بهترین ایده ها برای کمپین های بزرگ لزوما هزینه زیادی ندارند. بسیاری از ویدئوهای یوتیوب که با دوربین گوشی های هوشمند فیلمبرداری شده اند می توانند به اندازه تبلیغی یک میلیون دلاری در تلویزیون مؤثر باشند.به راه انداختن کمپین در زمان و موقعیت درست باعث بیشتر دیده شدن شما می شود. ایده هایی که در این مطلب به آنها پرداخته شده همه یک ویژگی مشترک دارند؛ آنها استادانه موفق به جلب توجه مخاطبان شان شده اند.
کمپین آگاهی بخشی درباره گرمایـش زمین در ونکوور
هدف: معطوف کردن توجهات به مشکل گرمایش زمین
نتیجه: مطرح شدن در صدها وبلاگ، روزنامه و برنامه خبری
کسب و کارهای کوچک می توانند از سازمان های غیر انتفاعی- که به دلیل بودجه تبلیغاتی محدودشان از ایده های غیر متعارف استفاده می کنند- درس بگیرند. ساکنان ونکوور هنگامی که Offsetters (سازمانی کانادایی که به کمپانی ها و افراد درباره چگونگی کاهش انتشار گاز کربن مشاوره می دهد) قایقی را از ساختمانی آویزان کرد و در زیر نیمکت های پارک ها جلیقه نجات قرار داد به درک بیشتری از گرمایش زمین دست یافتند.
هدف این تبلیغ آگاهی بخشی درباره خطر زیر آب رفتن شهر های ساحلی بود.
اجرای این تبلیغ هزینه زیادی نداشت اما پیامی شوکه کننده در خود داشت که باعث معطوف شدن توجه رسانه ها شد.
چوب بستنی های کلگیت
هدف: ارتقای محصولات برند کلگیت و آگاهی بخشی درباره سلامت دهان و دندان
نتیجه: جلب توجهات و رشد قابل ملاحظه فروش محصولات
آژانس تبلیغاتی Young and Rubicam’s در کشور تایلند ایده ای برای آگاهی بخشی به کودکان پیدا کرد که نشان می دهد وقتی یک شرکت بازاریابی با یک برند همکاری می کند چه اتفاق های خوبی می تواند رخ بدهد. کلگیت به یک تولید کننده محلی بستنی رجوع کرد تا چوب های بستنی را به شکل مسواک بسازد.
وقتی بچه ها بستنی را می خوردند، به چوبی مسواک مانند به همراه لوگوی کلگیت و شعار «فراموش نکن» می رسیدند؛ پیشنهادی غریب که به کلگیت و آژانس تبلیغاتی تایلندی سود فراوانی رساند.
بازگشت قطار اسباب بازی ولتا فروراما
هدف: سنجش بازار به واسطه شبکه های اجتماعی برای راه اندازی مجدد خط تولید اسباب بازی برای نسل جدید کودکان
نتیجه: تصمیم قاطع برای به راه اندازی مجدد پروژه
کمپانی برزیلی ولتا فروراما اسباب بازی قطاری را تهیه کرده بود که تولیدش از سال 1989 متوقف شده بود. کمپانی استرلا، صاحب امتیاز فروراما متوجه شد که گروه های اینترنتی برند های محبوب در حال رشد است و به این فکر افتاد که بسنجد اسباب بازی شان توانایی جذب نسل تازه ای از خریداران را دارد یا نه.
آنها مراسمی را برپا کردند که در فیس بوک، توییتر و رسانه های خبری سروصدا کرد و هزاران طرفدار مشتاق برای آنها به همراه داشت.
فیلم آن بیش از 600 هزار بار در یوتیوب دیده شد و سه بار در میان ترند های پرطرفدار توییتر در برزیل قرار گرفت. طرفداران فروراما برنامه ای چیدند که در آن قطار اسباب بازی 2 بیست کیلومتر در شهر تردد کند درحالی که تنها 110 متر ریل برای آن وجود داشت.
داوطلبان در چیدن ریل در طول خیابان ها و پارک ها مشارکت می کردند تا این قطار اسباب بازی سفری کامل و بدون قطع در طول مسیرش داشته باشد.
کمپانی آنقدر تحت تأثیر واکنش های مثبت قرار گرفت که تولید این اسباب بازی را مجددا آغاز کرد.
تبلیغات اتوبوسی باغ وحش کپنهاگ
هدف: حمایت از باغ وحش برای برنامه نمایشی ویژه اش بدون اتکا به تبلیغات گران قیمت در تلویزیون و رادیو
نتیجه: بازدید کنندگان باغ وحش بیش از 30درصد افزایش پیدا کردند
باغ وحش کپنهاگ قصد داشت برای نمایش خزندگان تازه اش تبلیغات کند و فروش بلیت هایش را بالا ببرد. دفتر تبلیغات باغ وحش ایده خلاقانه طراحی یک مار بوآ روی اتوبوس را -به شکلی که انگار وسیله نقلیه طعمه اوست و قصد خرد کردنش را دارد- پیش کشید.
تبلیغات روی اتوبوس ها و متروها این روزها کار آسانی است به ویژه که بسیاری از شهر ها به دنبال منابع درآمد تازه هستند و تبلیغی که بر بدنه یک اتوبوس باشد و همه شهر را سیر کند از چشم کسی پنهان نمی ماند.