صنعت تولید کفش جزو صنایعی است که محصولات ایرانی می توانند از نظر کیفی (به علت چرم مرغوب ایرانی) با برندهای مطرح دنیا رقابت کنند. این نوشته را به بهانه فعالیت مجدد کفش ملی نوشتم. شاید مدیران این مجموعه ارزشمند کشور آن را بخوانند و از فاجعه دوباره جلوگیری کنند.
چگونه می خواهیم این فیل دوست داشتنی دوران گذشته را بیدار کنیم؟ با طراحی؟
قطعا بودن طرح های زیبا در کفش می تواند کمک کننده یک برند باشد ولی در پر کردن قفسه فروشگاه ها و نه در ترغیب مخاطبان به خرید. یادمان باشد محصول دلیل خریدن نیست، برند است که مردم را به خرید ترغیب می کند (نخستین قانون بازاریابی).
باور ندارید؟! برند کراکس دمپایی ساحلی تولید می کند. آنها با تولید دمپایی های زشت شروع کردند و در مدت یک سال با فروشی معادل یک میلیارد دلار روبه رو شدند و به تولید کفش های زیبا پرداختند.
فاجعه شروع شد؛ طی دو سال فروش کراکس به 450 میلیون دلار کاهش یافت! مدیران تصمیم مهم، دردناک و درستی گرفتند. آنها تولید کفش های زیبا را کنار گذاشتند. این تصمیم باعث شد فروش شرکت طی یک سال به 800 میلیون دلار برسد. چرا؟ چون همان زشتی وجه تمایز کراکس و دلیل فروش کفش هایش بود.
البته منظور این نیست که کفش ملی باید کفش زشت تولید کند، منظور این است که کفش ملی اگر مانند مابقی تولیدکنندگان کفش با برندهای مطرح شود دیگر شانسی برای موفقیت ندارد.
فیل کفش ملی با متمایز شدن بیدار می شود.
با ایجاد فروشگاهای آنلاین؟ البته اینترنت به عنوان یک راه بسیار قوی فروش است ولی قانون اول برندسازی اینترنتی می گوید اینترنت یا رسانه است یا محل کسب و کار ولی نمی تواند هردو باشد.
باور ندارید؟! بزرگ ترین فروشنده آنلاین کفش برند زاپوس است و نه هیچ یک از تولیدکنندگان مطرح کفش دنیا.
آیا کفش ملی می خواهد با تکمیل سبد محصول و تلاش برای ترغیب مشتریان به خرید 50درصد مایحتاج خود از برند ملی به این هدف برسد؟ این دیدگاه تیر خلاصی است بر پیکره برند کفش ملی.
در دنیای امروز که برای هر محصول صدها نمونه داخلی و خارجی وجود دارد تخصصی شدن تنها راه نجات برند کفش ملی است، نه همه چیز داشتن برای همه کس!
تولید 60 مدل کفش ورزشی، 64 مدل کفش زنانه، 108 مدل کفش مردانه، 16مدل کفش بچگانه و شش مدل لوازم جانبی باعث عمومی بودن می شود! محصولات از 2500 تومان شروع می شود تا 300هزار تومان. کافی نیست که یک برند از تخصصی بودن فاصله بگیرد! که می خواهیم لباس و دیگر مایحتاج را هم زیرمجموعه این برند قرار دهیم.
تله همه چیز بودن برای همه افراد راهی جز نابودی ندارد
تولید کفش های لاکچری با برندهای مطرح دنیا: راهی که خودروسازی ما رفت و به نابودی نزدیک شد. قطعا همکاری با تولیدکنندگان و برندهای مطرح دنیا می تواند به برند کفش ملی کمک کند ولی به شرط آنکه بتوانیم برندی مطرح برای کشور خلق کنیم و نه فقط تولید کننده برند آنها باشیم.
کلام آخر
تنها راه نجات کفش ملی در معنی دادن به این برند نزد ایرانیان است و این کار تنها از راه تخصصی شدن به دست می آید و نه غیر از این.
تمام حقوق این نوشته برای مولف محفوظ است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد
مشاور متمرکز