اگرچه استخدام مجازی سیاست تعداد محدودی از شرکت ها محسوب می شد، با این حال شرایط حال حاضر که ویروس کرونا تمام جهان را درگیر خود کرده، باعث توجه همگانی به آن شده است. به علت جدیدبودن آن برای بسیاری از افراد، ضروری است تا در این رابطه بیشتر صحبت شود. یکی از نکاتی که شانس موفقیت شما را در این رابطه افزایش خواهد داد، توجه به زبان بدن است. درواقع حرکات شما خود میتواند معانی مختلفی داشته باشد. به همین خاطر ضروری است تا به آن توجه داشته باشید. در این رابطه نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای را منتشر کرده است که برطبق آن تنها 65درصد ارتباطات به صورت غیرکلامی انجام می شود. با توجه به این امر که مصاحبه مجازی، در اصل یک تماس تصویری است، در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که تاثیر مثبتی را در فرد مصاحبه کننده به همراه دارد.
1-به خودتان نگاه نکنید
شما باید قبل از شروع مصاحبه، نسبت به آراستهبودن و در دسترس بودن لوازم موردنیاز خود اطمینان داشته باشید. درواقع این امر که در هنگام مصاحبه خودتان را از صفحه مشاهده کنید، باعث خواهد شد تا ارتباط چشمی لازم شکل نگرفته و فرد مصاحبهکننده رفتار شما را نوعی توهین به خود تلقی کند. در این رابطه توصیه می شود که تنها به دوربین نگاه کنید، با این حال در این رابطه راحت باشید. درواقع برخی از افراد ارتباط چشمی را با نگاه خیره اشتباه میگیرند. این امر عملا نتایج عکس را به همراه خواهد داشت. درواقع این امر طبیعی است که در هنگام صحبت کردن، به صورت ناخودآگاه به اطراف خود نگاهی بیندازید، با این حال در هنگام صحبت فرد طرف مقابل خود، الزامی است که تنها به دوربین نگاه کنید. این امر توجه به صحبت ها را نشان خواهد داد.
مطلب مرتبط: چگونه به بهترین نحو از زبان بدن تان استفاده کنید؟
2-به نحوه نشستن خود توجه کنید
شما باید یک فرم نشستن خوب و راحتی را رعایت کنید. در این رابطه بیش از حد سفت و یا شل نشستن، امری بسیار بد خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که مصاحبه ها معمولا به نیم ساعت زمان نیاز خواهد داشت. به همین خاطر اگر از همان ابتدا سخت ترین حالت را رعایت کنید، بدون شک بسیار زود خسته خواهید شد. همچنین ضروری است تا در کنار خود یک بطری آب را قرار دهید تا نشستن تا در صورت طولانی شدن روند مصاحبه، مشکلی برای شما به وجود نیاید. به عنوان یک توصیه، بهتر است که از تمامی افراد خانه بخواهید که برای مدتی شما را تنها گذاشته و تحت هیچ شرایطی صدا تولید نکرده و وارد اتاق نشوند. این موضوع به سادگی می تواند تمرکز شما را نابود کرده و استرسی غیرقابل تحمل را ایجاد کند.
3-فاصله خوبی با دوربین داشته باشید
بیش از حد دور و یا نزدیک بودن تصویر بدی را از شما نشان خواهد داد. در این رابطه لازم است قانون یک دست را رعایت کنید. برطبق این قانون، حداقل فاصله شما با وبکم باید به اندازه دست خودتان باشد. همچنین برای اطمینان از تاریک نبودن تصویر خود، توصیه می شود که از نور چراغ مطالعه استفاده کنید. در نهایت استفاده از هندزفری باعث می شود تا کیفیت صدا نیز مناسب باشد. در کنار تمامی این مسائل، لازم است تا نسبت به سرعت مناسب اینترنت و کیفیت وب کم خود اطمینان لازم را به دست آورید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که از رفتارهای مصنوعی خودداری کنید. برای مثال طبیعی است که افراد در هنگام صحبت کردن، کمی از دستان خود نیز استفاده کنند، با این حال در این رابطه بهتر است که حرکات بیش از حد سریع و زیادی را نداشته باشید. این امر کیفیت تصویر را نابود خواهد کرد.
4-حرکات خود را کنترل کنید
همانطور که در بخش گذشته نیز عنوان شد، حرکات بیش از حد سریع و به تعداد زیاد، کیفیت تصویر ارسالی را از بین میبرد، با این حال دلیل ممنوعیت این امر تنها موضوع ذکرشده نبوده و چنین اقدامی می تواند نگرانی و عدم اطمینان شما را نشان دهد که یکی از نشانه های افراد در هنگام دروغ گفتن محسوب می شود. درواقع اگر شما نسبت به شایستگی خود برای یک شغل اطمینان دارید، دیگر دلیلی برای نگرانی وجود نخواهد داشت. به همین خاطر با نشان دادن آرامش خود، فرد مصاحبهکننده را کاملا تحت تاثیر خود قرار دهید.
5-لبخند را فراموش نکنید
تصور غلط بسیاری از افراد در رابطه با لبخندزدن در هنگام مصاحبه این است که از همان ابتدا تا تمام شدن مصاحبه باید بدون توقف لبخند زد. این مسئله ابدا جلوه جالبی را نداشته و شما باید بدانید که در چه شرایطی لازم است تا یک لبخند کوچک را داشته باشید. درواقع فضای مصاحبه در هر شرایطی کاملا رسمی بوده و نباید با اقدامات غیرحرفه ای، جو لازم را از بین ببرید.
مطلب مرتبط: رابطه موفقیت در کسب و کار و ارتباط آن با زبان بدن
برای مثال لبخندزدن بالافاصله بعد از اتمام یک سوال، این معنا را منتقل خواهد کرد که شما از روند این مصاحبه رضایت داشته و سوالات برای شما جذاب محسوب می شوند. این امر بدون شک تاثیر خوبی را بر روی فرد مصاحبهکننده به همراه دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که یکی از معیارهای مهم استخدامی، رفتار خوب و دوستانه افراد محسوب می شود. درواقع برای ایجاد یک تیم، اصل اول این است که فرد بتواند با سایرین رفتار خوبی داشته باشد.
در نهایت بهتر است تا چند نمونه ویدئو مشابه را مورد توجه قرار دهید تا متوجه بسیاری از نکات دیگر شده و شانس موفقیت خود را در این رابطه افزایش دهید. همچنین تمرین کردن نیز از دیگر موارد مهم محسوب می شود.