فدکس یا فدرال اکسپرس، امروزه بزرگ ترین شرکت حمل ونقل هوایی جهان است. مزیت اصلی این شرکت که باعث دستیابی به شهرت جهانی شده، انتقال هر محصولی (با هر اندازه) به دورافتاده ترین نقطه دنیاست. فرد اسمیت با ایده جابه جایی کالا از نقطه A به نقطه B جرقه طرح عظیم این شرکت را زد.
به عبارت دقیق تر، آنچه در ذهن اسمیت می گذشت، طراحی سیستمی نوین برای بهبود کیفیت و سرعت جابه جایی کالاها بود. واکاوی منطقی این امر منجر شد در نهایت ایده اولیه به طرح فدرال اکسپرس ختم شود. پیش از این در زمینه فرصت یابی بحث مفصلی داشته ایم. همانطور که قابل درک است، فرد اسمیت به خوبی مشکل موجود (فرصت) را شناسایی و به بهترین شکل از آن بهره برداری کرد.
ایده پردازی و خلق طرح های نوین همیشه به معنای استقبال اهالی دانشگاه و جامعه علمی از آن نیست. اگر در مورد ادعای فوق شک دارید، مثال غول صنعت حمل ونقل هوایی شما را مطمئن خواهد ساخت. اسمیت هنگام تحصیل در دانشگاه، ایده اش را به عنوان پروژه پایان تحصیل ارائه کرد، اما استادش چندان از ایده مذکور استقبال نکرده و نمره C به وی داد.
افراد معمولی در چنین شرایطی قید ایده شان را زده و احتمالا تا مدتی در حسرت نمره اخذ شده به سر خواهند برد. با این حال ماجرا در مورد فرد اسمیت، امپراتور دنیای حمل ونقل، کاملا متفاوت است. پس از برخورد نامناسب اساتید دانشگاهی وی تصمیم گرفت طرحش را شخصا به اجرا در آورد. بر همین اساس در سال 1971 فدرال اکسپرس پا به دنیای کسب وکار گذاشت. پس از چند دهه تلاش در زمینه کسب وکار هوایی، این شرکت نام خود را به صورت کوتاه تر در آورد و از آن زمان فدکس یکی از پرکاربردترین نام های روزمره بسیاری از افراد سراسر دنیا شد.
نخستین فعالیت فدکس در فرودگاه بین المللی ممفیس در ایالت تنسی بود. سال 1973 این پروژه در فرودگاه مذکور کلید خورد و امیدهای اسمیت باید مرحله سختی از آزمایش را پشت سر می گذاشتند. خدمات اولیه فدرال اکسپرس شامل تحویل معمولی بسته ها در دو روز کاری و طرح ویژه مبنی بر تحویل یک شبه (12 ساعت) این بود. فدکس طرح خود را در 21 شهر نزدیک به هم در آمریکا شروع کرد.
نخستین روز کاری فدرال اکسپرس در 17 آوریل 1973 بود. در این روز تنها 19 بسته توسط شرکت جابه جا شد. اگرچه ابتدای فعالیت فدکس با شور و هیجان عمومی همراه بود، با این حال مردم ایده فدرال اکسپرس را به عنوان یک کسب وکار به حساب نمی آوردند.
به عبارت بهتر، طرح مذکور در ذهن مردم بیشتر شبیه یک ایده خلاقانه صرف بود؛ نکته مهمی که باعث شد فدکس در ابتدای کارش تجربه تلخ ضرر یک میلیون دلار در هر ماه را تجربه کند. برای اسمیت مدیریت یک برند شکست خورده در ابتدای راه بسیار دشوار بود. با این حال فرد به جای قبول شکست تمام تلاشش را معطوف به بهبود شرایط کرد. نتیجه این امر ایده گسترش کسب وکار به منظور دستیابی به مشتریان بیشتر بود. در ابتدا شاید این امر اندکی عجیب به نظر برسد، اما باید توجه داشت که کسب وکار فدکس ماهیت عمومی داشت. این امر به معنای سود بیشتر در صورت توسعه خدمات است.
قدم گذاشتن به بازار پایتخت آمریکا باعث توجه بیشتر افراد به این برند شد. بر همین اساس اسمیت موفق شد در مدت یک سال پس از ورود به بازار پایتخت سود 60 میلیون دلاری را برای شرکتش به ارمغان بیاورد. بر این اساس استارتاپ فدکس تبدیل به یکی از پرسودترین استارتاپ های تاریخ آمریکا شد.
در سال 1975 فدکس تصمیم گرفت تحول جدیدی را در شیوه خدمت رسانی خود ایجاد کند. بر این اساس به جای تحویل بسته ها به دفتر نمایندگی شرکت در هر شهر، این بسته ها به صورت مستقیم برای مشتریان ارسال می شد. چنین شیوه هایی علاوه بر تسریع فرآیند تحویل بسته ها باعث کاهش هزینه تأسیس نمایندگی در بسیاری از شهرها شد.
در اواخر دهه 90 فدکس تصمیم به همکاری با شرکت هواپیمایی بویینگ گرفت. همکاری با یک شرکت معتبر در زمینه تولید هواپیما علاوه بر تأثیر روانی بر مخاطب، باعث اطمینان خاطر بیشتر شرکت های بیمه نیز شد. در زمینه توجه به شرکای تجاری، فدکس مثال بسیار خوبی است. توجه به شرکای تجاری تکه گمشده پازل کسب وکار در عصر حاضر است. در حال حاضر فدکس با در اختیار داشتن 628 هواپیما و حمل ونقل بسته های مختلف به 375 مقصد گوناگون، پادشاه آسمان بسیاری از کشورها محسوب می شود.
پرسش هایی برای پیشرفت
- فدرال اکسپرس طرحی است که در میان اساتید دانشگاهی با استقبال مناسبی روبه رو نشد. با این حال پیگیری های اسمیت منجر به تحقق یک رؤیا از خاکسترهای شکست آکادمیک شد. پرسش اصلی در این میان به این صورت است: آیا شما تحمل شکست را دارید؟ این شکست تنها در زمینه استقبال جامعه علمی نیست، بلکه مانند فدکس شکست در ماه های اولیه و به صورت متوالی را نیز در بر خواهد گرفت.