گوگل در حال اعمال چند تغییر جدید در سیستم رتبه بندی نتایج جست وجو است که به نمایش بیشتر محتوای مفید یاری می رسانند و برخی از نتایج مشکوک یا غیرمفید را حذف می کنند.
گوگل قصد دارد تا در مبارزه با برخی از ترفندهایی که مردم برای فریب دادن سیستم های رتبه بندی استفاده می کنند، رتبهی محتوایی را پایین ببرد که تنها برای خلاصه کردن محتوای دیگر وب وجود دارد. این نوع مقالات گاهی اوقات نتیجهی تمرکز بیش از حد بر SEO هستند و در بیشتر مواقع با ابزارهای هوش مصنوعی مولد ایجاد شده اند.
گوگل همیشه در حال ایجاد تغییراتی در الگوریتم سیستم رتبه بندی خود برای بهبود نتایج جست وجو است؛ اما اغلب مواقع از این تغییرات چیزی به کاربر اعلام نمی کند.
تنها دو نشانه از اعلام تغییرات گوگل وجود دارد: ۱. تغییرات بزرگی که تجربهی جست وجو را به طور معناداری تغییر می دهند؛ ۲. پیام واضح گوگل است: «رفتار اسپم گونه و متقلبانهی شما اکنون به پایان می رسد.»
پاندو نایاک، معاون بخش جست وجوی گوگل، سه مثال از آنچه اکنون رفتار اسپم محسوب می شوند و گوگل قصد دارد آن را کاهش دهد، مطرح می کند. نخست محتوای پرتعداد است؛ وب سایت هایی که روزانه هزاران مقاله با کیفیت نامناسب یا ازطریق پیمان کاران کم درآمد یا هوش مصنوعی ایجاد می کنند، در گوگل با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.
دومین رفتار اسپم چیزی است که نایاک آن را سوء استفاده از اعتبار وب سایت می نامد. این زمانی است که وب سایتی معتبر بخشی از وب سایت خود را به دلیل هرزنامه ها اجاره می دهد. سومین رفتار سوء استفاده از دامنهی منقضی شده است؛ یعنی زمانی که کسی دامنه ای رها شده، اما رده بالا می خرد و آن را با محتوای جعلی پر می کند.
گوگل برای رفتار سوم، ۶۰ روز به وب سایت ها مهلت می دهد تا پیش از تغییر رتبه بندی، آن را حذف کنند؛ دو مثال ابتدایی، اما به سرعت اجرایی می شوند. گوگل در ابعاد گسترده مشکل اسپم دارد و از آن مطلع است و در تلاش است که آن را رفع کند.