کار کردن در آژانس های تبلیغاتی جذاب و چالش برانگیز است. برای بسیاری از کسانی که تازه شروع به کار کرده اند ورود به یک آژانس خود یک چالش ممکن است. راه های زیادی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید موانع را کنار بزنید و شغلی در آژانس های تبلیغاتی پیدا کنید.
به عنوان کارآموز وارد آژانس های تبلیغاتی شوید
آژانس های تبلیغاتی به کارآموزان به عنوان کارمندان بالفعل شان نگاه می کنند. بی شک اگر موقعیتی برای تان پیش آمد در یک آژانس تبلیغاتی مشغول به کار شوید.
کارآموزی به شما کمک می کند تا وارد یک محیط تبلیغاتی شوید و همچنین شما قادرید در حوزه هایی کار کنید که بدون این کارآموزی امکان کار در آنها را نداشتید. خودتان را نشان بدهید و بگذارید آژانس تبلیغاتی بداند شما مشتاقید چیزهای تازه بیاموزید تا بهترین استفاده را از دوره کارآموزی تان برده باشید.
تجربه ای که در دوره کارآموزی تان به دست می آورید بی نهایت ارزشمند است و می تواند برای شما زمینه ساز مقامی ثابت در آن آژانس شود.
شغل های کم اهمیت را از دست ندهید
خیلی لذتبخش است که وارد دفترتان که منظره زیبایی دارد بشوید، با آسایش روی صندلی چرمی تان ولو شوید و با مشتری های معتبر کار کنید. همان طور که می دانید در دنیای واقعی چنین چیزی امکان پذیر نیست.
بسیاری از افراد این صنعت کارنامه شان در شرکت های تبلیغاتی را با پذیرفتن هر شغلی در یک شرکت آغاز کرده اند و بعد با تلاش زمینه ساز ترفیع شان شده اند. از کارکردن در مقام هایی که احساس می کنید در شأن تان نیست هراسی نداشته باشید. وارد کار شوید و هرچه می توانید از محیط یاد بگیرید.
اگر نمی توانید در یک شرکت خاص پیشرفتی داشته باشید مشکلی نیست می توانید از تجربه شغلی تان در شرکتی دیگر استفاده کنید.
تبلیغات خودتان را خلق کنید
با spec ads کارتان را جلو ببرید. این اصطلاح به تبلیغاتی که تازه کارها برای نشان دادن استعداد خودشان می سازند اطلاق می شود. Spec ads دو نوع دارد: نوع اول می تواند تبلیغ اورجینال و خلاقانه خودتان باشد و نوع دوم بازآفرینی یک تبلیغ ساخته شده است.
شاید شما فکر کنید بهتر از یک شرکت تبلیغاتی معروف که در مجله محبوب تان تبلیغی ارائه کرده است همان تبلیغ را ارائه دهید. شما می توانید کاری کاملا ابداعی و خلاقانه برای برندی که وجود ندارد هم انجام دهید. هدف از spec ads نمایش خلاقیت فردی و نحوه حل کردن مشکلات توسط شماست.
از طریق رادیو و تلویزیون وارد عرصه شوید
بسیاری از شبکه های تلویزیونی و ایستگاه های رادیویی کارمندانی دارند که صرفا شغل شان نوشتن متون تبلیغاتی است. آنها همچنین برنامه های تبلیغاتی برای شبکه نیز تولید می کنند. این فرصت بسیار خوبی است برای شما تا وارد این تجارت شوید. از آنجا که بسیاری از شبکه های رادیویی و تلویزیونی دستمزد زیادی برای این مشاغل پرداخت نمی کنند این شغل فرصتی برای افراد با تجربه کم یا بی تجربه برای ورود به عرصه تبلیغات است.
به تحصیل در رشته ای مرتبط بپردازید
حتما نباید دانشجوی کالج باشید تا به دانشگاه بروید. اگر برای ورود به صنعت تبلیغات عزم تان جدی است می توانید چیز های زیادی از واحد های دانشگاهی بیاموزید و دانشگاه رفتن لزوما به این معنی نیست که باید وسایل تان را جمع کنید و به نزدیک ترین دانشگاه محل زندگی تان بروید. آموزش های اینترنتی برای شما فرصت یادگیری درباره تبلیغات و چگونگی ورود به این تجارت از دل خانه و در کمال آسایش را فراهم کرده است.
روابط، روابط، روابط
تبلیغات یکی از آن تجارت هایی است که در آن فقط دانسته های تان کافی نیست باید روابط هم داشته باشید. بعضی اوقات تنها تفاوت بین دو فرد جویای کار با استعداد، آشنایی یکی با کارمندان آژانس تبلیغات است. به دنبال موقعیت هایی برای دیدار با کسانی که در ناحیه شما در این صنعت فعال هستند باشید.
بسیاری از شهر ها باشگاه تبلیغات محلی دارند که در آنها ورک شاپ های حرفه ای، سمینارهای آموزشی و مراسم های ویژه برگزار می کنند. به اینجور جاها بروید و با افرادی ملاقات کنید که می توانند کارفرمای بعدی شما باشند.
بی نهایت پرشور باشید
آیا برای کار در این صنعت شور و شوق دارید؟ شور و شوق واقعی؟ آیا فرد سختکوشی هستید که به کارش متعهد است حتی اگر این تعهد به معنای کار کردن بیشتر از ساعت معمول کاری 9صبح تا 5 عصر باشد؟
اینها فقط تعدادی از سوالاتی هستند که اگر می خواهید وارد این صنعت شوید باید به آنها بیندیشید. اگر جواب تان« بله، البته» است آن موقع باید این شور و شوق را به کارفرمای تان نیز منتقل کنید. حتی در این روزگار که سروصدا و خودنمایی غالب است کارفرمایان با دیدن افرادی که پرشور و جدی هستند به هیجان می آیند.
آنها خودشان با این انرژی وارد تجارت شده اند و شور وحال شما برای شان یادآور آغاز کارشان است. بسیاری از افراد باسابقه توسط جوان هایی کم سابقه ولی پرشور از کار برکنار می شوند. در صنعت تبلیغات شخصیت تان از آنچه فکر می کنید مهم تر است.
خودتان را به افراد کلیدی این کسب و کار بشناسانید
اگر به دنبال شغلی در بخش های خلاقانه این صنعت هستید باید نامه یا ایمیلی به creative director یک آژانس تبلیغاتی بفرستید. خودتان را با لحنی دوستانه و حرفه ای معرفی کنید و اطلاعات شخصی کوتاهی از خود بدهید. حتما نامه را به creative director در یک آژانس تبلیغاتی بفرستید نه شخص دیگری.
شما باید با این فرد مانند یک دوست برخورد کنید. او را به اسم خطاب کنید و در املای اسمش دقت به خرج دهید. می توانید در هفته های بعدی نامه دیگری بفرستید یا با creative director تماس بگیرید. فقط در تماس گرفتن زیاده روی نکنید. توقع پاسخ سریع نداشته باشید.همه در یک آژانس تبلیغاتی درگیر خواهند بود به ویژه افرادی که مقام مدیریت دارند و همزمان روی چند پروژه مشغول به کارند.
فروشندگی را تجربه کنید
تفاوت بزرگی بین فروشندگی و کار در شرکت های تبلیغاتی وجود دارد اما مثلا کار در یک فروشگاه ماشین می تواند شما را از بی تجربگی در بیاورد و درس هایی برای تان داشته باشد. تجربه فروشنده بودن هم راه خوبی برای ملاقات با افراد مختلف، ارتقا دادن مهارت های تان در فروش و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت تان است.
آزادانه کار تبلیغات را دنبال کنید
اگر به فعالیت به عنوان نویسنده متون تبلیغاتی یا طراح گرافیک علاقه مند هستید می توانید کار آزادانه را برای ورود به این صنعت تجربه کنید. کمپینی برای تبلیغ کردن خودتان درست کنید و در مرحله شکار شغل به سراغ کسب و کارهای کوچک و حتی آژانس های تبلیغاتی بروید.
شما باید نمونه کارهای آنلاین داشته باشید و خودتان را در اینترنت مطرح کنید.
تصمیم بگیرید چه شاخه ای را در تبلیغات می خواهید دنبال کنید.
آژانس های تبلیغاتی باید مشتریان را به خود جذب و آنها در بلند مدت حفظ کنند. یک برنامه تبلیغاتی بریزند و با ایده های خلاقانه آن را به پیش ببرند. سه مورد زیر بخش های مختلف یک آژانس تبلیغاتی است:
- دپارتمان تولید مسئول پیدا کردن ایده های خلاقانه، به تصویر کشیدن آنها و تولید تبلیغات است. آژانس های تبلیغاتی معمولا کارگردانان هنری را برای طراحی ایده ها، نویسنده های متون تبلیغاتی را برای نوشتن یک شعار تبلیغاتی خوب و کامل و creative director را برای ترکیب دو کار قبلی باهم و تبدیل آن به یک تبلیغ مناسب برای موکل استخدام می کنند.
این بخش از بازار تبلیغات معمولا هنرمندان، نویسنده ها و سایر شغل هایی راکه نیازمند خلاقیت هستند جذب می کنند.
دپارتمان برنامه ریزی اطلاعات حیاتی را به دپارتمان خلاقانه می دهد. آنها از اطلاعاتی که یک مشتری به آنها داده استفاده می کنند تا بفهمند چه کسی، چه زمانی، در چه جایی، چرا و چگونه این تبلیغ باید برایش تهیه شود. این بخش از تجارت ترکیبی از خلاقیت و تحلیل بازار است.
- دپارتمان حسابداری وظیفه جذب و ارتباط با مشتریان را دارد.
آنها به عنوان رابط بین سایر بخش های یک آژانس تبلیغاتی و نماینده های مشتریان عمل می کنند. آنها مسئول راضی نگه داشتن مشتریان و پیدا کردن مشتری جدید برای تضمین ثبات مالی شرکت هستند.