می توان با اطمینان گفت که اینباکس اکثر مشتریان پر از پیام های تبلیغاتی با موضوعات وسوسه کننده و ایمیل های مختلف است. روزانه بیش از 114 میلیارد ایمیل میان افراد مختلف رد و بدل می شود و به همین دلیل، بازاریابی ایمیلی یکی از کانال های برتر ارتباطی برای یک کسب و کار به شمار می شود.
اما سؤالی که مطرح می شود این است که یک سیگنال چگونه باید خودش را از نویزها جدا بسازد؟ در ادامه به بررسی 7 استراتژی مختلف از بازاریابی ایمیلی خواهیم پرداخت که به واسطه آنها می توانید خودتان را از سر و صداهای دیگران جدا کنید و مطمئن شوید که بر روی ایمیلتان کلیک خواهند کرد، با ما همراه باشید:
1- بدون استفاده از نام گیرنده ایمیل را شخصی سازی کنید
دیگر نیازی نیست که در ایمیل هایتان از ]نام گیرنده[ عزیز استفاده کنید. سلام و احوال پرسی های شخصی سازی شده در ایمیل آنطور که به نظر می رسد مؤثر نیستند. در واقع، براساس پژوهش های صورت گرفته توسط مدرسه کسب و کار Temple’s Fox، این نوع شخصی سازی می تواند مضر باشد و تأثیر منفی هم بگذارد.
یکی از عناصر مهم در بازاریابی ایمیلی رابطه میان شما و افراد است. آیا فرد گیرنده به شما اعتماد دارد؟ آیا او شما را می شناسد؟ زمانی که عمل شخصی سازی زودتر از موعد اتفاق می افتد، باعث می شود که مشتری حس ناخوشایندی به آن ایمیل داشته باشد. در زندگی واقعی با گذر زمان می توان به صمیمیت و نزدیکی دست یافت و به نظر می رسد که این امر در رابطه با ایمیل هم صادق باشد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی و نکاتی برای موفقیت کمپین ها
این صمیمیت تقلبی باعث می شود که بسیاری از مشترک هایتان از خواندن آن ایمیل خودداری کنند، اما این به این معنا نیست که تمام حالت های شخصی سازی تأثیر منفی دارند و نباید از آنها استفاده کرد. به طور دقیق تر، نوع خاصی از شخصی سازی وجود دارد که می تواند بسیار مؤثر واقع شود: ارسال ایمیل هایی که به شخصیت و سلیقه فرد توجه ویژه ای دارند. پژوهش ها نشان داده است که اگر عمل شخصی سازی در بازاریابی ایمیلی به گونه ای باشد که مشتریان با توجه به خریدهای قبلی خود به محصولات جدید معرفی شوند، 98درصد آنها واکنشی مثبت خواهند داشت و احتمال زیادی وجود دارد که آن محصول را خریداری کنند.
نکته ای که باید به آن توجه شود این است که اگر می خواهید در بازاریابی ایمیلی از عنصر شخصی سازی استفاده کنید، مطمئن شوید که به شکلی درست و معنادار این کار را انجام می دهید. قرار دادن نام گیرنده در ابتدای ایمیل دانش چندانی نمی خواهد، اما ارسال ایمیلی که با توجه به تاریخچه خرید و نیازهای مشتری باشد نشان دهنده این است که به مشتریان خود اهمیت می دهید.
2- کوتاهی و بلندی عنوان ایمیل
زمانی که بحث عنوان ایمیل مطرح می شود، تنها کافی است که از یک چیز دوری کنید: عنوانی با 60 الی 70 کاراکتر. بازاریاب ها این بازه را نقطه مرگ عنوان می نامند. در پژوهش انجام شده توسط Adestra، بیش از 900 میلیون ایمیل بررسی شدند که ایمیل هایی با عنوانی به طول 60 الی 70 کاراکتر هیچگونه افزایش در عدد بازدید یا کلیک مشاهده نکردند.
اما ایمیل هایی که عنوانی با طول بیش از 70 کاراکتر داشتند نشان دادند که می تواند افراد بیشتری را وادار به کلیک کردن و مشاهده محتوای خود کنند و ایمیل هایی که عنوانی با کمتر از 49 کاراکتر داشتند هم توانستند آمار خوبی کسب کنند. در واقع، براساس پژوهش Adestra، 58درصد ایمیل هایی که عنوانشان کمتر از 10 کاراکتر بود توسط گیرندگان باز شدند. به عنوان مثال اوباما توانست با عناوینی مانند Hey و Wow افراد زیادی را به باز کردن ایمیل ارسالی اش ترغیب کند.
پس سؤالی که مطرح می شود این است: آیا می خواهید تعداد کلیک هایی که بر روی ایمیلتان می شود (پاسخ) را افزایش دهید یا تعداد باز شدن (آگاهی) آنها؟ برای افزایش کلیک ها به سراغ عناوین بلند و برای افزایش باز شدن به سراغ عناوین کوتاه بروید. در هر صورت، یکی از استراتژی هایی بازاریابی ایمیلی این است که با کاهش یا افزایش کاراکترهای عنوان ایمیل از محدوده 60 الی 70 کاراکتر خارج شوید.
3- ساعت 20:00 الی نیمه شب بهترین زمان ارسال ایمیل است
با وجود اینکه بسیاری از ایمیل ها در ساعات اداری نوشته می شوند، بهترین زمان ارسال آنها در بازه 9 الی 17 نیست. یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی ایمیلی این است که ایمیلتان را شب ارسال کنید.
نمودار بالا نشان می دهد که بیشترین میزان باز شدن ایمیل از ساعت 20 الی نیمه شب رخ می دهد. این بازه نه تنها بیشترین تعداد باز شدن را داراست، بلکه از لحاظ تعداد کلیک و فروش هم نسبت به سایر بازه ها برتری دارد. نمودار بالا نشان می دهد که کمترین استفاده از ایمیل هم در این ساعات اتفاق می افتد که این عامل می تواند باعث شود بازاریابی ایمیلی شبانه شما بهتر از سایر رقیبان نتیجه بدهد.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی؛ خطرات و فرصت ها
زمان بازاریابی ایمیلی دیگران هم می تواند تأثیرگذار باشد. اگر ایمیل خود را در ساعاتی ارسال کنید که بازاریاب های کمتری از آن ساعات استفاده می کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که ایمیل شما مورد توجه واقع شود، اما با این حال زمان بازاریابی ایمیلی مناسب به نیازهای مشتریانتان بستگی خواهد داشت. با آزمون و تکرار می توانید بفهمید که چه چیزی باعث می شود مشتریان شما ایمیل را باز کنند و در چه ساعاتی این کار را انجام می دهند.
4- بهترین محتوا، محتوای رایگان است
مصرف کنندگان عاشق یک وعده ناهار رایگان یا یک قالب رایگان هستند.
در یک بررسی صورتگرفته بر روی 6300 مشترک ایمیل، انواع مختلف محتوا مورد آزمایش قرار گرفت تا مواردی که بیشتر از بقیه باعث باز شدن و کلیک شدن بر روی ایمیل می شوند مشخص شوند. نتیجه بررسی نشان داد که الگوها و ابزارها بیشتر از سایر محتواها توانستند خواننده ها را جذب کنند.
بسیاری از مشتریان به دنبال این هستند که چیزی به دست بیاورند. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که قالب ها و ابزارها بیشتر از کتاب های الکترونیکی، گفتوگوهای تخصصی، بازی های فکری و حتی آلبوم های تصویری مخاطب دارند. شما می توانید این مورد را در لیست مشترکان خودتان نیز امتحان کنید، اما نتیجه این پژوهش می تواند نقطه شروع خوبی باشد.
5- 47 درصد ایمیل ها از طریق موبایل خوانده می شوند
اگر بازاریابی ایمیلی شما به طور ماهانه به 100 میلیون تومان فروش منجر می شود، حاضرید که 47 میلیون تومان آن را به دلیل اینکه ایمیلتان به درستی روی موبایل نمایش داده نمی شود، از دست بدهید؟
ایمیل هایتان را طوری طراحی کنید که بر روی هر پلتفرمی به خوبی نمایش داده شود. برای طراحی مناسب موبایل به این چند نکته توجه کنید:
ایمیل هایتان را در قالب یک ستون تنظیم کنید.
سایز فونت متن را افزایش دهید تا به خوبی قابل خواندن باشد.
از قواعد طراحی iOS پیروی کنید.
دکمه و یا لینک هدف را در موقعیتی قرار دهید که دیده شود و بتوان بر روی آن ضربه زد.
اصول ارگونومیک را در نظر بگیرید. بسیاری از کاربران با انگشت شست شان با موبایل کار می کنند. پس بهتر است که دکمه ها و لینک ها را در مرکز صفحه قرار دهید.
6- بازاریابی ایمیلی همچنان بهتر از فیسبوک و توییتر است
با توجه به پژوهشی که توسط SocialTwist در یک بازه 18 ماهه و بر روی 119 کمپین تبلیغاتی انجام شد، بازاریابی ایمیلی توانست به شکل قابل توجهی مشتریان بیشتری از فیسبوک و توییتر به دست بیاورد.
در کمپین هایی که مورد بررسی قرار گرفتند، 300 هزار مشتری جدید حاصل شد که 51درصد آنها از طریق ایمیل، 27درصد از طریق توییتر و 22درصد هم از طریق فیسبوک به دست آمدند. ایمیل تقریبا دو برابر هر کدام از شبکه های اجتماعی توانست مؤثر واقع شود.
مطلب مرتبط: بازاریابی ایمیلی با بهترین نرم افزارهای موجود / بازاریابی ایمیل محور هنوز نفس می کشد
7- در روزهای آخر هفته ایمیل ارسال کنید
با وجود اینکه شاید به اندازه بازه 20 تا نیمه شب مؤثر نباشد، اما دو روز آخر هفته هم می تواند به بیشتر دیده شدن ایمیل شما کمک کند.
حجم ایمیل های ارسالی در آخر هفته کمتر از سایر روزها است که باعث می شود بیشتر به ایمیل ها توجه شود. شاید میزان کلیک کردن، باز کردن و نرخ فروش در روزهای آخر تفاوت چندانی با سایر روزها نداشته باشد، اما در بازاریابی ایمیلی هر میزان کوچکی هم تأثیرگذار است.
با این حال، باز هم همه چیز بستگی به آزمون و خطا و تجربه ای که از مشتریان خود کسب می کنید دارد. این احتمال وجود دارد که نتایج متفاوتی از آنچه که در این متن ذکر شده تجربه کنید. بهترین استراتژی های بازاریابی ایمیلی شما چیست؟ با ما در میان بگذارید.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز