هر کسب وکاری در یک نقطه از فعالیت های خود با بحران مواجه می شود، در چنین شرایطی نقش روابط عمومی بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
به گزارش ibazaryabiاین تیم روابط عمومی است که از ترفندهای مختلف باید برای مدیریت بحران استفاده کند، اما باید در نظر داشت هر حرکت اشتباهی ممکن است به نابودی کسب وکار شما منجر شود، خصوصا در زمان کنونی که اخبار بد کسب وکارها بلافاصله ویروسی می شوند، بنابراین کسب وکارها باید فورا پاسخگو باشند، اما در این مواقع چه اصولی را باید رعایت کرد؟
مسئولیت اشتباه تان را به گردن بگیرید
سعی نکنید فقط به دنبال پوشش بحران و خاموش کردن سروصداها باشید؛ این اوضاع را بدتر خواهد کرد، در عوض با مسئولیت پذیری و واکنش سریع، وضعیت را مدیریت کنید.
به جای استدلال کردن، نگرانی ها و سوالات مردم را پاسخ دهید. یک پست مطبوعاتی بنویسید یا یک ویدئو ضبط کنید و آن را در شبکه های اجتماعی پخش کنید.
شفاف باشید
در دنیای رسانه های اجتماعی، مدیریت شهرت بیش از هر چیزی اهمیت دارد و ممکن است آن را در یک لحظه از دست بدهید.
شفافیت اصل اساسی در چنین مواقعی است که تیم روابط عمومی شما باید آن را در نظر داشته باشد.
شما باید اتفاق یا مشکل را تأیید کنید، مسئولیت را به گردن بگیرید و عذرخواهی کنید.
در رسانه های اجتماعی فعال باشید
یکی از اشتباهاتی که شرکت ها انجام می دهند این است که فکر می کنند اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت نداشته باشند، برای شان مشکلی پیش نمی آید، درحالی که این اتفاق کاملا برعکس است؛ معمولا بدترین اتفاقات برای شرکت هایی رخ داده که در شبکه های اجتماعی فعال نبوده اند.
قبل از اینکه چنین اتفاقی برای شما رخ دهد، در شبکه های اجتماعی فعالیت کرده و محبوبیت جذب کنید.
آن شرکت هایی که برای دنبال کنندگان شان محبوب هستند، خیلی سخت دچار بحران می شوند.
نخست به درک وضعیت بپردازید
قبل از اینکه اعتراضات همه گیر شوند، بهتر است به خاطر اشتباهاتی که صورت داده اید، عذرخواهی کنید، سپس برای جبران اشتباه تان اقدام کنید.
صبر برای رسیدن به یک استراتژی مناسب تر باعث فراگیرتر شدن اعتراضات می شود. تنها کاری که نباید انجام دهید این است که ساکت باشید.
حتی اگر در حال ارزیابی وضعیت هستید، به سادگی آن را بگویید.
اگر ساکت باشید، مردم فورا فرضیه های خود را منتشر می کنند و شما را متهم به کارهایی می کنند که شاید انجام نداده اید.
با اعضای تیم خود مشورت کنید
این بسیار آسان است که فورا واکنش نشان دهید و سروصداها را بخوابانید، اما برای اینکه شفافیت کافی در سخنان خود داشته باشید بهتر است فورا جلسه ای با اعضای تیم خود تشکیل دهید و در مورد بحران با هم صحبت کنید.
اطلاعات کافی از مسائلی که رخ داده به دست آورید و برای رفع بحران مشورت کنید.
از قبل آماده باشید
یکی از اصول اساسی مدیریت بحران، پیش بینی و آماده شدن برای آن است.
قبل از اینکه اتفاقات بدی رخ دهد، آنها را پیش بینی کرده و استراتژی های مناسبی برای مقابله با آنها اتخاذ کنید؛ شناسایی افرادی که نقش اصلی در مقابله با بحران خواهند داشت و اینکه ارزش ها و اولویت های اصلی برای شما در هنگام بحران چه خواهد بود. این موارد به شما کمک خواهند کرد هنگام بروز مشکلات سریع تر و برنامه ریزی شده تر اقدام کنید.