در سال 2023 میلادی، یوتوب امکان کسب درآمد از طریق ویدیوهای کوتاه یا Shorts را برای تولیدکنندگان محتوا فعال کرد. حالا تعداد فزاینده ای از تولیدکنندگان محتوا، با ساخت و به اشتراک گذاری ویدیوهای کوتاه، کسب درآمد می کنند. یوتوب روز پنجشنبه اعلام کرد که از هر 4 کاربری که در این پلتفرم محتوای ویدیویی به اشتراک می گذارد، 1 نفر از راه ویدیوهای کوتاه درآمد کسب می کند. با توجه به وجود بیش از 3 میلیون تولیدکننده محتوا در برنامه اشتراک گذاری تبلیغات یوتیوب، این تعداد درمجموع به 750,000 سازنده برای ویدیوهای کوتاه می رسد.
این شرکت اعلام نمی کند که به طور خاص چقدر به این کاربران پرداخت کرده است. یوتوب درمجموع طی سه سال گذشته 70 میلیارد دلار به خالقان محتوای ویدیویی پرداخت کرده است که عمده آن به محتوای طولانی اختصاص دارد.
به نظر می رسد در آینده محبوبیت ویدیوهای کوتاه در یوتیوب بیشتر شود. کیمبرلی تیلور، سخنگوی یوتیوب، می گوید که تعداد این نوع ویدیوهای نسبت به سال 2022، حدود 50 درصد افزایش یافته است. این ویژگی اکنون به طور میانگین بیش از 70 میلیارد بازدید روزانه در ماه دارد. امکان ساخت ویدیوهای کوتاه اولین بار در سال 2020 برای این پلتفرم فراهم شد و در سال 2023، این پلتفرم تصمیم گرفت به تولیدکنندگان این نوع محتوا مبالغی براساس بازدید بپردازد.
رقابت یوتیوب با تیک تاک در زمینه ویدیوهای کوتاه
با وجود مشکلاتی که شبکه اجتماعی تیک تاک در آمریکا درگیر آن است، هنوز یوتوب نتوانسته رقیبی جدی برای تیک تاک درزمینه محتوای ویدیویی کوتاه باشد. البته اگر این مشکل برای تیک تاک در آینده پابرجا بماند، احتمالاً کاربران بیشتری از آمریکا در یوتوب فعالیت خواهند کرد.
درحال حاضر آینده TikTok در ایالات متحده نامشخص است، زیرا لایحه ممنوعیت این پلتفرم یا فروش اجباری آن به یک شرکت غیرچینی، به قوت خود در سنا وجود دارد.
البته یوتوب نیز ظاهراً با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند؛ اخیراً شهردار نیویورک از این پلتفرم و شبکه های اجتماعی دیگر به دلیل آسیب به سلامت روان جوانان، شکایت کرد.