1- رئیسجمهور روحانی، یک برند باز حرفهای است. اهل پرسونال برند است و روی آن از همان ابتدا بهصورت جدی کار کرد. منظورم خودش و تیم حرفهای مشاورهاش است. در این حوزه، تیم مشاوره خوبی دارد و تا اینجا، برنامههای برندسازیشان جواب داده است. تیم برندش، از همان اول او و دولتش را با کلماتی چون تدبیر و امید پیوند زدند و بهطور جدی، تمام رفتارها، سیاستها و خبرسازیها را بر پایه آن چیدند. خود انتخاب این ویژگیها هم آنقدر حساب شده بود که تاریخ مصرف نداشته باشد و به عمقش مدام اضافه شود و هر بار یادآوریاش، بر ارزش ویژه برند هم بیفزاید.
آنها همچنین کلمات کلیدی خوبی در همین راستا طراحی کردند که رئیس جمهمور روحانی، با مهارت و تسلطش در سخنوری همچنان هدفمند از آنها استفاده میکند. علاوه بر این برای زمان انتخابات نماد کلید را انتخاب کردند که هم با تدبیر و امید همخوان بود، هم در زمان خودش بهشدت کار کرد داشت و موثر واقع شد.
آنها همچنین رنگ بنفش را بهعنوان هویت بصری رئیسجمهور انتخاب کردند که تا پیش از آن نه در ایران، که در دنیای سیاست در کل دنیا از آن استفاده نشده بود و در جهان سیاست، این رنگ پدیدهای نوظهور بود. پس پیش فرضِ معنایی نداشت و براین اساس معنای رنگ، از دل برندِ رئیسجمهور معنا خواهد شد.
2- آنچه در این مطلب به آن اشاره خواهم کرد، تحلیل دلایل استفاده از این نمادها و نوع کارکردشان نیست. بلکه صرفا داستانِ هوشمندانهتر زمانِ استفاده از رنگ بنفش است.
3- سیاست است دیگر. گاهی خبرهای خوب و امیدوارکننده دارد که تدبیرِ دولت در آن نقش داشته و جامعه را امیدوارتر خواهد کرد و اساسا خبر خوش است، گاهی هم شرایط بر وفق مراد نیست و ممکن است رئیسجمهور بخواهد خبر بدی بدهد یا اتفاقی را توجیه کند یا حتی بگوید فلان مسئله بهخاطر فلان سنگاندازی بوده یا بنا به دلایلی تاکنون مسئلهای که منتظرش بودهایم محقق نشده است. این بخش، بخشِ جذابتر هوشمندی تیم مشاوره برندِ رئیسجمهور روحانی است که به آن علاقه دارم.
4- از این پس دقت کنید. اگر قرار است رئیس جمهور خبرِ خوشی دهد یا تدابیرش کار کرده و منجر به دستیابی به هدفی شده است پشت رئیسجمهور را بنفش کار میکنند که مخاطب، تداعیات برندش، منطبق با ماهیت و قول برند باشد و به قول معروف، واصلِ برند، کار خودش را در وقت مناسب انجام دهد. اما وقتی قرار است عکسِ این روند، موضعِ سخنرانی باشد، رنگهای دیگری بهکار میرود و بک گراند پر میشود از طرحها و نقشها و رنگهای بیارتباط با واصلهای برند.
مثلا وقتی سعودیها بر قیمت نفت تاثیری میگذارند که دولت با چالش مواجه میشود، یا حوادثی ناخوشایند رخ میدهد، بک گراند رئیس جمهور متفاوت است. این یک هوشمندیِ حرفهای، جذاب و تمام عیار است که فاصله معناداری از معدل فضای مثلا حرفهای دیگر مشاوران چه در حوزه پرسونال برند و چه در کل فضای برندینگ دارد. این کارِ هوشمندانه تنها برای انگشتشمار چهرههای سیاسی در جهان، رعایت میشود. آنها هم به همین روش بسیار هوشمندانه و غیرملموس است و به درستی تاثیرش را در ناخودآگاه مخاطبان میگذارد.
5- تنها استثنایش وقتهایی است که رئیسجمهور از کاخ ریاست جمهوری صحبت میکند که اساسا بک گراند طراحی شدهای ندارد.
6- برای اثبات کارکرد رنگ بنفش برای رئیس جمهور به همین سخنرانیهای اخیر رئیس جمهور، چه در جمع کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی پس از اجرایی شدن برجام و چه در جمع فرمانداران و استانداران که غیراز انتخابات بحث برجام هم بود دقت کنید؛ وقتی رئیسجمهور خوشحال است و میخواهد خبر از تحقق وعدهای بدهد که در انتخابات، قولهایش را با رنگ بنفش داده بود. به بکگراند خیلی سخنرانیهای دیگر هم با توجه به موضوع دقت کنید.
سردبیر دنیای تبلیغات / مشاور تبلیغات و برندسازی