سال 2021 به ماه های آخر خود نزدیک می شود و معرفی برترین ها توسط افراد مختلف شروع شده است. در این راستا ارزشمندترین اقدام برای هر فرد، مطالعه کتاب است. با این حال تعداد گزینه های موجود بیش از حد متنوع بوده و عملا فرصت کافی برای مطالعه تمامی آنها وجود ندارد. به همین خاطر معرفی بهترین های هر سال، اقدامی بسیار مهم خواهد بود. درواقع اولویت اول شما باید مطالعه بهترین ها باشد. در این راستا شش کتابی را معرفی خواهیم کرد که باعث خواهد شد تا بتوانید پس از طی کردن تعطیلات سال نو، به بهترین شکل رقبای خود را کنار زده و جایگاه خود را در بازار، بهبود ببخشید.
1-ایجاد علاقه به استراتژی های تجاری
به قلم: کریس پتر، فرانک دیانا
این کتاب که جزو پرفروش ترین های سال 2021 نیز بوده است به جای آنکه اقدام به معرفی بهترین استراتژی ها نماید، در تلاش است تا دیدگاه شما را نسبت به این حوزه تغییر دهد. درواقع برای ایجاد تحول در کسب و کار خود نیاز است تا بازنگری داشته باشید. در این زمینه نویسندگان عقیده دارند که تا زمانی که بازنگری و شناخت درست صورت نگیرد، استفاده از استراتژی بی معنا است و این دو مورد تعیین کننده بهترین استراتژی خواهد بود. شیوه کار این کتاب حالتی داستان گونه دارد که در سه مرحله، تمامی اطلاعات موردنیاز درباره استراتژی ها را بیان می کند. در فصل آخر نیز راهنمای عملی وجود دارد که بتوانید به بهترین شکل از اطلاعات تئوری به دست آمده، در عمل استفاده کنید.
مطلب مرتبط: جدیدترین کتاب های حوزه تجارت
2-پنج حرکت بعدی شما
به قلم: پاتریک بت دیوید
آقای دیوید از جمله مدیران بسیار موفق حال حاضر محسوب می شود که در سه شرکت به طور همزمان فعالیت دارد. وی در شبکه های اجتماعی نیز حضور فعال داشته و کانال یوتیوب او، بیش از 100هزار بازدیدکننده دارد. وی در کتاب خود این نظریه را مطرح می کند که برای موفقیت نیاز است که به بازی شطرنج توجه داشته باشیم. درواقع یک بازیکن حرفه ای، برای پنج حرکت بعدی خود برنامه ریزی دارد. این امر باعث می شود تا به بهترین شکل بتوانند مسیر را ادامه دهند. در حوزه کسب و کار اکثر مدیران تنها اقدام بعدی خود را مورد توجه قرار می دهند و این امر باعث می شود تا در یک راستا، گام برندارند و هیچ چیز تحت کنترل نباشد. این موضوع اگرچه در ظاهر گیج کننده محسوب می شود، با این حال نویسنده در این کتاب با ذکر مثال های متعدد، به خوبی مطلب را بیان کرده و نباید نگرانی ای را داشته باشید. درواقع اگر خواهان تغییر در عملکرد و نتایج خود هستید، این کتاب گزینه ای بسیار خوب محسوب می شود.
3-استراتژی اقیانوس آبی
به قلم: رنه مابورگنه و چان کیم
اگرچه استراتژی اقیانوس آبی نخستین بار در سال 1994 مطرح شده و طرحی جدید محسوب نمی شود با این حال هنوز هم درصد بالایی از برندها خصوصا در سال های اخیر از این استراتژی فوق العاده کاربردی غافل بوده و به نظر می رسد که در نحوه انجام آن، مشکلات زیادی وجود دارد. درواقع در استراتژی اقیانوس آبی شما باید به دنبال نیازهایی باشید که هنوز برطرف نشده و یا به بهترین شکل به آنها پرداخته نشده است. در این کتاب با ذکر مثال های متعدد، سعی شده است تا صفر تا صد اقدامات برای حضور در این زمینه، تشریح شود. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بسیاری از استراتژی ها، کاربرد عمومی ندارند. با این حال در رابطه با اقیانوس آبی، این موضوع کاملا متفاوت است.
4-معضل نوآوران
به قلم: کلیتون کریستنسن
در این کتاب یک ایده بسیار عجیب مطرح می شود. درواقع به عقیده نویسنده، سازمان های بزرگ به این خاطر که همه چیز را درست انجام می دهند، شکست خواهند خورد. نکته جالب این است که این کتاب، پیشنهاد شماره یک استیو جابز است و وی تلاش کرده است تا شرکت خود را همواره براساس اصل های این کتاب مدیریت نماید. این کتاب در دو فصل کلی نگارش شده که در ابتدا دلایل شکست مطرح می شود و در فصل دوم، راهکارها بیان می شود.
5-شیوه کار یک ذهن نوآور
به قلم: پیتر بی نیکل
همواره این جمله را شنیده ایم که رهبری با مدیریت تفاوت بسیاری را دارد. درواقع هر مدیری که خواهان رشد است، باید به دنبال رسیدن به سطح یک رهبر در تیم کاری خود باشد. با این حال در جهان امروز با توجه به رشد تکنولوژی، شیوه این امر تغییراتی را پیدا کرده که در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تا اقدامات ضروری را به خوبی تشریح نماید. نکته جالب این است که در این کتاب، راهکارهای سریع نیز بیان می شود تا برندهایی که دچار بحران هستند، سریعا بتوانند از وقوع اتفاقات بدتر جلوگیری نمایند.
مطلب مرتبط: بررسی 13 کتاب جدید تجاری
6-بازاریابی شبکه های اجتماعی
به قلم: مایکل برن
امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی، مهمترین اقدام بازاریابی محسوب می شود. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این حوزه، هر سال با تغییرات بسیاری همراه می شود و در دو سال اخیر به خاطر شیوع جهانی ویروس کرونا، شدت این تغییرات به مراتب بیشتر شده است. به همین خاطر نویسنده تلاش کرده است تا در کتاب خود، تا حدامکان تمامی شبکه های اجتماعی مطرح در کنار استراتژی های مهم، ترندها، آمارها، توصیه ها و استراتژی ها را گردآوری نماید. نتیجه این تلاش، به دست آمدن کتابی است که می توان در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی، یک مرجع مطمئن به حساب آورد.