جلب توجه از نخستین و مهم ترین اهداف یک طرح ریزی تبلیغات است؛ اینکه یک طرح بتواند چشمگیر و جذاب باشد که جلب توجه کند و سپس مفهوم و پیامی را که در آن مخفی شده است به مخاطب منتقل کند. در حقیقت باید با استفاده از تصویر با مخاطبان حرف بزنید تا جلب توجه کنید.
اگر قرار است پنج ساعت را برای آماده سازی یک طرح تبلیغاتی صرف کنید، چهار ساعت آن را برای پیدا کردن و نهایی سازی تصویر اختصاص دهید. اینکه یک تصویر چقدر می تواند مؤثر باشد و جلب توجه کند در ویژگی های نهفته آن قرار دارد. در این مطلب قصد داریم توصیه هایی برای مؤثرترشدن تصاویرتان ارائه دهیم تا موفق به خلق تصاویر تأثیرگذار شوید.
1- محصول را نشان دهید
تصاویری می توانند مؤثر باشند که؛ محصول در نقطه تمرکز عکس قرار گرفته باشد، عکس هایی از محصول در حین استفاده وجود داشته باشد، عکس هایی از افرادی که محصول را استفاده می کنند و عکس هایی از جایزه هایی که به مصرف کنندگان تعلق می گیرد.
2- عامل انسانی را هم اضافه کنید
نشان دادن اینکه مردم از محصولات تان استفاده می کنند می تواند در اثرگذاری تبلیغات بسیار مؤثر باشد. طی تحقیقاتی که انجام شده، تبیلغاتی که شامل تصاویری از افراد در حال استفاده از محصول هستند دو برابر تصاویر بدون حضور افراد تأثیرگذارند و جلب توجه می کنند. صورت ها اغلب توجه بسیاری را به خود جلب می کنند و اگر حتی بتوانیم تصاویری خلق کنیم که بیننده آگهی بتواند با افراد داخل تصاویر همزادپنداری کند، این امر نیرو محرکه بسیار قدرتمندی می شود برای انتقال پیام و تأثیرگذاری یک تبلیغات.
نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که افراد به همجنس های شان توجه بیشتری نشان می دهند و معمولاً 33درصد زنان بیش از مردان به تصویر زن ها نگاه می کنند و از سوی دیگر مردها 50 درصد بیش از زنان به عکس های مردان نگاه می کنند. همچنین تحقیقات نشان داده که افراد بیشتری به تصویر جوان ها نسبت به سالخورده ها نگاه می کنند. به علاوه هر یک از دو جنسیت زن و مرد دوست دارند به تصاویر افراد سالخورده جنس خودشان یا تصویر افراد جوان جنس مخالف نگاه کنند.
به عنوان مثال اگر پیام شما خطاب به کودکان است، از نمایش عکس های کودکانه اجتناب کنید و از تصاویری که چندین سال (5-3سال) از مخاطبان تان بزرگ تر است استفاده کنید و اگر مطمئن نیستید که از تصویر دختر یا پسر برای تأثیرگذاری برای مخاطبان کودکان استفاده کنید، تصویر پسر را انتخاب کنید چون نتیجه بهتری را کسب می کنید ولی اگر مخاطبان شما سالخورده ها هستند، تصویری را انتخاب کنید که 10 الی 15 سال جوان تر باشد چرا که تحقیقات نشان داده که افراد مسن تر همیشه تصورشان از خودشان حداق 10سال جوان تر است.
در پایان باید گفت که هر جا که ممکن است از المان انسانیت در طرح ریزی تبلیغات تان استفاده کنید و آن را به آگهی های تان بیفزایید تا تأثیر بیشتری داشته باشد و نکته دیگر اینکه از اقلیت های نژادی و قومی نیز در آگهی ها استفاده کنید؛ آنها می توانند بسیار در ارتقای شناسایی محصولات تان مؤثر باشند.
دکترای مدیریت کسب و کار