سومین مناظره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری فردا میان شش نامزد منتخب برگزار می شود. این درحالی است که همه نامزدها در دو مناظره قبلی از نظر نگاه بازاریابی سیاسی فاقد استراتژی بودند. به عبارت دیگر هیچ کدام از نامزدها اصول بازاریابی را براساس دانش جهانی بازاریابی سیاسی رعایت نکردند.
دو مناظره قبلی که درباره موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بود همانطور که پیش بینی می شد به دفعات از موضوع منحرف و موضوعات اقتصادی در گفته های نامزدها جایگزین شد.در این دو مناظره نامزدها بیشتر به حمله و دفاع پرداختند و سعی کردند وعده های مختلف بدهند بدون آنکه برنامه ای برای رسیدن به اهداف مربوطه و وعده های مطرح شده ارائه کنند؛ موضوعی که در جامعه و در میان کارشناسان به شدت مورد بحث و انتقاد قرار گرفت.
از دیگر ویژگی های این دو مناظره عدم پاسخ نامزدها به پرسش های مطرح شده از سوی مجری برنامه بود، به طوری که تقریباً کاندیداهای مطرح اساساً به جای پاسخ به پرسش ها، مطالبی را که از قبل آماده کرده بودند ارائه کردند یا به پاسخ به انتقادهای دیگران پرداختند.
این مدل مناظره هرچند جذابیت هایی دارد و شور انتخابات را هم زیاد می کند، اما صرفاً به این ترتیب مناظره کردن دور از چشم مردم آگاه که دید عمیقی به مسائل دارند نمی ماند و اگر نامزدی در میان این بحث و جدل بتواند از برنامه های خود نیز بگوید و انسجام لازم را در سخنان خود داشته باشد، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
البته از این موضوع نباید گذشت که در این دوره به دلیل نوع برگزاری این مناظره ها، فرصت اندکی در اختیار هر نامزد قرار می گیرد تا صحبت و برنامه ارائه دهد، اما در هر صورت به نظر می رسد در همین زمان اندک هم می توان استراتژی تعیین کرد و پیام مناسب را به مخاطبان انتقال داد.
با توجه به اینکه مناظره یکی از قدرتمندترین ابزارهای تبلیغاتی انتخابات است و بیشترین بازدیدکننده را دارد، بهترین فرصت برای تأثیرگذاری روی جامعه را دارد. به عبارت دیگر مناظره ها در تعیین رأی نهایی مردم بسیار پراهمیت هستند و باید هر نامزد این فرصت را غنیمت بشمارد.
مناظره سوم و به عقیده عموم مردم و کارشناسان مهم ترین آن، با محوریت مباحث اقتصادی فردا برگزار می شود و پیروز مناظره از نظر علمی و دانش جهانی بازاریابی سیاسی کسی خواهد بود که در همان زمان اندک سخنان منسجم همراه با برنامه مشخصی برای حل مهم ترین مشکل کنونی کشور یعنی بیکاری و رکود ارائه دهد؛ به صورت واقع بینانه و همراه با عدد و رقم و راهکارهای مشخص. فروش وعده به هیچ عنوان کارساز نخواهد بود.
با توجه به اینکه قطعاً این مباحث جزو پرسش ها خواهد بود بهترین زمان ارائه مطالب در این خصوص زمانی خواهد بود که پرسش مطرح شده از سوی مجری برنامه قرائت می شود. اگر برای مثال پرسشی راجع به تورم مطرح شود و در پاسخ درباره بیکاری بدون ارتباط با پرسش مطرح کنیم، این از نظر مخاطبان یک اشکال اساسی به شمار می آید، بنابراین هر موضوع باید در سرجای خودش مطرح شود. به یاد داشته باشیم مناظره فردا فرصت آخر است.
مدیر مسئول روزنامه فرصت امروز