من عادت دارم هنگام طراحی آگهی برای خود چالش هایی را خلق می کنم، همچنین نتیجه کارم را نیز مورد بررسی قرار داده و سعی می کنم نکات مثبت و منفی آن را بیابم؛ این فعالیتی است که در بسیاری از مواقع موجب پیشرفت اثر تبلیغاتی شما خواهد شد. در واقع با توجه به سرعت پیشروی دنیای تبلیغات اگر خود را مدام به روزرسانی نکنید، بسیار زودتر از آنچه فکرش را کنید از دنیای کسب وکار کنار رانده خواهید شد.بر همین اساس و با بررسی آگهی های خود در طول سال های اخیر نکات جالبی را به دست آورده ام. از مزیت استفاده از جملات شک انگارانه گرفته تا اضافه کردن پرسش های کوتاه در پایان متن.
اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در دوران تحصیل هرگز اجازه شروع جملات با حرف رابط را نداشتید، بهتر است تمام توضیحات معلم های خود را فراموش کنید. در واقع در ادبیات (مشخصا ادبیات انگلیسی) امکان شروع جملات با حرف ربط وجود داشته و توسط بزرگان این زبان نیز به کار گرفته شده است، همچنین در زبان های دیگر نیز (به طور معمول) امکان استفاده از چنین مزیتی وجود دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.
ایده
ایده این شماره براساس نحوه فروش یکی از مشتریان و تعامل وی با افراد سالمند نوشته شده است.
ماجرای این ایده تا حد زیادی خنده دار و تلخ است. هنگامی که در دوران دبستان درس ادبیات را داشتم، معلم هرگز به کسی اجازه نمی داد جمله اش را با حروف ربط آغاز کند. این به صورت یک قانون درآمده بود و حتی در تکالیف خود نیز از چنین ساختاری استفاده نمی کردیم. نکته جالب اینکه در کتاب درسی آن دوران تعداد زیادی جمله وجود داشت که با حرف ربط شروع شده بود. دقیقا نمی دانم چرا معلم های آن زمان چنین کاری را انجام می دادند.
توصیه من به شما، استفاده از حروف ربط برای شروع جملات در تبلیغات است. چنین جمله هایی علاوه بر اینکه نوعی خلاقیت محسوب شده و قالب یکنواخت تبلیغات را خواهد شکست، به شما کمک خواهد کرد تأثیر بهتری روی مخاطب بگذارید. من در اغلب آگهی های خود از این شیوه استفاده کرده و خواهم کرد. با این حال در برخی موارد بهتر است قید استفاده از چنین جملاتی را بزنید. چنین مواردی عمدتا هنگامی است که مطمئن هستید استفاده از چنین جملاتی تأثیر منفی روی مخاطب خواهد داشت.
اگرچه این موارد بسیار نادر هستند، با این حال در صورت بروز، تأثیر بسیار بدی را روی مخاطب می گذارد. این مواقع نادر معمولا در مورد افراد مسن بیشتر پیش خواهد آمد. در واقع هرچه انسان پیرتر شود محافظه کارتر شده و تبلیغات دیگر تأثیر چندانی روی وی نخواهد داشت.
ایده این شماره، مربوط به یکی از مشتریانم است که در ارتباط با مشتریان بالای 60سال بود. بر همین اساس و باتوجه به آنچه در سطر بالا به آن اشاره شد، تلاش کردم از جملات ربطی استفاده نکنم. علت اصلی چنین امری تأکید بیشتر افراد مسن روی استفاده درست از زبان است.
در واقع هنگامی که با افراد مسن سروکار دارید، بهتر است از زبان رسمی و درست استفاده کنید.
اگرچه استفاده از جملات غیرمعمول در تبلیغات می تواند توجه زیادی را جلب کند، با این حال هرگز فراموش نکنید که همیشه استثناهایی نیز وجو دارد. در نمونه بالا افراد سالمند نمونه خوبی هستند که جملات ربطی و منفی روی آنها اثر مثبت نخواهد داشت.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- سعی کنید از جملات بلند کمتر استفاده کنید. بهتر است در این موارد جمله طولانی خود را به دو بخش تقسیم کرده و بخش دوم را با حرف ربط شروع کنید. به این ترتیب هم جملات کوتاه تری را به کار برده اید و هم حوصله مخاطب سر نخواهد رفت.
- همیشه مخاطب خود را مدنظر داشته باشید. در وهله نخست به این سوال پاسخ دهید که آیا مخاطبان تان به چنین خلاقیت هایی پاسخ خواهند داد؟ به عبارت بهتر آیا این افراد چنین تغییری را در آگهی تان حس می کنند یا خیر.