امروزه اخبار و تصاویر متعددی از امکانات تفریحی و ورزشی موجود در برندهای بزرگ دنیا مانند نایک، اپل، بنز و بسیاری از شرکت های مشابه وجود دارد. در نگاه نخست اشتغال در چنین شرکت هایی بسیار جذاب به نظر می رسد، با این حال به عنوان یک مدیر و رهبر تجاری باید اندکی عمیق تر چنین مسئله ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.
در واقع تأثیر فعالیت در محیط های شاد و مفرح روی عملکرد کارمندان همان نکته ای است که برندهای بزرگ روی آن سرمایه گذاری کرده اند. تحقیقات نشان داده است که حضور در محیط های شاد و خندیدن در هنگام انجام کارهای روزانه به میزان قابل توجهی استرس را کاهش داده و موجب بهبود محسوس عملکرد افراد خواهد شد.
ایده
دن نای، مدیرعامل سایت مشهور LinkedIn در سال های 2007 تا 2009 داستان جالبی را در مورد شیوه مخصوص شرکت در مورد دور هم جمع کردن افراد جوان و خلاق بیان می کند. براساس شیوه برند LinkedIn افراد در کنار هم کار کرده و در فضایی شاد قادر به سپری کردن ساعات کاری حتی تا نیمه های شب هستند.
در ادامه بخشی از سخنان نای را با هم مرور خواهیم کرد: «در زمان حضور من در شرکت وجود پلی استیشن 2، بازی Guitar Hero، میز پینگ پنگ، میز بیلیارد و بسیاری از امکانات تفریحی دیگر در شرکت امری معولی بود.
دلیل فراهم ساختن این همه امکانات تفریحی را باید در نکات روان شناختی جست وجو کرد که هیأت مدیره به شدت به آنها پایبند است. کاهش نگرانی های شغلی افراد و امکان برقراری ارتباط دوستانه در اتاق های سرگرمی تنها بخشی از اهدافی است که شرکت آن را با استفاده از اتاق های سرگرمی پیگیری می کند.»
علاوه بر برند LinkedIn، جاکلین نوگراتس نیز به چنین شیوه هایی اعتقاد دارد. نوگراتس که بنیانگذار مؤسسه خیریه Acumen Fund است، در حوزه کمک های خیریه برای ریشه کن ساختن فقر و رسیدگی به امور زنان فعالیت می کند. این مدیر موفق عقیده دارد که نکته مهم در محیط کاری میزان لذت بردن افراد از کارشان است و مقدار درآمد در درجه دوم اهمیت قرار دارد.
بر همین اساس وی در یکی از کنفرانس های خبری اش این گونه اظهارنظر کرده است: «نکته مهمی که من در طول دوران تصدی مقام ریاست در برند Acumen Fund به دست آورده ام، اهمیت محیط شاد و المان های طنز در محیط کاری است. پی بردن به این موضوع که چگونه فضای کاری شاد توان افزایش بازدهی کارمندان را دارد، بدون توجه به طبع انسان بی فایده است. در واقع همه ما علاقه مند به فعالیت تحت شرایط مناسب هستیم.در این میان باید توجه داشت که تفسیر معتبر از واژه مناسب، تنها شرایط مالی مطلوب نیست. به عبارت ساده، بحث مالی تنها نیمی از راه است، بقیه راه را باید باتوجه به عوامل دیگر نظیر عنصر طنز پیمود.»
آنچه در مورد تجربه برند LinkedIn و جاکلین نوگراتس مشترک است، توجه به مسائل غیرمادی است. بر همین اساس و به عنوان مدیر و رهبر تجاری بهتر است از نمونه های مشابه الگوبرداری کرده و به این ترتیب بار سنگین مالی شرکت تان را اندکی تعدیل کنید.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
-اگر قصد داری تا کارمندان تان از فعالیت روزانه خود لذت بیشتری برده و عملکرد بهتری را بر جای گذارند، پیشنهاد ما توجه به مسائل غیرمادی از قبیل المان های طنز است.
- فراهم کردن اتاق های سرگرمی (ایده برند LinkedIn) علاوه بر کاهش استرس کارمندان، نقش مؤثری در ایجاد ارتباط نزدیک میان کارمندان نیز دارد. در واقع در ابتدای استخدام کارمندان ارتباط آنها با یکدیگر در سطح بسیار پایینی بوده و اتاق های سرگرمی می تواند کمک شایانی در راستای بهبود این ارتباط کند.
- شوخ طبعی باعث خواهد شد تا کامندان تان کمتر به فکر ترک شغل شان در برند شما باشند.
-در شرایط دشوار اگر تقویت روحی و روانی صورت نگیرد، افراد زیر بار مشکلات کاری خرد خواهند شد. بر همین اساس بهترین تصمیم استفاده از تفریحات در محیط کار است.