مدیریت کسب و کار تجربه زمانگیر و چالش برانگیزی است. بسیاری از کارآفرینان در این مسیر با مشکلات بسیار زیادی مانند کمبود زمان، بودجه اندک و ناتوانی برای تحقق اهداف شان مواجه می شوند. مدیریت کسب و کار و فعالیت به عنوان کارآفرین بدون به روز رسانی و سرمایه گذاری مداوم در بخش های موردنیاز غیرممکن است. برخی از کسب و کارها در طول سال های متمادی کمترین تغییری در شیوه فعالیت شان ایجاد نمی کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای آنها به همراه خواهد داشت. وقتی نحوه فعالیت یک برند بدون تغییر باقی بماند، انگیزه مشتریان برای تعامل با آن برند به تدریج کاهش خواهد یافت.
امروزه کارآفرینان برای موفقیت در حوزه کسب و کار باید گاهی دست به اتخاذ تصمیم های دشوار بزنند. سرمایه گذاری در بخش های اساسی همیشه جزئی از تصمیم های سخت بوده است. بسیاری از برندها انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در بخش های موردنیاز کسب و کارشان را ندارند. شاید امسال غلبه بر تردیدها برای سرمایه گذاری در حوزه های موردنیاز کسب و کار گزینه برنده شما باشد. در همین راستا برخی از حوزه های نیازمند سرمایه گذاری در کسب و کارها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1. امنیت کسب و کار
بحث امنیت کسب و کار فراتر از بحثه ای مربوط به حراست از فروشگاه یا دفتر کار است. امروزه اغلب سرقت ها به شیوه های الکترونیکی صورت می گیرد بنابراین داده های در دسترس برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. بهبود سطح امنیت اطلاعات آنلاین برندها برای هر مشتری نوعی اولویت محسوب می شود. برخی از برندها در طول سال های اخیر به دلیل درز اطلاعات شان به بیرون مورد سرزنش و از همه مهمتر جریمه های هنگفت قرار گرفته اند.
سرقت اطلاعات از یک برند به معنای سطح پایین امنیت سایبری اش است. برخی از برندها در صورت مواجهه با چنین رسوایی هایی در عمل از بازار کسب و کار کنار خواهند رفت. دلیل این امر قضاوت های اساسی و بی رحمانه مشتریان در مورد چنین اتفاقاتی است. مشتریان به هیچ وجه تمایلی به درز اطلاعات مربوط به حریم خصوصی شان به بیرون ندارند. حال اگر اطلاعات موردنظر در دسترس هکرها و سودجویان قرار گیرد، موج اصلی انتقادها روانه برند موردنظر خواهد شد.
2. بازاریابی
بازاریابی برای جلب نظر مشتریان امری ضروری محسوب می شود. امروزه بسیاری از برندها نسبت به ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان ابراز نارضایتی می کنند. این امر ناشی از ناتوانی برندها برای استفاده از تکنیک های تازه در حوزه بازاریابی است. چنین امری در مورد مشتریان نسل جوان و رابطه شان با برندها مصداق عینی تری دارد. اگر یک برند در زمینه تعامل با مشتریان مشکلات زیادی داشته باشد، به احتمال فراوان نسبت به شناسایی سلیقه مشتریان موردنظر اقدام نکرده است.
بسیاری از برندها هنوز هم از شیوه های بازاریابی سنتی و قدیمی استفاده می کنند. با این حساب مواجهه با بی توجهی مشتریان امری طبیعی خواهد بود. سرمایه گذاری در حوزه بازاریابی اغلب به عنوان نمایش بیشتر محتوای تبلیغاتی ارزیابی می شود. نکته مهم در این میان اختصاص بودجه مناسب برای ایجاد تحول در استراتژی های بازاریابی است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نگیرد، به سرعت با ریزش مشتریان مواجه می شوند.
مطلب مرتبط: بهترین حوزه ها برای سرمایه گذاری در دوران پساکرونا
3. توجه به کارمندان
حفظ رابطه مناسب شرکت با کارمندان و همچنین ایجاد مسیر ترقی سازمانی ضرورت اجتناب ناپذیری است. گاهی اوقات یک شرکت رابطه مناسبی با مشتریان و بازارهای فروش دارد، اما از درون دچار مشکلات عمیق می شود. این امر به دلیل عدم توجه مدیران ارشد شرکت به سطح رابطه با کارمندان روی می دهد. اگر کارمندان نسبت به فعالیت های برند ابراز نارضایتی نمایند، دلیلی برای ادامه همکاری نخواهند دید. این امر در برخی از موارد به قیمت از دست دادن نیروهای ماهر برندها تمام می شود.
بهبود رابطه با کارمندان همیشه به معنای افزایش حقوق آنها نیست. بسیاری از کسب و کارهای کوچک امکان چنین هزینه هایی را ندارند. در عوض، باید افزایش سطح مشارکت با کارمندان و استفاده از نظرات شان برای توسعه کسب و کار در دستور کار قرار گیرد. این امر شاید در ابتدا بسیار ساده باشد، اما تاثیرگذاری مناسبی بر روی نظر و دیدگاه کارمندان خواهد داشت.
4. نوآوری
نوآوری برای ادامه فعالیت هر برند در بازار کسب و کار ضروری است. گاهی اوقات یک کسب و کار پس از مدتی ارتباطاش با بازار را از دست می دهد. نمود این امر در تولید محصولات بی ارتباط با نیازهای مشتریان و همچنین طراحی کمپین های بازاریابی نامناسب است. برندها باید در هر شرایطی برای نوآوری و تعامل بهینه با مخاطب هدف آمادگی داشته باشند. فقط در این صورت شانس قابل ملاحظه ای برای ادامه فعالیت خواهند داشت.