شنبه, ۲۳ فروردین(۱) ۱۴۰۴ / Sat, 12 Apr(4) 2025 /
           
فرصت امروز

بازاریابی شهری و شهرداری ها

8 سال پیش ( 1395/12/11 )
پدیدآورنده : سجاد رحیمی مدیسه  

دغدغه مردم هر شهر، توسعه متوازن زیرساخت ها و زندگی بهتر است و این توسعه از وظایف مستقیم شهرداری هاست. در دوره ای که کیفیت خدمات در افزایش رضایت شهروندی نقش بسیار کلیدی و حیاتی دارد، این سوال نزد مدیران و کارشناسان شهری به وجود می آید که برای آینده بهتر چه کارهایی باید بکنیم؟

پاسخ، یک عبارت ساده اما بااهمیت و دارای لایه های گوناگون است: مدیریت بازاریابی و فروش.

مدیریت بازاریابی و فروش هم اکنون در برخی شهرداری های کشور در معاونت های مختلف، راه اندازی شده است اما این راه اندازی ها به صورت صحیح بهینه نشده و در نتیجه شاهد افزایش هزینه های شهرداری ها هستیم. منظور از بهینه سازی الگوبرداری صرف از شهرداری ها در اروپا و آمریکا نیست، بلکه تحلیل فرآیندها و ایجاد و حذف متدهای اضافه یا بی اثر در برنامه ریزی و اجرای کلیه امور شهری است.

چندی پیش که با یکی از شهرداری های کشور جلسه ای داشتیم، متوجه سه موضوع بسیار بااهمیت شدم:

1- ضعف مالی مجموعه برای توسعه فعالیت ها

2- توان مالی پایین مردم شهر برای پرداخت مالیات ها

3- عدم توجه به پتانسیل های درآمدزایی شهر به شکل مؤثر.

بازاریابی شهری تنها و به صرف خواندن این مقاله مفید واقع نخواهد شد، بلکه کمک حرفه ای و تخصصی از صاحب نظران و متخصصان در این حوزه تکمیل کننده این موضوع برای توسعه شهرهاست. به عبارت بهتر مدیریت واحد شهری در شهرداری با جذب سرمایه به نقطه اوج خود در اجرا می رسد و فاکتورهایی نظیر رتبه بندی عوامل، برآورد نیازهای شهروندان، دسته بندی نیازها، بهره گیری از توانمندی ها و پتانسیل های شهری، توسعه ظرفیت های درآمدی برای شهروندان، توریسم و گردشگری و. . . در این مدیریت محقق می شود و به کمک شهردار و شورای شهر می آید.

متأسفانه در ایران بسیاری از مدیران در عمده شهرداری ها، بیش از آنکه به مفهوم تخصصی بازاریابی و فروش بپردازند، به ظاهر و امکانات بصری شهر می پردازند که البته در جای خود بسیار عالی است، اما پرسشی که در اینجا مطرح می شود آن است که درآمدزایی و مولد بودن بنگاهی به اسم شهرداری در کجا محقق می شود؟ آیا به  اصطلاح عموم «دست  بگیر» شهرداری تنها در مالیات و عوارض برای مردم است؟

راه حل توسعه شهری با به کارگیری مدیریت بازاریابی و فروش شهری، تنها با شناسایی متخصصان حقیقی در این امر ممکن است. در مثال شهرداری بالا، این برنامه ریزی را پیاده سازی کردیم و در حال اجرای پروژه هستیم:

1- ارائه پروپوزال مبتنی بر ارزش های پایدار برای شهروندان

2- بخش بندی و تحلیل فرصت ها و آسیب های شهر در بخش های مختلف به ویژه اقتصادی

3- ارائه برنامه برای تحلیل رقابتی و آنالیز نقطه به نقطه تمامی فرآیندها.

پس بازاریابی شهری متأثر از تلفیق تخصصی تجربه های گوناگون فروش، برندینگ، بازاریابی، تبلیغات و ارتباطات است. مهم ترین مسئله برای مخاطب، تصویر شهری نیست، بلکه ارزشی است که شهرداری به وی ارائه می کند.

به عنوان نمونه برخی شهرداری ها رویکرد فرهنگ محوری را به عنوان ارزش کلیدی در فرآیندهای خود تعریف می کنند، اما این موضوع به این معنا نیست که تمامی شهرداری ها با این رویکرد به بهترین نتایج دست پیدا می کنند و حتی ممکن است اقتصاد یک شهرداری با انتخاب رویکرد نادرست به خطر بیفتد.

به عنوان یک شهردار از چه ابزارها و افرادی کمک بگیریم؟

باید از ابزارهای روز ارتباطی و تخصصی با کمک مشاوران و صاحب نظران استفاده کرد تا فرآیندها صحیح تعریف شوند. به عنوان نمونه تنها یکی از ابزارهای تخصصی، بهره گیری از نوآوری باز است؛ نوآوری باز تأکید می کند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محل های خاص نیست، بلکه نوآوری را می توان در همه افراد و در همه محل ها و همه موضوعات جست وجو کرد.این پارادایم بر همه گیری و اجتماعی شدن نوآوری تأکید بسیاری دارد.

مشاور، مدرس و تحلیلگر کسب‌ و‌ کار

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/t3rb7w86
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5تعمیر اینورترکناف سقف کناف سقف کاذبخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگ
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه