میان شاخه های مختلف یک سازمان را پوشش دهد.
ابزارهای مورد استفاده در روابط عمومی شامل موارد زیر است:
- برگزاری سخنرانی ها و کنفرانس ها
- مصاحبه و مدیریت پوشش خبری
- ارتباط با مطبوعات
- تحقیقات بازار مبتنی بر اطلاعات مشتریان و مخاطبان سازمان
- برگزاری مراسم و رویدادها
- استفاده از شبکه های مجازی و ارتباطی تحت وب
- کنترل و مدیریت راهبردی بحران های مرتبط با روابط عمومی
- پوشش تبلیغات رسانه ای و پاسخگویی به نظرات مثبت و منفی خارج سازمان.
ادامه دارد. . . .