در کتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است، به طور مثال می توان به تعاریف ذیل اشاره کرد. تبلیغات فرآیند روشمند ارائه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن موثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات است یا در تعریفی دیگر تبلیغات را، ارائه غیر شخصی اطلاعات که معمولا برای آن پول پرداخت می شود و اغلب با هدف ترغیب برای خرید کالاها، خدمات یا ایده از سوی افرادی مشخص و توسط رسانه های مختلف انجام می پذیرد، تعریف کرده اند. همانطور که در تعریف بالا اشاره شد، تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی انجام می پذیرد که از آن جمله می توان به روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون و . . . اشاره کرد.
چندی است که رسانه ای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانه های مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است. رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است. چراکه پس از گذشت ۳۸ سال از پیدایش رادیو، تعداد استفاده کنندگان آن به ۵۰ میلیون نفر رسید، تلویزیون ۱۳ سال پس از پیدایش این حد نصاب را کسب کرد و اما اینترنت تنها با گذشت چهار سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا کند.
تبلیغات اینترنتی به استفاده از اینترنت به عنوان یک کانال و وسیله ارتباطی برای ارسال تبلیغات در محیط وب اشاره دارد (گائو و دیگران ۲۰۰۲). در تعریفی دیگر، تبلیغات اینترنتی را این گونه تعریف کرده اند: نمایش دادن نام ها و علائم تجاری، شعارها و تصاویر تبلیغاتی در سایت های (پایگاه های) پربیننده اینترنت، به نحوی که به تحقق اهداف تبلیغات کمک کند (سایت صدا و سیما ۲۰۰۲).
در فرآیند تهیه و اجرای تبلیغات اینترنتی، شرکت های تبلیغاتی، ناشران اینترنتی، تبلیغ دهندگان (سازمان ها و شرکت های تولیدی و خدماتی) درگیرند. تبلیغات اینترنتی از زمان پیدایش (سال ۱۹۹۴) تا سال ۲۰۰۷ شاهد رشد بسیار زیادی بوده است؛ به طوری که حجم درآمد تبلیغات اینترنتی از ۲۶۷ میلیون دلار در سال ۱۹۹۶ به ۱۳۰۸۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده است، ولی در بین سال های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ این صنعت شاهد رشد منفی بوده است. روند رشد در سال ۲۰۰۳ تغییر جهت داده و دوباره شاهد رشد مثبتی در این صنعت هستیم.
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق
- برخی از مزایای تبلیغات اینترنتی عبارتند از: ایجاد ارتباط دوطرفه: تبلیغات اینترنتی یک ارتباط دوطرفه بین تبلیغ کننده و مخاطب ایجاد می کند. مخاطبان نه تنها تبلیغات را دریافت می کنند بلکه قادرند بازخورد بدهند و سوالات خود را در مورد محصولات با تبلیغ کنندگان مطرح کنند.
ایجاد یک پیوند مستقیم۲۴ به لیست محصولات: تبلیغات اینترنتی با یک پیوند مستقیم، دسترسی به اطلاعات محصولات مرتبط را برای مخاطبان فراهم می سازد. این قابلیت غالبا منجر به مبادله محصولات و افزایش تعاملات تجاری می شود.
توانایی هدف گیری ایستا و پویای مشتریان: در تبلیغات اینترنتی از روش های متنوعی برای هدف گیری مشتریان به منظور انتخاب، ارائه و نمایش تبلیغات به صورت ایستا یا پویا استفاده می شود. این روش ها ممکن است براساس محتوای صفحه، اطلاعات شخصی و مبادله پویای اطلاعات باشند.
دسترسی جهانی و شبانه روزی: تبلیغات اینترنتی دارای دسترسی جهانی است و در تمام روزهای سال و تمام ساعت روز در دسترس هستند که این موجب افزایش قابلیت مشاهده و گسترش بازار آن می شود.
ارسال، نگهداری و به روز رسانی آسان: تبلیغات اینترنتی دارای ویژگی نمایش، نگهداری و به روز رسانی آسان است که این به دلیل ماهیت دیجیتالی آن است. کاهش فرآیند تهیه و اجرای تبلیغات از جمله نتایج این ویژگی تلقی می شود.
- تبلیغات ناخواسته که شامل Pop-up و Pop-under می شود یکی از اشکال بحث انگیز تبلیغات اینترنتی به حساب می آید. این نوع از تبلیغات به صورت ناخواسته دریافت می شود و مخاطبان را در معرض یک نمایش اجباری قرار می دهد. آگهی های تلویزیونی را می توان نمونه ای از تبلیغات اجباری به حساب آورد چراکه این آگهی ها معمولا برنامه هایی را که مخاطبان در حال تماشا هستند، قطع می کنند و آنها را وادار به تماشای آگهی می کنند.
در مقابل، تبلیغات روزنامه ای نمونه ای از تبلیغات اختیاری محسوب می شوند زیرا خوانندگان می توانند هر قسمت از روزنامه را که مایلند، بخوانند یا از آن بگذرند. اینترنت توانایی نمایش به هر دو صورت اختیاری و اجباری را داراست. بنرهای تبلیغاتی مانند تبلیغات روزنامه ای به طور معمول به صورت اختیاری دیده می شوند، هرچند که گاهی به دلیل اینکه تقریبا در تمام صفحات وب ارائه شده اند، مورد اعتراض قرار می گیرند که استفاده برخی از کاربران اینترنت از نرم افزارهای مسدود کننده نمایش بنرها گواه این امر است.
از آنجا که تبلیغات ناخواسته غالبا به صورت اجباری نمایش داده می شوند، پاسخ های منفی مانند احساس رنجش و احتراز از تبلیغ را دربر خواهند داشت. در سال های اخیر به دلیل افزایش مقاومت کاربران اینترنت، مقبولیت این نوع از تبلیغات و گسترش استفاده از مسدودکننده های تبلیغاتی و به کارگیری تبلیغات ناخواسته کاهش یافته است. هر چند که پیش بینی می شود در آینده نزدیک برای حضور پررنگ تر این مهمانان ناخوانده، روش های خلاقانه تری مورد استفاده قرار گیرد.