فرض کنید می خواهید جهشی به آینده داشته باشید. شما ممکن است یک کسب و کار مستقل و کوچک و در عین حال تثبیت شده داشته باشید که لوگو و دفتر اولیه خود را دارید یا مانند بسیاری از کسب و کارهای کوچک، به اندازه کافی رشد کرده و تخصص کسب کرده اید.
صرف نظر از شیوه کسب و کار کوچک شما یا اندازه آن، وقتی در نهایت می توانید فاصله بین برندی که همیشه می خواستید و برندی را که می خواهید بسازید، کم کنید، روز بزرگی خواهد بود. به همین دلیل است که اگر زمان صرف کرده و تلاش کنید و هزینه کنید تا برند خود را ارتقا بخشید، می خواهید آن را به افراد دیگر معرفی کنید. هر چه توجه بیشتری به ویژه در مورد تمام مشتریان رویایی خود داشته باشید بهتر است.
قبل از اینکه بازسازی برند خود را به دنیا اعلام کنید، بهتر است اندکی مکث کنید و کارکنان خود را درجریان بگذارید.
به روز رسانی برند، تغییرات اساسی یا فقط یک راه اندازی مجدد ساده به معنای یک تغییر (حتی یک تغییر مثبت) در برند موجود (حتی یک بدنه چندان خوب) است که کارکنان و مشتریان شما آن را تجربه کرده اند. به همین دلیل است که قبل از اعلام بازسازی برند خود به دیگران، باید حلقه درونی خود را در جریان آن قرار دهید.
بنابراین ایده در جریان قرار دادن کارکنان تان کار دشواری نیست. بدیهی است دلایل خوبی وجود دارد که ابتدا به نزدیک ترین افراد به برند و افرادی که یاری گر شما بوده اند، بازسازی برند خود را نشان دهید.
اما به نظر ما، مهم ترین دلیل آن این است که مطمئن شوید بزرگ ترین طرفداران و منتقدان شما (که می تواند مردم عادی باشد) برند شما را تجربه کنند. این افراد معمولا می توانند کارکنان یا مشتریان شما باشند. البته می توانند شرکای قدیمی، فروشندگان و حتی دوستان و خانواده شما که در این مسیر به شما کمک کرده اند نیز باشند. این افراد در درجه اول حقیقت برند شما را تجربه خواهند کرد (حتی اگر موافق آن نباشند) و این افراد خوب و بد و زشتی، موارد مثبت و منفی و موارد دیگر برندتان را می دانند.
بنابراین مطمئن شوید که از برندسازی به ظاهر بی نقص شما احساس بیگانگی و یا احساس عدم ارتباط با آن را ندارند. شما این افراد را در جریان برندسازی خود قرار می دهید، گویی آنها بخش غیر قابل تعویض برندسازی شما هستند.
بنابراین پیشنهاد می کنیم جشنی مطابق اندازه و سبک برند خود بگیرید. هدف در واقع، ایجاد زمانی برای تجربه برند جدیدتان است. زمانی بگذارید تا آنچه بوده اید را نشان دهید. همچنین نشان دهید به کجا می روید. کسب و کارهای کوچک می توانند از کارکنان خود شروع و همچنین کسب و کارهای کوچک تر هم می توانند از دوستان خود، خانواده، همکاران فروشنده و اغلب مشتریان فعلی خود شروع کنند. اما با این حال، این شما هستید که حلقه درونی خود را تعریف می کنید و مقیاس این جشن هر چه باشد، عنصر مهم در آن قدردانی است.
برای کسب و کارهای کوچک: برنامه تقدیر از کارکنان
دعوت به صبحانه برای تمام کارکنان روشی است که می توانید مطمئن شوید هر کسی می تواند قبل از شروع روز کاری (اما اگر گروه کوچک تری هستید، لحظات خوشحالی بهتر خواهد بود) در آن حضور پیدا کند. تیم خود را چند هفته جلوتر از این برنامه، مطلع سازید. هیجان را چاشنی برنامه خود قرار دهید. به آنها علت تجمع را خاطر نشان کنید اما همه چیز را نگویید.
همه چیز را تا جایی که می توانید به صورت سورپرایز نگه دارید. در این برنامه، برخی از کارکنان شما تا حدودی در توسعه برند شرکت می کنند، اما منظور ما حفظ جلوه نهایی تا لحظه آخر و سورپرایز کردن است. به یاد داشته باشید، هدف شما قدردانی و ایجاد یک لحظه شاد است.
چک لیست برنامه
جشن: غذا، موسیقی و دکوراسیون. همراه با برند جدید شما عالی خواهد بود. سخنرانی: کوتاه و شیرین، که توسط مدیر کسب و کار کوچک شما ارائه شود. بصری: مستندات خلاق همراه با سخنرانی کوتاه می تواند شامل چند اسلاید یا حتی پوستر باشد که نشان می دهد چگونه برند جدیدی خلق کرده اید. این یک روش عالی برای مطلع کردن همه از برندسازی شماست.
همه جانبه فکر کنید، بنابراین اگر هر گونه نقل قول یا تصاویری دارید که کارکنان را به این فرآیند می کشاند، قطعا آن را برجسته سازید. لحظه جادویی: رونمایی از لوگوی جدید، نام، شعار یا جلوه کلی برندتان می تواند لحظه فوق العاده ای باشد. اگر بودجه یا تجهیزات ساختن ویدئو را دارید (فقط یک تا دو دقیقه) می تواند بسیار مفید واقع شود. شما همیشه آن را خواهید داشت و می توانید از آن در وب سایت خود یا پس از این برنامه در آینده، در ارائه های دیگر کسب و کار خود استفاده کنید.
هدیه لوگو: شاید به نظر شما چیز مهمی به نظر نرسد، اما اگر بتوانید حداقل یک هدیه کوچک که نشانگر روح برند جدید شما باشد، به هر یک از کارکنان دهید (مانند تی شرت، یک کار هنری، یک پلاستیک) که همراه با یک یادداشت (به خصوص به صورت شخصی) بیانگر قدردانی شما از آنها به عنوان بزرگ ترین بخش برند شما باشد، این کار می تواند احساس ملموس تر و بهتری در مورد برند جدیدتان به آنها بخشد.
برای کسب و کارهای کوچک تر: برنامه تقدیر مشتری
اگر شما چند نفر یا فقط یک نفر هستید، می توانید از بسیاری از ایده های ذکر شده در بالا بهره برده و آنها را در قالب یک برنامه شاد و در یک خانه بزرگ اجرا کنید. یا می توانید برنامه ای بریزید که یک هفته مشتریان خود را ملاقات کنید و آنها را از برند جدید خود باخبر سازید. یک هدیه بهتر خواهد بود، که در آن توضیح دهید چرا و چگونه به اینجا رسیده اید.
فراموش نکنید که تاکید کنید کمک آنها در رسیدن شما به این موقعیت موثر بوده و به آن به عنوان فرصت افزایش فروش خود نگاه نکنید. این کار را لذت بخش سازید. اگر اغلب مشتریان شما از نقاط مختلف کشور یا دنیا هستند، یک ایمیل خوب بنویسید و با یک ایمیل یا تماس تلفنی کوچک از مشتریان خود تقدیرکنید و یا اگر هزینه کرده و زمان صرف کرده اید تا ویدیویی برای برند خود بسازید، آن را به اشتراک بگذارید.
مشاور استراتژی برندسازی